Η κρίση πανικού είναι ένα ξαφνικό αίσθημα φόβου που περιλαμβάνει σωματικά συμπτώματα. Οι αισθήσεις συνήθως κορυφώνονται περίπου 10 λεπτά μετά την έναρξη και υποχωρούν γρήγορα. Η διάγνωση βασίζεται συνήθως στην περιγραφή του ασθενούς, καθώς τα συμπτώματα εξαφανίζονται πριν τα παρατηρήσει ένας επαγγελματίας υγείας.

Μερικές φορές, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τους όρους "κρίση άγχους" και "κρίση πανικού" για να αναφερθούν στο ίδιο πράγμα, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι σωστό. Όλοι βιώνουν άγχος, μερικές φορές σε υψηλά επίπεδα. Η ξαφνική έναρξη έντονων συναισθημάτων μαζί με σωματικά συμπτώματα είναι κάτι διαφορετικό και τότε χαρακτηρίζεται ως κρίση πανικού.

Περίπου το 11% των ενηλίκων παθαίνει κρίση πανικού κάθε χρόνο. Αν έχετε επαναλαμβανόμενες κρίσεις πανικού, μπορεί να έχετε διαταραχή πανικού, ειδικά αν έχετε αρχίσει να αλλάζετε τη συμπεριφορά σας για να αποφύγετε την πρόκληση μιας πιθανής κρίσης. Η ψυχοθεραπεία και η φαρμακευτική αγωγή είναι οι κύριες μέθοδοι θεραπείας. Αν αφεθεί χωρίς θεραπεία, η διαταραχή πανικού μπορεί να μετατραπεί σε αγοραφοβία, κατά την οποία οι άνθρωποι φοβούνται να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους επειδή δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν μια αγχωτική κατάσταση. Πολλοί από τους ανθρώπους με αγοραφοβία δυσκολεύονται να μπουν σε ασανσέρ, να χρησιμοποιήσουν μέσα μαζικής μεταφοράς, να στέκονται στην ουρά και να αντιμετωπίσουν άλλες καθημερινές καταστάσεις.

Τύποι κρίσεων πανικού

Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι κρίσεων πανικού, οι αναμενόμενες και οι απροσδόκητες. Οι αναμενόμενες κρίσεις πανικού συμβαίνουν όταν αντιμετωπίζετε μια κατάσταση που σας έχει δημιουργήσει προβλήματα στο παρελθόν. Μερικές φορές, οι αναμενόμενες κρίσεις πυροδοτούνται από μια φοβία ή από ένα πραγματικά στρεσογόνο γεγονός. Όταν συμβαίνουν απροσδόκητες κρίσεις, δεν μπορείτε να αναγνωρίσετε πάντα κάποιον εξωτερικό παράγοντα που να τις προκάλεσε. Οι απροσδόκητες κρίσεις πανικού αποτελούν περίπου το 40% του συνόλου.

Αυτά είναι τα σωματικά συμπτώματα της κρίσης πανικού:

Ταχυπαλμία

Έντονη εφίδρωση

Τρέμουλο

Αίσθηση δύσπνοιας ή πνιγμού

Πόνος ή δυσφορία στο στήθος

Ναυτία ή κοιλιακή δυσφορία

Αίσθημα ζάλης, αστάθειας ή λιποθυμίας

Μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα στα άκρα

Ρίγη ή αίσθηση θερμότητας

 

Ψυχολογικά συμπτώματα κρίσης πανικού:

Αισθήματα απομάκρυνσης από τον εαυτό μας

Φόβος ότι θα χάσουμε τον έλεγχο ή θα τρελαθούμε

Φόβος θανάτου

Οποιοσδήποτε συνδυασμός τεσσάρων συμπτωμάτων, είτε σωματικών είτε ψυχολογικών, μπορεί να οδηγήσει σε διάγνωση κρίσης πανικού.

Είναι πιθανό να μάθετε να προλαμβάνετε μια κρίση πανικού. Πολλοί άνθρωποι επωφελούνται από ασκήσεις αναπνοής και άλλες τεχνικές ηρεμίας. Μπορείτε να βρείτε εφαρμογές που θα σας βοηθήσουν με αυτές τις πρακτικές. Αυτές οι μέθοδοι αυτοβοήθειας χρησιμοποιούνται συχνά με άλλες θεραπείες. Η σωστή διατροφή και η άσκηση μπορούν επίσης να βοηθήσουν με έμμεσο τρόπο. Βοηθά επίσης να αποφύγετε το αλκοόλ, το κάπνισμα και την καφεΐνη, καθώς αυτά μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα άγχους. Και μην ξεχνάτε: Μπορεί μια κρίση πανικού να σας δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να πεθάνετε εκείνη τη στιγμή, αλλά δεν είναι αλήθεια. Επαναλάβετε στον εαυτό σας ότι δεν είναι αλήθεια, ότι είναι κρίση πανικού, ότι είστε ασφαλείς και θα περάσει.