Μια νέα διαδικασία εντοπίζει με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια σε σχέση με προηγούμενες εργαστηριακές εξετάσεις τους ασθενείς με καρκινικές παθήσεις που θα ανταποκριθούν στις τελευταίες ανοσοθεραπείες (αποκλεισμός των σημείων ανοσολογικού ελέγχου). Ο καθοριστικός παράγοντας είναι προφανώς το εντερικό μικροβίωμα.

Η διαδικασία εξέτασης μιας βιεννέζικης εταιρείας βιοτεχνολογίας δοκιμάστηκε τώρα από Αυστριακούς ογκολόγους και η σημασία της επιβεβαιώθηκε.

Οι νέες αντικαρκινικές ανοσοθεραπείες με μονοκλωνικά αντισώματα (αναστολείς σημείων ελέγχου) έχουν καταστήσει σε πολλές περιπτώσεις.τη θεραπεία των καρκινικών παθήσεων πολύ πιο αποτελεσματική. Τα φάρμακα της βιοτεχνολογίας λέγεται ότι κάνουν την ανοσολογική άμυνα του ίδιου του οργανισμού να θωρακίζεται και πάλι εναντίον των κακοήθων κυττάρων.

Τα μονοκλωνικά αντισώματα στρέφονται κατά δομών όπως οι PD-L1, PD-1 ή CTLA4, οι οποίες παρέχουν στους όγκους ένα είδος "αόρατου καλύμματος" έναντι της ανοσολογικής άμυνας του ίδιου του οργανισμού.

Αυτή η στρατηγική έχει αυξήσει, για παράδειγμα, σημαντικά τα ποσοστά επιτυχίας της μακροχρόνιας θεραπείας των μη μικροκυτταρικών καρκινωμάτων του πνεύμονα.

Μέχρι σήμερα, υπήρχαν μόνο πολύ περιορισμένα μέσα για να εντοπιστούν μεταξύ των ασθενών εκείνοι που πράγματι ανταποκρίνονται σε υψηλό ποσοστό σε αυτή τη θεραπεία, με σημαντικές πιθανότητες παρενεργειών και κόστους.

Τα εντερικά βακτήρια θα μπορούσαν να δώσουν μια λύση. "Το μικροβίωμα του εντέρου έχει καταστεί σημαντικός παράγοντας στην κλινική επιτυχία των αναστολέων των σημείων ελέγχου του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ωστόσο, καμία μέθοδος ανάλυσης του μικροβιώματος δεν έχει ακόμη επικυρωθεί κατάλληλα για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη θεραπεία", γράφει τώρα στο επιστημονικό περιοδικό "Cancer"μια ομάδα συγγραφέων που εργάζεται στον τομέα της ογκολογίας και αποτελείται από πνευμονολόγους, ουρολόγους και δερματολόγους από την κλινική Floridsdorf (Δίκτυο Υγείας της Βιέννης) και τα τρία αυστριακά ιατρικά πανεπιστήμια της Βιέννης, του Γκρατς και του Ίνσμπρουκ.

Η ομάδα συγγραφέων με επικεφαλής τον Arschang Valipour, επικεφαλής του Τμήματος Εσωτερικής Ιατρικής και Πνευμονολογίας της Κλινικής Floridsdorf και επικεφαλής του Ινστιτούτου Karl Landsteiner για την έρευνα των πνευμόνων και την πνευμονολογική ογκολογία) προσδιόρισε την προγνωστική ακρίβεια μιας μεθόδου εξέτασης του μικροβιώματος του εντέρου ("BiomeOne") που αναπτύχθηκε από τη βιεννέζικη εταιρεία βιοτεχνολογίας "Biome Diagnostics GmbH" για την ανταπόκριση των ασθενών στην ανοσοθεραπεία του καρκίνου.

Η τεχνική περιλαμβάνει την αποστολή δείγματος κοπράνων στην εταιρεία, η οποία στη συνέχεια χρησιμοποιεί γενετική αλληλουχία για να προσδιορίσει τη σύνθεση του μικροβιώματος του εντέρου και αναφέρει τα αποτελέσματα. Οι διαδικασίες αυτές διαρκούν περίπου δύο εβδομάδες.

Μελέτη

Για τη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν δείγματα κοπράνων από 63 ασθενείς με προχωρημένο καρκίνωμα (μελάνωμα σταδίου ΙΙΙ ή IV, μη μικροκυτταρικό καρκίνωμα του πνεύμονα ή νεφροκυτταρικό καρκίνωμα). Ανάλογα με το αν οι ασθενείς ανταποκρίθηκαν ή όχι στη θεραπεία με αναστολέα σημείων ελέγχου, εμφανίστηκε διαφορετικό φάσμα εντερικών βακτηρίων: Όσοι έλαβαν θεραπεία με αντικειμενικά τεκμηριωμένη επίδραση της θεραπείας, εμφάνισαν αυξημένο αριθμό των λεγόμενων μικροβίων Oscillospira, Clostridia, Lachnospiraceae και Prevotella copri. Αντίθετα, εμφανίστηκαν λιγότερα μικρόβια του τύπου των βακτηριακών οικογενειών Sutterella, Lactobacillales και Streptococcus.

"Η ταξινόμηση των δειγμάτων των ασθενών σε αυτή την ομάδα επικύρωσης σύμφωνα με την ανταπόκριση ή τη μη ανταπόκριση οδήγησε σε ευαισθησία (πρόβλεψη θετικού αποτελέσματος της θεραπείας- σημείωση) 81% και ειδικότητα (πιθανότατα καμία επίδραση σε περίπτωση αρνητικού αποτελέσματος- σημείωση) 50%", έγραψαν οι επιστήμονες.

Σε 38 ασθενείς με μη μικροκυτταρικό καρκίνο του πνεύμονα, τον πιο συχνό καρκίνο του πνεύμονα παγκοσμίως, το τεστ BiomeOne πέτυχε ευαισθησία (πρόβλεψη ανταπόκρισης στην ανοσοθεραπεία) 78,6%. Αυτό ήταν αριθμητικά περισσότερο από τον προσδιορισμό των επιφανειακών πρωτεϊνών PD-L1 που χρησιμοποιείται συνήθως σήμερα (ευαισθησία 67,9%).

Από την αρχή της καθιέρωσης των σύγχρονων ανοσοθεραπειών, έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για τον προσδιορισμό των καταλληλότερων ασθενών. Χρησιμοποιείται συνήθως η αφθονία των επιφανειακών πρωτεϊνών PD-L1 σε δείγματα ιστών.

Διάφορες μελέτες έδειξαν μια εξάρτηση της αποτελεσματικότητας από αυτόν τον παράγοντα, αλλά μόνο εν μέρει και σε καμία περίπτωση με πολύ μεγάλη σημασία. Είναι πιθανό, ωστόσο, οι διάφορες δοκιμασίες να μπορούν να συνδυαστούν για να επιτευχθεί μεγαλύτερη ακρίβεια πρόβλεψης.

"Η επικύρωση σε πρόσθετους τομείς εφαρμογής και η επέκταση σε άλλες παρεμβάσεις που βασίζονται σε αναλύσεις του μικροβιώματος είναι πλέον ζωτικής σημασίας για να τεθούν τέτοιου είδους διαγνωστικά σε χρήση ρουτίνας", συμπεραίνουν οι επιστήμονες.

ECDC: Πρώιμο κρούσμα λοίμωξης από ιό Δυτικού Νείλου στην Ισπανία - Τι γίνεται στην Ελλάδα