Τα γλυκά, νόστιμα φραγκόσυκα, είναι τα στρογγυλά ή οβάλ φρούτα που λαμβάνονται από  φυτά κάκτων. Υπάρχουν  εκατοντάδες ποικιλίες κάκτων - ιδιαίτερα σε άνυδρες και ξηρές εκτάσεις - οι  εδώδιμοι καρποί όμως, συλλέγονται από τα είδη Opuntia ficus-indica. Σήμερα μάλιστα υπάρχουν οργανωμένες καλλιέργειες. Οι κάκτοι προέρχονται από τις ερήμους του Μεξικού.

Μερικές άλλες ονομασίες του φραγκόσυκου είναι: φρούτο κάκτου, κακτόσυκο, παυλόσυκο, αραπόσυκο, παπουτσόσυκο (στην Κύπρο) κ.α. Το κόκκινο λέγεται και δρακόσυκο.

Οι ντόπιοι κάτοικοι του Μεξικού και των Νοτιοδυτικών ΗΠΑ ήξεραν  τη διατροφική  και φαρμακευτική  αξία της opuntia από παλιά.

Ισπανοί εξερευνητές έφεραν τα φραγκόσυκα στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική.

Τα φύλλα του κάκτου είναι επίπεδα, οβάλ και οι μίσχοι,  μοιάζουν με μαξιλάρια (nopales). Συλλέγονται και ως ζωοτροφή.

Την άνοιξη,  εμφανίζονται κόκκινα, λευκά ή μοβ άνθη κατά μήκος της άκρης των μαξιλαριών (cladodes). Κατόπιν μετατρέπονται σε νόστιμους καρπούς. Ο εξωτερικός φλοιός του φραγκόσυκου, χαρακτηρίζεται από οζίδια που περιέχουν λεπτά αγκάθια (γλοχίδες).H σάρκα έχει χρώμα άσπρο, κίτρινο, κόκκινο ή συνδυασμό αυτών και περιέχει περισσότερα από 200 βρώσιμα σποράκια διάσπαρτα σε όλο τον καρπό. Η γεύση του είναι γλυκιά και έχει ευχάριστο άρωμα.

Φραγκόσυκο και υγεία

  1. Χαμηλό θερμιδικό φορτίο
    Το φραγκόσυκο έχει ελάχιστες θερμίδες. [100 γραμμάρια φρούτου αποδίδουν 41 θερμίδες . Ακόμα, περιέχει 17 αμινοξέα, εκ των οποίων τα 8 είναι απαραίτητα (μπορούν να ληφθούν μόνο μέσω της τροφής).
  2. Καλή Λειτουργία του εντέρου

Η σάρκα του φρούτου, περιέχει αρκετή ποσότητα εδώδιμων διαιτητικών ινών. Οι φυτικές ίνες  δεσμεύουν  τοξίνες και χημικές ουσίες που πιθανόν, προκαλούν καρκίνο στο παχύ έντερο και έτσι βοηθούν στην προστασία του  βλεννογόνου του. Επίσης, βοηθούν στη μείωση της απορρόφησης λίπους και των επιπέδων LDL-χοληστερόλης στο αίμα.

  1. Αντιοξειδωτικές και Αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Ο βαθυκόκκινος, ζουμερός πολτός του φρούτου, περιέχει άφθονες ποσότητες αντιοξειδωτικών όπως μπεταλαΐνης (βητακυανίνη και βηταξανθίνη). Αυτές οι ουσίες βοηθούν το ανθρώπινο σώμα να καταπολεμήσει τις φλεγμονές, κάποιες μορφές καρκίνου και τη γήρανση. Η μπεταλαΐνη  καθιστά το φρούτο, ισχυρό όπλο ενάντια σε φλεγμονώδεις νόσους, όπως το άσθμα και διάφοροι τύποι αρθρίτιδας.

Επίσης, τα φραγκόσυκα, είναι πλούσια σε φλαβονοειδή, όπως η καμφερόλη, η κερκετίνη, η καρκισίνη και άλλα. Τα φλαβονοειδή αυτά προλαμβάνουν το αντιοξειδωτικό στρες και προστατεύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Ευεργετική  είναι και η επίδρασή τους στους αθλητές, αφού μειώνουν τον χρόνο αποκατάστασης των μυών, καθώς και τον πόνο στους μυς μετά την προπόνησή τους.

  1. Βιταμίνη C
    Περιέχει βιταμίνη C η οποία -ως αντιοξειοδωτικό - δεσμεύει τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για διάφορες βλάβες στον οργανισμό.  Επιπλέον της αντιοξειδωτικής της δράσης, η Βιταμίνη C συμβάλλει στην ομαλή κυτταρική ανανέωση σε όλους τους ιστούς του οργανισμού.
  2. Βιταμίνη Α

Οι ποικιλίες με κίτρινη και κόκκινη σάρκα περιέχουν  βιταμίνη Α και καροτένια, ουσίες , πολύτιμες για την όραση. Η βιταμίνη Α απαιτείται επίσης για τη διατήρηση υγιούς βλεννογόνου και δέρματος. Η κατανάλωση φυσικών φρούτων πλούσιων σε καροτένια συμβάλλει  στην προστασία από τον καρκίνο του πνεύμονα και της στοματικής κοιλότητας.

  1. Μέταλλα

Το φραγκόσυκο  περιέχει πολύτιμα μέταλλα. Το περιεχόμενο μαγνήσιο,  συμβάλλει   στην καλή διατήρηση των μυών και του νευρικού συστήματος και  βοηθάει στην καλή πέψη.

  1. Ενυδάτωση

Τα φραγκόσυκα περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού. Για τον λόγο αυτό, βοηθούν  στην αποτοξίνωση του οργανισμού και παράλληλα είναι ιδανικά για ενυδάτωση.

  1. Διαβήτης τύπου 2

Φαίνεται , ότι σε άτομα με διαβήτη τύπου 2,  προϊόντα που παρασκευάζονται από  φραγκόσυκο, μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Οι πρώτες έρευνες έδειξαν μείωση του σακχάρου κατά 17% έως 46% σε ορισμένους  ανθρώπους.

Απαιτείται περισσότερη έρευνα.

  1. Hangover

Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη του hangover. Μια μελέτη δείχνει ότι η λήψη συμπληρώματος  φραγκόσυκου πέντε ώρες πριν από την έντονη κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τα συμπτώματα του hangover κατά 50%.

  1. Στην παραδοσιακή μεξικάνικη ιατρική πιστεύουν, ότι το φραγκόσυκο βοηθάει στην αντιμετώπιση συμπτωμάτων  υπερπλασίας του προστάτη, στη μείωση των επιπέδων της  χοληστερόλης και στην προστασία από καρδιακές παθήσεις. Πιστεύουν επίσης, ότι  θεραπεύει και πολλές άλλες παθήσεις , όπως ηλιακά εγκαύματα, έλκη, πληγές από τσιμπήματα εντόμων και κουνουπιών. Ωστόσο απαιτούνται περισσότερες έρευνες.

 

Χρήσεις

Το φραγκόσυκο, καταναλώνεται ωμό, σαν χυμός, σε πίτα, σε πάστα φρούτων ή σε μαρμελάδα. Ταιριάζει τόσο με αλμυρά όσο και με γλυκά υλικά. Στο Μεξικό κόβεται σε μπαστουνάκια, ψήνεται και τρώγεται ως συνοδευτικό του κρέατος. Όταν υποστεί ζύμωση χρησιμοποιείται στη σύνθεση της τεκίλα.

Πέρα από τις παραπάνω παραδοσιακές και συμβατικές χρήσεις οι καρποί και τα σαρκώδη φύλλα του κάκτου βρίσκουν εφαρμογή σε πολλά καλλυντικά και ιατρικά και σκευάσματα, χάρη στις ευεργετικές, αντιοξειδωτικές, αντιγηραντικές, και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους

Επιλογή

Βρίσκεται στις αγορές μας από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο. Όταν ωριμάσει παίρνει πορτοκαλί απόχρωση και το δέρμα είναι ελαστικό. Η σάρκα του μπορεί να είναι κίτρινη, κόκκινη ή μοβ, κάτι που επηρεάζει ελαφρώς τη γεύση του.

Συντήρηση

Μπορεί να αποθηκευτεί σε θερμοκρασία δωματίου ή στο συρτάρι λαχανικών του ψυγείου για 2 έως 3 ημέρες.

Αντενδείξεις

Το κύριο μειονέκτημα του φραγκόσυκου είναι, η παρουσία των πολλών σπόρων στη σάρκα του. Σε ευαίσθητα άτομα, αυτοί οι σπόροι μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα. Σε άτομα που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, η κατανάλωση, θα πρέπει να προσαρμοστεί στην πεπτική ανοχή.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο αυτό είναι μόνο ενημερωτικό. Δεν έχει σχέση με συστάσεις για κατανάλωση. Για οποιαδήποτε εξειδικευμένη ή εξατομικευμένη πληροφορία, συμβουλευτείτε τον γιατρό ή τον διαιτολόγο σας

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Κατάθλιψη και εξασθένηση μνήμης: Μια αμφίδρομη σχέση
Εξασθενημένος ιός συμβάλλει στην εξουδετέρωση του καρκίνου σε πειραματόζωα 
Πώς συνδέεται η χρόνια νεφρική νόσος με την απώλεια δοντιών σε ηλικιωμένες [μελέτη]