Η αύξηση της πίεσης (ή προεκλαμψία) είναι μια συνηθισμένη επιπλοκή της εγκυμοσύνης, αφού παρατηρείται στο 10% των κυήσεων. Εκτός από υπέρταση, προκαλεί πρωτεΐνες στα ούρα και σοβαρό οίδημα (πρήξιμο) στη μητέρα.
Η προεκλαμψία μπορεί να παρεμποδίσει την ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος του εμβρύου στη μήτρα, γράφουν οι ερευνητές στο περιοδικό Nature Communications.

Οι φυτικές ίνες διασπώνται στο έντερο από τα βακτήριά του, εκλύοντας ουσίες που επηρεάζουν ευεργετικά το ανοσοποιητικό σύστημα. Επιστήμονες από τα Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, Deakin, Monash, James Cook και από το Αυστραλιανό Εθνικό Πανεπιστήμιο συνεργάστηκαν για να εξετάσουν τον ρόλο αυτών των εντερικών μεταβολικών προϊόντων στην εγκυμοσύνη και στην ανάπτυξη των εμβρύων. Όπως διαπίστωσαν, οι έγκυες με χαμηλά επίπεδα μιας ουσίας που λέγεται οξικό άλας στο αίμα, είχαν αυξημένη πιθανότητα να εκδηλώσουν προεκλαμψία. Το οξικό άλας παράγεται κυρίως από τη ζύμωση των φυτικών ινών στο έντερο.

Επιπρόσθετα, τα έμβρυα των εγκύων με προεκλαμψία είχαν μικρότερο θύμο αδένα. Στην πραγματικότητα, ο όγκος και η διάμετρος του αδένα αυτού, που είναι ένα εξειδικευμένο όργανο του ανοσοποιητικού συστήματος, ήταν σημαντικά μειωμένα. Μία άλλη ανακάλυψη ήταν ότι το επίπεδο των ανοσοποιητικών κυττάρων που παράγει ο θύμος αδένας (είναι τα Τ-κύτταρα) ήταν χαμηλότερα στα βρέφη που γεννήθηκαν από τις μητέρες με προεκλαμψία. Μάλιστα παρέμεναν μειωμένα ακόμα και 4 χρόνια μετά τη γέννησή τους.

Τα ευρήματα αυτά σημαίνουν ότι "το μικροβίωμα του εντέρου της μητέρας και η διατροφής της έχουν καθοριστική σημασία για τη σωστή ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος του εμβρύου", δήλωσε ο κύριος ερευνητής Dr Ralph Nanan, από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ. Πρόσθεσε μάλιστα πως παλαιότερες έρευνες έχουν συνδέσει την ελλιπή ανάπτυξη του ανοσοποιητικού του εμβρύου με αυξημένη πιθανότητα αλλεργιών και αυτοάνοσων νοσημάτων αργότερα στη ζωή του.

Ο Dr Nanan εκτιμά ότι μια διατροφή πλούσια σε μη-επεξεργασμένα τρόφιμα, κυρίως φυτικής προελεύσεως, και σε λογικές ποσότητες, είναι η καλύτερη στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Nature Communications

Κ. Γουργουλιάνης: Αφρικανική σκόνη, δυνητικοί κίνδυνοι, τρόποι προφύλαξης
Οδηγίες των πνευμονολόγων για προστασία από την αφρικανική σκόνη
Εμφυτεύσιμες μπαταρίες μπορούν να λειτουργούν με το οξυγόνο του οργανισμού!