Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι έχουν αποσαφηνίσει το ρόλο που παίζει η προβληματική και -όπως πιστευόταν μέχρι τώρα- άχρηστη σκωληκοειδίτιδα. Ο ρόλος της φαίνεται πως είναι να παράγει και να προστατεύει τα ‘καλά’ μικρόβια για το έντερο.

Τη θεωρία αυτή ανακοίνωσαν χειρούργοι της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Duke.

Για πολλές γενιές, η σκωληκοειδίτιδα εθεωρείτο άχρηστη. Οι γιατροί πίστευαν ότι δεν επιτελεί κάποια λειτουργία, οι χειρούργοι την αφαιρούσαν με ευκολία και οι άνθρωποι ζούσαν καλά χωρίς αυτήν.

Όταν μολυνθεί μπορεί να προκαλέσει τον θάνατο. Η φλεγμονή είναι γρήγορη και αν δεν αφαιρεθεί εγκαίρως η σκωληκοειδίτιδα μπορεί να αποβεί μοιραία. Στις Η.Π.Α πριν δυο χρόνια νοσηλεύτηκαν 321.000 άτομα με σκωληκοειδίτιδα.

Η λειτουργία της φαίνεται να σχετίζεται με το μεγάλο αριθμό βακτηρίων που κατοικούν στο ανθρώπινο γαστρεντερικό σύστημα, σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Journal of theoretical biology’. Υπάρχουν περισσότερα βακτήρια από κύτταρα στο ανθρώπινο σώμα.

Τα περισσότερα είναι αβλαβή και βοηθούν στην πέψη των τροφών.

Ωστόσο, καμιά φορά, η χλωρίδα του εντέρου εξαφανίζεται. Ασθένειες όπως η χολέρα εξαφανίζουν τα καλά βακτήρια από το έντερο. Η λειτουργία της σκωληκοειδίτιδας είναι να βελτιώσει το γαστρεντερικό σύστημα σε αυτή την περίπτωση.

Λειτουργεί ως ασφαλές καταφύγιο για τα βακτήρια, δηλώνει ο ερευνητής Bill Parker. Τη θεωρία στηρίζει και η θέση που βρίσκεται η σκωληκοειδίτιδα στο σώμα.

Παράλληλα, το όργανο αυτό αποτελεί εργοστάσιο βακτηρίων, καλλιεργώντας τα 'καλά' μικρόβια.

Ο ερευνητής θεωρεί πως στις ανεπτυγμένες χώρες αν χαθεί η χλωρίδα του εντέρου αποκαθίσταται εύκολα από μικρόβια που παίρνει ο άνθρωπος από άλλους ανθρώπους. Σε λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, όπου μπορεί ακόμα να έχει κάποια χρησιμότητα, τα ποσοστά σκωληκοειδίτιδας είναι χαμηλότερα από αυτά των Η.Π.Α.

Αν και φαίνεται πως έχει κάποια λειτουργία η σκωληκοειδίτιδα, οι άνθρωποι που παρουσιάζουν φλεγμονή σε αυτήν θα πρέπει παρόλα αυτά να την αφαιρούν, καθώς μπορεί να αποβεί μοιραία, δηλώνει ο ερευνητής. Πέντε επιστήμονες που δεν έλαβαν μέρος στην έρευνα εκτιμούν πως η θεωρία του ερευνητή ακούγεται λογική και εγείρει ενδιαφέροντα ερωτήματα.

Ο Gary Ηuffnagle θεωρεί πιθανό μελλοντικά να βρεθεί η χρησιμότητα και των αμυγδαλών.

‘Journal of theoretical biology’