Η γνωστική λειτουργία όσων ξενυχτούν είναι ανώτερη από εκείνων που ξυπνούν νωρίς. Μελέτη έδειξε πως όσοι ξενυχτούσαν μέχρι αργά πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα σε τεστ νοημοσύνης, λογικής και μνήμης.

Η ιδέα ότι οι ξενύχτηδες, που δεν πάνε για ύπνο μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, δυσκολεύονται να κάνουν οτιδήποτε κατά τη διάρκεια της ημέρας, πρέπει να αναθεωρηθεί.

Αποδεικνύεται ότι το να μείνουμε ξύπνιοι μέχρι αργά θα μπορούσε να είναι καλό για τη δύναμη του εγκεφάλου μας, καθώς η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται ως ξενύχτηδες θα μπορούσαν να είναι πιο ευκρινείς από εκείνους που κοιμούνται νωρίς.

Ερευνητές με επικεφαλής ακαδημαϊκούς στο Imperial College του Λονδίνου μελέτησαν δεδομένα από τη μελέτη UK Biobank σε περισσότερους από 26.000 ανθρώπους που είχαν ολοκληρώσει τεστ νοημοσύνης, λογικής, χρόνου αντίδρασης και μνήμης.

Στη συνέχεια, εξέτασαν πώς η διάρκεια του ύπνου, η ποιότητα και ο χρονότυπος των συμμετεχόντων (που καθορίζει ποια ώρα της ημέρας νιώθουμε πιο σε εγρήγορση και παραγωγικότητα) επηρέασαν την απόδοση του εγκεφάλου.

Διαπίστωσαν ότι όσοι μένουν ξύπνιοι μέχρι αργά και όσοι ταξινομούνται είχαν "ανώτερη γνωστική λειτουργία", ενώ οι πρωινοί κορυδαλλοί είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία.

Το να πηγαίνεις για ύπνο αργά συνδέεται έντονα με δημιουργικούς τύπους. Οι καλλιτέχνες, οι συγγραφείς και οι μουσικοί που είναι γνωστό ότι είναι ξενύχτηδες είναι οι Henri de Toulouse - Lautrec, James Joyce, Kanye West και Lady Gaga.

Όμως, ενώ πολιτικοί όπως η Μάργκαρετ Θάτσερ, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ και ο Μπαράκ Ομπάμα φαινόταν να να πηγαίνουν καλά με λίγο ύπνο.

Διάρκεια

Πάντως, η μελέτη έδειξε πως η διάρκεια του ύπνου είναι σημαντική για τη λειτουργία του εγκεφάλου, με εκείνους που κοιμούνται από 7 έως 9 ώρες να έχουν καλύτερες επιδόσεις.

H δρ Raha West, επικεφαλής συγγραφέας και κλινική ερευνήτρια στο τμήμα χειρουργικής και καρκίνου στο Imperial College του Λονδίνου, δήλωσε: "Αν και η κατανόηση και η εργασία με τις φυσικές τάσεις ύπνου είναι απαραίτητη, είναι εξίσου σημαντικό να κοιμάστε αρκετά. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρείτε τον εγκέφαλό σας υγιή και να λειτουργεί στα καλύτερά του".

Ο καθηγητής Daqing Ma, συν-επικεφαλής της μελέτης, ο οποίος είναι επίσης από το τμήμα χειρουργικής και καρκίνου του Imperial, πρόσθεσε: "Διαπιστώσαμε ότι η διάρκεια του ύπνου έχει άμεση επίδραση στη λειτουργία του εγκεφάλου και πιστεύουμε ότι η προληπτική διαχείριση των προτύπων ύπνου είναι πολύ σημαντική για ενισχύοντας και προστατεύοντας τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας".

Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί ζήτησαν προσοχή στην ερμηνεία των ευρημάτων. Ο Jacqui Hanley, επικεφαλής της χρηματοδότησης της έρευνας στο Alzheimer's Research UK, δήλωσε: "Χωρίς μια λεπτομερή εικόνα του τι συμβαίνει στον εγκέφαλο, δεν γνωρίζουμε εάν το να είμαστε 'πρωινά' ή 'βραδινά' άτομα επηρεάζει τη μνήμη και τη σκέψη ή εάν η πτώση της γνωστικής ικανότητας προκαλεί αλλαγές στα πρότυπα ύπνου".

Η Jessica Chelekis, ειδική στον ύπνο στο Πανεπιστήμιο Brunel του Λονδίνου, είπε ότι υπήρχαν "σημαντικοί περιορισμοί" στη μελέτη, καθώς η έρευνα δεν έλαβε υπόψη το επίπεδο εκπαίδευσης ή δεν περιελάμβανε την ώρα της ημέρας που πραγματοποιήθηκαν τα γνωστικά τεστ. Η κύρια αξία της μελέτης ήταν η αμφισβήτηση των στερεοτύπων σχετικά με τον ύπνο, πρόσθεσε.

Πηγές:
The Guardian

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Το ΕΣΥ σε αναζήτηση παθολόγων - Η κατάσταση σε 4 "κόκκινα" νοσοκομεία
Εγκαίνια της ανακαινισμένης Ψυχιατρικής Κλινικής του "Αγία Όλγα"
Συνταγές με χαμηλούς υδατάνθρακες για διαβητικούς