Τα αυγά είναι από τα πιο θρεπτικά τρόφιμα στον πλανήτη. Στην πραγματικότητα, ένα ολόκληρο αυγό περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για να μετατραπεί ένα κύτταρο σε ολόκληρο κοτόπουλο. Ωστόσο, τα αυγά έχουν πάρει μια κακή φήμη επειδή οι κρόκοι έχουν υψηλή χοληστερόλη.

Αυτό το άρθρο εξηγεί πόσα αυγά μπορείτε να φάτε με ασφάλεια ανά ημέρα.

Πώς το σώμα σας ρυθμίζει τα επίπεδα χοληστερόλης

Η χοληστερόλη θεωρείται συχνά αρνητική.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μερικές μελέτες έχουν συνδέσει υψηλά επίπεδα χοληστερόλης με καρδιακές παθήσεις και πρόωρο θάνατο. Ωστόσο, τα στοιχεία είναι μικτά.

Η χοληστερόλη χρησιμοποιείται για τη δημιουργία στεροειδών ορμονών όπως η τεστοστερόνη, τα οιστρογόνα και η κορτιζόλη.

Δεδομένου του πόσο σημαντική είναι η χοληστερόλη, το σώμα σας έχει εξελιχθεί με πολύπλοκες μεθόδους για να διασφαλίσει ότι είναι πάντα διαθέσιμη.

Επειδή η λήψη χοληστερόλης από τη διατροφή δεν είναι πάντα επιλογή, το ήπαρ σας παράγει αρκετά για να καλύψει τις ανάγκες του σώματός σας.

Αλλά όταν τρώτε πολλά τρόφιμα πλούσια σε χοληστερόλη, το ήπαρ σας αρχίζει να παράγει λιγότερα για να διατηρήσει τα επίπεδα χοληστερόλης από υπερβολικά υψηλά.

Ως εκ τούτου, η συνολική ποσότητα χοληστερόλης στο σώμα σας αλλάζει μόνο πολύ λίγο, αν όχι καθόλου.

Παρόλα αυτά, θα πρέπει να αποφεύγετε να καταναλώνετε υπερβολικές ποσότητες χοληστερόλης εάν τα επίπεδα του αίματός σας αυξηθούν. Η υψηλή πρόσληψη μπορεί να προκαλέσει μέτρια αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

Τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι τρώνε πολλά ολόκληρα αυγά την ημέρα;

Για πολλές δεκαετίες, οι άνθρωποι έχουν δεχτεί συμβουλές να περιορίσουν την κατανάλωση αυγών - ή τουλάχιστον των κρόκων αυγών.

Ένα μόνο μεσαίο αυγό περιέχει 186 mg χοληστερόλης, το οποίο είναι 62% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης (RDI). Αντίθετα, το λευκό είναι κυρίως πρωτεΐνη και χαμηλή χοληστερόλη.

Οι συνηθισμένες συστάσεις περιλαμβάνουν μέγιστο 2-6 κρόκους την εβδομάδα. Ωστόσο, η επιστημονική υποστήριξη για αυτόν τον περιορισμό στερείται αιτιολόγησης.

Μερικές μελέτες έχουν εξετάσει τις επιπτώσεις των αυγών στα επίπεδα χοληστερόλης.

Αυτές οι μελέτες χωρίζουν τους ανθρώπους σε δύο ομάδες - μία ομάδα έτρωγε 1-3 ολόκληρα αυγά την ημέρα ενώ η άλλη έτρωγε κάτι άλλο, όπως υποκατάστατα αυγών.

Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι:

-Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, η "καλή" χοληστερόλη HDL ανεβαίνει

-Τα συνολικά και τα «κακά» επίπεδα της LDL χοληστερόλης παραμένουν συνήθως αμετάβλητα αλλά μερικές φορές αυξάνονται ελαφρά

Η κατανάλωση ωμέγα-3 εμπλουτισμένων αυγών μπορεί να μειώσει τα τριγλυκερίδια αίματος, έναν άλλο σημαντικό παράγοντα κινδύνου (19, 20).

-Τα επίπεδα  αντιοξειδωτικών όπως η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη αυξάνονται σημαντικά

Φαίνεται ότι η απάντηση στην κατανάλωση ολόκληρων αυγών εξαρτάται από το άτομο.

Στο 70% των ανθρώπων, τα αυγά δεν είχαν καμία επίδραση στη συνολική ή «κακή» LDL χοληστερόλη. Ωστόσο, στο 30% των ανθρώπων - που ονομάζονται υπερ-ανταποκρινόμενοι - οι δείκτες αυτοί αυξάνονται ελαφρά

Η επιστήμη έχει καταστήσει σαφές ότι μέχρι 3 ολόκληρα αυγά την ημέρα είναι απόλυτα ασφαλή για τους υγιείς ανθρώπους.

Αυγά και καρδιακή νόσος

Πολλές μελέτες έχουν εξετάσει την κατανάλωση αυγών και τον κίνδυνο καρδιακής νόσου. Πολλές από αυτές είναι μελέτες παρατήρησης στις οποίες παρακολουθούνται μεγάλες ομάδες ανθρώπων για πολλά χρόνια. Οι ερευνητές στη συνέχεια χρησιμοποιούν στατιστικές μεθόδους για να προσδιορίσουν εάν ορισμένες συνήθειες - όπως η διατροφή, το κάπνισμα ή η άσκηση - συνδέονται είτε με μειωμένο είτε με αυξημένο κίνδυνο ορισμένων ασθενειών.

Αυτές οι μελέτες - μερικές από τις οποίες περιλαμβάνουν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους - δείχνουν σταθερά ότι οι άνθρωποι που τρώνε ολόκληρα αυγά δεν είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καρδιακές παθήσεις από όσους δεν το κάνουν.

Ορισμένες από τις μελέτες δείχνουν ακόμη μειωμένο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου!

Ωστόσο, αυτή η έρευνα υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι που έχουν διαβήτη τύπου 2 και τρώνε πολλά αυγά έχουν αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Μια ελεγχόμενη μελέτη σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, διαπίστωσε ότι η κατανάλωση δύο αυγών την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα, για τρεις μήνες δεν επηρέασε σημαντικά τα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα .

Οι επιπτώσεις στην υγεία μπορεί επίσης να εξαρτώνται από το υπόλοιπο της διατροφής σας. Σε μια δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων - η οποία είναι η καλύτερη διατροφή για άτομα με διαβήτη - τα αυγά οδηγούν σε βελτιώσεις στον παράγοντα κινδύνου καρδιακής νόσου.

Τέλος, τα άτομα με ορισμένα γενετικά χαρακτηριστικά μπορεί να δουν μεγαλύτερη αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης μετά την κατανάλωση αυγών και τα άτομα με οικογενή υπερχοληστερολαιμία ίσως χρειαστεί να αποφύγουν τα αυγά.