Ο καφές είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ροφήματα στον κόσμο. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι ανά τον κόσμο καταναλώνουν σχεδόν 8,6 δισεκατομμύρια κιλά ετησίως.

Αν είστε λάτρης του καφέ, πιθανότατα είστε εξοικειωμένοι με το την πρώτο κύμα ενέργειας που φτάνει λίγο μετά από τις πρώτες γουλιές. Ακόμη και το άρωμα από μόνο του μπορεί να  σας ξεγελάσει.

Ωστόσο, υπήρξε κάποια συζήτηση σχετικά με το αν η τακτική κατανάλωση καφέ είναι πραγματικά καλή για εσάς - ειδικά υπό το πρίσμα των επιπτώσεών της στην αρτηριακή πίεση και την υγεία της καρδιάς.

Αυτό το άρθρο, σας λέει εάν ο καφές επηρεάζει την αρτηριακή πίεσή σας - και αν θα πρέπει να εξετάσετε την καθημερινή σας ανάγκη για καφεΐνη.

Μπορεί να αυξήσει προσωρινά την αρτηριακή πίεση

Η επιστήμη προτείνει ότι οι φυσιολογικές επιδράσεις του καφέ μπορεί να επεκταθούν πέρα ​​από μια μικρή δόση αφύπνισης. Η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση για μικρό χρονικό διάστημα μετά την κατανάλωση.

Μια ανασκόπηση 34 μελετών έδειξε ότι 200-300 mg καφεΐνης από ροφήματα καφέ - περίπου το ποσό που θα καταναλώνατε σε 1,5-2 φλιτζάνια - οδήγησε σε μια μέση αύξηση 8 mmHg και 6 mmHg στη συστολική και διαστολική αρτηριακή πίεση, αντίστοιχα.

Αυτό το αποτέλεσμα παρατηρήθηκε έως και τρεις ώρες μετά την κατανάλωση και τα αποτελέσματα ήταν παρόμοια σε άτομα με φυσιολογική πίεση αίματος κατά την έναρξη και σε άτομα με προϋπάρχουσα υψηλή αρτηριακή πίεση.

Είναι ενδιαφέρον ότι η κανονική κατανάλωση καφέ δεν συσχετίζεται με την επίδραση που έχει στην πίεση του αίματος - κάτι που μπορεί να οφείλεται στην ανοχή της καφεΐνης που αναπτύσσεται όταν πίνετε σε καθημερινή βάση.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, μπορεί να εμφανιστεί μικρή έως μέτρια αύξηση στην αρτηριακή σας πίεση μετά από την κατανάλωση ενός φλιτζανιού καφέ - ειδικά εάν πίνετε συχνά.

Πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις

Αν και ο καφές μπορεί να αυξήσει προσωρινά την αρτηριακή σας πίεση αμέσως μετά την κατανάλωσή του, αυτό το φαινόμενο δεν φαίνεται να υπερβαίνει το βραχύ διάστημα.

Για τα άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση, η τρέχουσα έρευνα υποδηλώνει ότι η καθημερινή κατανάλωση καφέ είναι απίθανο να επηρεάσει σημαντικά την αρτηριακή πίεση ή τον συνολικό κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Στην πραγματικότητα, ο καφές μπορεί να προσφέρει κάποια οφέλη για την υγεία.

Για τους υγιείς ανθρώπους, η έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση 3-5 φλιτζανιών καφέ καθημερινά συνδέεται με μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων κατά 15% και χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Ο καφές περιέχει πολλαπλές βιοδραστικές ενώσεις που είναι γνωστό ότι έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μπορεί να μειώσει το οξειδωτικό στρες στο σώμα σας.

Μερικοί ερευνητές θεωρούν ότι τα οφέλη για την υγεία του καφέ μπορεί να αντισταθμίσουν τυχόν αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η καφεΐνη σε όσους πίνουν σε λογικά όρια.

Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να κατανοηθεί καλύτερα ο τρόπος με τον οποίο ο καφές επηρεάζει μακροπρόθεσμα την ανθρώπινη υγεία. Προς το παρόν, φαίνεται να είναι απολύτως ασφαλής και μπορεί να αποτελεί ακόμη και χρήσιμη συνήθεια.

Πρέπει να αποφεύγετε τον καφέ εάν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση;

Στην πραγματικότητα, μπορεί να ισχύει το αντίθετο.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η μέτρια κατανάλωση καφέ είναι απίθανο να έχει σημαντική επίδραση στην αρτηριακή πίεση ή τον κίνδυνο καρδιακής νόσου - ακόμη και αν έχετε προηγουμένως διαγνωστεί με υψηλή αρτηριακή πίεση.

Ορισμένες από τις βιοενεργές ενώσεις που υπάρχουν στον καφέ μπορεί να προσφέρουν οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του μειωμένου οξειδωτικού στρες και της φλεγμονής.

Φυσικά, η υπερβολική έκθεση στην καφεΐνη έχει αρνητικές συνέπειες, ειδικά αν έχετε ήδη υψηλή αρτηριακή πίεση.

Εάν δεν πίνετε ήδη καφέ τακτικά, ίσως να θελήσετε να περιμένετε μέχρι να ρυθμιστεί η αρτηριακή σας πίεση πριν προσθέσετε αυτό το ρόφημα στη ρουτίνα σας, καθώς μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή σας πίεση βραχυπρόθεσμα.

Λάβετε υπόψη ότι η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας από οποιοδήποτε τρόφιμο ή ποτό μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία - ο καφές δεν αποτελεί εξαίρεση. Είναι πάντα σημαντικό να διατηρήσετε την ισορροπία στον τρόπο ζωής σας και τις διατροφικές σας συνήθειες.

Η τακτική σωματική δραστηριότητα σε συνδυασμό με μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, άπαχες πρωτεΐνες και προϊόντα ολικής αλέσεως, παραμένουν μεταξύ μερικών από τους καλύτερους τρόπους για την προώθηση της υγιούς αρτηριακής πίεσης και της υγείας της καρδιάς.

Εστιάζοντας σε τέτοιου είδους υγιεινές συμπεριφορές είναι πιθανό να χρησιμοποιήσετε καλύτερα την ενέργειά σας παρά να ανησυχήσετε υπερβολικά για την πρόσληψη καφέ.

Συμπέρασμα

Ο καφές είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ροφήματα στον κόσμο, αλλά έχει κατηγορηθεί ότι προκαλεί υψηλή αρτηριακή πίεση.

Η έρευνα δείχνει ότι ο καφές μπορεί να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες αυξήσεις της αρτηριακής πίεσης.

Ωστόσο, δεν έχουν βρεθεί μακροχρόνιες συσχετίσεις με αύξηση της αρτηριακής πίεσης ή κίνδυνο καρδιακών παθήσεων σε άτομα που πίνουν τακτικά.

Αντίθετα, ο καφές μπορεί να προάγει την υγεία της καρδιάς λόγω του υψηλού αντιοξειδωτικού της περιεχομένου.

Αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα, η κατανάλωση καφέ με μέτρο είναι πιθανότατα μια ασφαλής συνήθεια για τους περισσότερους ανθρώπους.