Υπάρχουν πολλά οφέλη που θα εμφανιστούν στην καθημερινή μας ζωή αν αρχίσουμε έμπρακτα να δείχνουμε αγάπη, κατανόηση, ακόμα και λίγη περισσότερη συμπόνια στον εαυτό μας. Αυτά τα συναισθήματα, άλλωστε, δεν είναι μόνο για τους άλλους. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να τα δείχνουμε και σε εμάς, και σύντομα θα δούμε να ανεβαίνει η αυτοπεποίθηση, η διάθεσή μας, όπως και η όρεξή μας να είμαστε πιο δραστήριοι. Μπορεί να καταφέρνουμε να ελέγχουμε καλύτερα τις αντιδράσεις μας προς τους άλλους ανθρώπους και τις πράξεις τους.

Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά όμως τα οφέλη αυτά. Η πρακτική του να αγαπάμε περισσότερο τον εαυτό μας μπορεί να...

Προωθεί την αποδοχή: Η συμπόνια προς τον εαυτό μάς διδάσκει να είμαστε πιο ευγενικοί και λιγότερο επικριτικοί μαζί του. Μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας όπως είναι.

Ενισχύσει τη συναισθηματική ρύθμιση: Η αυτοσυμπόνια μάς βοηθά να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας πιο αποτελεσματικά. Αντί να καταπιέζουμε ή να αρνούμαστε τα δύσκολα συναισθήματα, μαθαίνουμε να τα αναγνωρίζουμε και να τα επικυρώνουμε με καλοσύνη, οδηγώντας σε μεγαλύτερη συναισθηματική σταθερότητα.

Ενθαρρύνει την αυτοφροντίδα: Όταν είμαστε συμπονετικοί με τον εαυτό μας, είναι πιο πιθανό να φροντίσουμε τις σωματικές και συναισθηματικές μας ανάγκες.

Μειώσει το άγχος: Το να είμαστε συμπονετικοί με τον εαυτό μας προάγει την αυτοφροντίδα και μας βοηθά να θέσουμε υγιή όρια για να προστατευτούμε. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων του άγχους μας.

Βελτιώνει την ψυχική υγεία: Η μεγαλύτερη αυτοσυμπόνια συνδέεται με χαμηλότερα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους, όπως και καλύτερη ψυχική υγεία γενικά.

Βελτιώνει τη σωματική υγεία: Η αυτοσυμπόνια έχει επίσης αποδειχθεί ότι ενισχύει τη σωματική υγεία, μέσω της μείωσης του στρες.

Αυξάνει την ευτυχία: Η αυτοσυμπόνια συνδέεται με μεγαλύτερη ευτυχία, αισιοδοξία και ικανοποίηση από τη ζωή.

Προωθεί υγιείς σχέσεις: Με το να είμαστε πιο ευγενικοί με τον εαυτό μας, είναι πιο πιθανό να επεκτείνουμε την ίδια ευγένεια και στους άλλους, καλλιεργώντας ισχυρότερες σχέσεις.

Ωραία όλα αυτά, αλλά πώς θα καταφέρουμε να δείξουμε αυτά τα θετικά συναισθήματα στον εαυτό μας; Αυτές είναι μερικές ασκήσεις που μπορείτε να δοκιμάσετε.

Τι θα έλεγα σε έναν φίλο;

Αν συχνά γίνεστε αρνητικός, ακόμα και άδικος, με τον ίδιο σας τον εαυτό, προσπαθήστε να φανταστείτε μια ανάλογη στιγμή που κάποιος φίλος σας αντιμετώπιζε μια δυσκολία, και πώς θα του συμπαραστεκόσαταν. Τι θα του λέγατε; Πόση συμπόνια θα δείχνατε, και πόσο χαλινάρι θα βάζατε στη σκληρή λογική αν προσπαθούσατε να του μιλήσετε για κάποιο πρόβλημα χωρίς να του χαϊδεύετε και τα αυτιά; Εντοπίστε τις διαφορές με το πώς μιλάτε στον εαυτό σας, και αρχίστε να εφαρμόζετε την ίδια μέθοδο αντί να γίνεστε αναίτια σκληροί.

Το κλασικό και δοκιμασμένο “Υπάρχουν και χειρότερα”

Επειδή πάντα υπάρχουν. Δεν χρειάζεται να μπείτε σε λεπτομέρειες, ούτε να το σκεφτείτε πολύ. Ακόμα πιο σίγουρο, όμως, είναι ότι υπάρχουν και ακριβώς τα ίδια, διάσπαρτα παντού στον πλανήτη. Δεν υπάρχει πρόβλημα που να αντιμετωπίζει κάποιος άνθρωπος και να μην υπάρχουν πολλοί ακόμα εκεί έξω που να το αντιμετωπίζουν. Και αυτή η γνώση δεν πρέπει να σας γεμίζει με στρες αλλά με ασφάλεια. Δείξτε δύναμη και υπομονή.

Δοκιμάστε να τα γράψετε

Είτε το κάνετε τακτικά, είτε κάποια φορά που αλήθεια έπρεπε να τα ‘’βγάλετε’’ από μέσα σας, το να καταγράψετε τα συναισθήματά σας είναι ο καλύτερος τρόπος να τα αναγνωρίσετε, όπως και να περάσετε αρκετό χρόνο μαζί τους (ας είμαστε ειλικρινείς, το γράψιμο στο χέρι είναι χρονοβόρο – και βοηθάει να είναι σε αυτή την περίπτωση). Γράψτε όλα αυτά που σας ενοχλούν και μετά διαβάστε τα. Δείτε πώς μιλάτε στον εαυτό σας και αν σας αρέσει ο τρόπος σας. Σε βάθος χρόνου, είναι πολύ πιθανό να ανακαλύψετε ότι το να γράφετε για αυτά που νιώθετε μπορεί να είναι ένας χώρος για να δείχνετε αγάπη και κατανόηση στον εαυτό σας χωρίς ντροπή, ακόμα και όταν κάνει λάθη. Τα λάθη είναι ανθρώπινα.

Τσεκάρετε τον εσωτερικό σας μονόλογο

Κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν τον συνεχή εσωτερικό μονόλογο που έχουν κάποιοι άλλοι – ίσως να χρησιμοποιούν περισσότερο εικόνες για να επεξεργάζονται τα συναισθήματά τους. Αν όμως ανήκετε στον κατηγορία ανθρώπων που “μιλούν με τον εαυτό τους”, τότε είναι πολύ καλή ιδέα να παρατηρήσετε πόσο συχνά μιλάτε αποδοκιμαστικά ή άσχημα στον εαυτό σας, ακόμα και να κρατήσετε σημειώσεις. Προσπαθήστε να αλλάξετε αυτή τη συνήθεια με μικρά και σταθερά βήματα.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Στρατιωτικός νευρολόγος στο νοσοκομείο Ξάνθης
Μεχμέτ Χαμεράλ: Ο πρώτος Τούρκος που έγινε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών
Παγκόσμια Ημέρα Αιμορροφιλίας