Επιστήμονες ανέπτυξαν γονιδιακό τεστ που προβλέπει πόσο αποτελεσματική είναι η χημειοθεραπεία στους καρκινοπαθείς.

Η ερευνητική ομάδα, ξεκινώντας από 829 γονίδια σε κύτταρα καρκίνου του μαστού περιόρισαν τις πιθανότητες σε 6 γονίδια που επηρέαζαν την αποτελεσματική δράση ενός φαρμάκου. Στη συνέχεια οι ερευνητές έδειξαν ότι τα γονίδια αυτά μπορεί ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν για την πρόβλεψη της αποτελεσματικότητας ενός φαρμάκου που ονομάζεται πακλιταξέλ, σε ασθενείς.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η μέθοδος, μπορεί να αναπαραχθεί για άλλα είδη καρκίνου και θεραπείες.
Η διεθνής έρευνα ανοίγει το δρόμο για αγωγή κατά του καρκίνου του μαστού, που θα εστιάζει στις ασθενείς που θα ωφεληθούν περισσότερο.

Για να ανακαλύψουν ποια γονίδια, απόντα ή ελαττωματικά, μπορούν ενδεχομένως να εμποδίσουν το φάρμακο να δράσει, οι ερευνητές τα έσβησαν ένα ένα από καρκινικά κύτταρα στο εργαστήριο. Τελικά εντόπισαν τα 6 γονίδια που όταν είναι απόντα ή δεν δουλεύουν εμποδίζουν το πακλιταξέλ από την κατάλληλη εξουδετέρωση των κυττάρων καρκίνου του μαστού.

Σχετικά με τις Βρετανίδες ασθενείς που ακολουθούν αγωγή με πακλιταξέλ, οι ερευνητές υπολογίζουν ότι δυνητικά θα μπορέσουν να απαλλάξουν περίπου τις μισές που λαμβάνουν το φάρμακο από αγωγή που δεν θα είναι αποτελεσματική.

Ο επικεφαλής της έρευνας, Dr Charles Swanton, δήλωσε ότι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην αντιμετώπιση του καρκίνου είναι ο εντοπισμός των ασθενών που θα ωφεληθούν από συγκεκριμένα φάρμακα που είναι τοξικά και φέρουν σοβαρές παρενέργειες.

Όπως δήλωσε, η έρευνα έδειξε ότι τώρα είναι πιθανό να εντοπιστούν γρήγορα τα γονίδια που εμποδίζουν την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων από τα φάρμακα και να χρησιμοποιηθούν στην πρόβλεψη των ασθενών που θα ωφεληθούν από συγκεκριμένα είδη αγωγής.

Προγραμματίζονται περαιτέρω έρευνες για να διαπιστωθεί αν η τεχνική μπορεί να αναπτυχθεί σε απλό διαγνωστικό τεστ για να δοθεί σε ασθενείς και να βοηθήσει την ενημέρωση των γιατρών σχετικά με τη χρησιμότητα συνταγογράφησης ή μη του πακλιταξέλ.

Όπως δήλωσε ο Swanton, η πρόκληση είναι να εφαρμοστούν οι μέθοδοι αυτές σε άλλα φάρμακα για την αντιμετώπιση του καρκίνου.

Η Dr Lesley Walker, από το Ίδρυμα Cancer Research, της Βρετανίας, δήλωσε ότι νέες τεχνικές όπως η συγκεκριμένη μπορούν να διευκολύνουν φάρμακα να απευθύνονται σε ξεχωριστούς ασθενείς και αυτό θα μπορούσε δυνητικά να βελτιώσει την επιβίωση από τον καρκίνο μακροπρόθεσμα.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘The Lancet Oncology’.

‘The Lancet Oncology’.