Το 2020 είναι ένα "περίεργο" έτος. Ακόμα πιο περίεργο θα είναι για όσους πέρασαν για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο. Πρόκειται για μια κατάσταση που φέρνει τα πάνω-κάτω. Θα χρειαστεί να φροντίσετε τον εαυτό σας και να προσαρμοστείτε σε ένα νέο περιβάλλον, που απέχει πολύ από όσα είχατε συνηθίσει.

Αν λάβουμε υπόψη και τα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ο αριθμός των νέων φοιτητών που μπορεί να παρουσιάσουν ψυχολογικά προβλήματα θα είναι αυξημένος φέτος.

Αν θεωρείτε ότι η ψυχική σας υγεία χειροτερεύσει, είναι πολύ σημαντικό να ζητήσετε βοήθεια. Ωστόσο, θα πρέπει πρώτα να αναγνωρίσετε ότι όντως πάσχετε από κάποιου είδους ψυχολογικό πρόβλημα. Πιο κάτω θα δούμε μερικά από τα προβλήματα που παρουσιάζονται σε φοιτητές.

Κατάθλιψη

Όλοι έχουμε μέρες που απλά δεν θέλουμε να σηκωθούμε από το κρεβάτι. Αυτό δεν σημαίνει ότι πάσχουμε από κατάθλιψη. Ωστόσο, σύμφωνα με επίσημους υπολογισμούς, 1 στους 12 ενήλικες έχει έρθει αντιμέτωπος με την κατάθλιψη στην Ελλάδα. Η κατάθλιψη δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σας κάνει να ντρέπεστε. Αντίθετα αποτελεί ασθένεια, και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί όσο το δυνατό πιο σύντομα.

Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD)

Η ιδεοψυχαναγκαστική (ή μανιοπαρορμητική) διαταραχή, γνωστή παγκοσμίως με τα αρχικά OCD, αποτελεί μια διαταραχή κατά την οποία ο ασθενής αναπτύσσει εμμονές, όπως για παράδειγμα να του έρχονται περίεργες σκέψεις ή ακόμα και εικόνες, τις οποίες δεν μπορείς να αποβάλλει. Αρκετές φορές αυτό οδηγεί σε διάφορες παρορμητικές συμπεριφορές, ειδικά όσον αφορά την προσπάθεια να σταματήσει αυτές τις σκέψεις και τις εικόνες.

Άγχος

Είναι εντελώς ανθρώπινο να νιώθετε άγχος. Ειδικά σε τέτοιου είδους νέες εμπειρίες, όπως είναι η πρώτη φορά που θα μείνετε χωρίς τη σιγουριά των γονιών και του σπιτιού σας. Αν, όμως, αντιληφθείτε ότι το άγχος σας καταλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό, και οι σκέψεις που σας προκαλούν άγχος δεν φεύγουν από το μυαλό σας, ενδέχεται να πάσχετε από Γενικευμένη Διαταραχή Άγχους, ειδικά αν αντιμετωπίζετε κρίσεις πανικού, ταχυκαρδία ή αϋπνίες.

Εθισμός

Είσαι 18 (ή σχεδόν 18) και μένεις για πρώτη φορά μόνος. Ο κίνδυνος του εθισμού είναι ένα από τα πρώτα προβλήματα που ίσως αντιμετωπίσεις. Ο πιο συνηθισμένος εθισμός για τους φοιτητές είναι ο αλκοολισμός, αλλά ορισμένοι μπορούν να κάνουν την πρώτη γνωριμία τους με τα ναρκωτικά, ή και να εθιστούν στον τζόγο. Πρέπει να μάθετε να διαχειρίζεστε σωστά τα οικονομικά σας, αλλά και τον ελεύθερο χρόνο σας, και πρέπει να μείνετε μακριά από πράγματα που μπορεί να σας οδηγήσουν σε επικίνδυνες καταστάσεις.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Ας αναφέρουμε κάποιες ενέργειες που μπορείτε να κάνετε αν αντιμετωπίζετε ψυχολογικά προβλήματα.

Επισκεφτείτε έναν γιατρό

Θα πρέπει να είναι το πρώτο σας βήμα. Ακόμα και μέσα στην πανδημία, μπορείτε να μιλήσετε με τον οικογενειακό σας γιατρό, ή ίσως και με την ιατρική υπηρεσία του πανεπιστημίου σας εάν υπάρχει. Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού μέσω τηλεφώνου, ή ακόμα και να μιλήσετε τηλεφωνικά με τον γιατρό, και να του εκθέσετε το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε. Ο γιατρός θα σας καθοδηγήσει για το πώς θα κινηθείτε στη συνέχεια.

Ρωτήστε εάν το πανεπιστήμιό σας διαθέτει ψυχολόγο ή ψυχίατρο

Κάποια πανεπιστήμια προσφέρουν δωρεάν συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία. Τα ραντεβού είναι εμπιστευτικά, όπως ακριβώς ισχύει και με τον γιατρό σας. Μπορείτε να ρωτήσετε κάποιον παλιότερο φοιτητή, να απευθυνθείτε στην γραμματεία της σχολής σας, ή απλά να το ψάξετε στο διαδίκτυο.

Γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης και βοήθειας

Υπάρχουν διάφορες γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης στις οποίες μπορείτε να απευθυνθείτε. Ειδικά στην εποχή του κορωνοϊού, οι γραμμές υποστήριξης αυξήθηκαν. Μπορείτε να βρείτε το τηλέφωνο τους με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. Οι γραμμές αυτές πολλές φορές είναι διαθέσιμες 24 ώρες το 24ωρο.

Αναζητήστε συμβουλές για τη φροντίδα του εαυτού σας

Τέτοιου είδους συμβουλές δεν αντικαθιστούν τις ιατρικές συμβουλές, ούτε την ψυχοθεραπεία, αλλά μπορούν να σας βοηθήσουν έστω και σε μικρό βαθμό. Αν αντιμετωπίζετε ψυχολογικά προβλήματα, κάποιες τεχνικές μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα

Υγιεινή διατροφή

Η υγιεινή διατροφή μπορεί να παίξει μεγάλο ρόλο στη διάθεσή σας. Υπάρχουν όντως τροφές που βοηθούν στην αντιμετώπιση ψυχιατρικών προβλημάτων. Αντί να παραγγείλετε μία πίτσα, δοκιμάστε να φάτε κάτι με υψηλή θρεπτική αξία. Τα φρούτα και τα λαχανικά θα πρέπει να είναι στην καθημερινότητά σας. Προσπαθήστε, επίσης, να ελαττώσετε τόσο τον καφέ όσο και το αλκοόλ.

Ξεκουραστείτε

Η φοιτητική ζωή είναι συνυφασμένη με το ξενύχτι και το ξεφάντωμα. Κανένας δεν σας απαγορεύει την διασκέδαση ακολουθώντας φυσικά τα μέτρα ενάντια στη πανδημία που ισχύουν αυτή τη περίοδο. Ωστόσο, ο ύπνος αποτελεί βασικό παράγοντα για την ψυχολογική σας υγεία. Φροντίστε να κοιμάστε τουλάχιστον 7 ώρες, χωρίς διακοπές, τηλεφωνήματα και μηνύματα. 

Κάντε παρέα με θετικά άτομα

Ως πρωτοετής θα γνωρίσετε πολλά νέα άτομα. Συμφοιτητές, συνομήλικους, αλλά και παλιότερους φοιτητές. Ουσιαστικά έχετε την ευκαιρία να αποφασίσετε εσείς για τους ανθρώπους που θα κάνετε παρέα. Και, που ξέρετε; Ίσως ανάμεσα σε αυτούς να κρύβεται ο μελλοντικός σας σύντροφος, ή ο καλύτερός σας φίλος.

Άσκηση

Προσπαθήστε να ασκήστε, έστω και για μισή ώρα τη μέρα. Η άσκηση απελευθερώνει ενδορφίνες, και σας κάνει να νιώθετε όμορφα. Αν βάλετε την άσκηση στο καθημερινό σας πρόγραμμα, θα διαπιστώσετε σε μερικές μέρες βελτίωση της ψυχολογίας σας. Δεν χρειάζεται να γραφτείτε σε γυμναστήριο και να ακολουθήσετε βαριά προγράμματα. Λίγο τρέξιμο, ή ακόμα και γρήγορο περπάτημα μπορεί να είναι αρκετό.

Δοκιμάστε τον διαλογισμό

Δεν υπάρχει ίσως κάτι καλύτερο από τον διαλογισμό εάν θέλετε να ξεφύγετε από το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε. Απλά κλείστε τα μάτια σας και αδειάστε το μυαλό σας. Υπάρχουν άπειρα βίντεο και μουσικές για διαλογισμό, και μπορείτε να τα βρείτε δωρεάν στο διαδίκτυο.

Συμπέρασμα

Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα με την ψυχική σας υγεία στα πρώτα βήματα σας ως φοιτητής, θα πρέπει να απευθυνθείτε στους ειδικούς, και να προσπαθήσετε να αλλάξετε τη ζωή σας. Μιλήστε με τον γιατρό σας, και αυτός θα σας δώσεις τις κατάλληλες κατευθύνσεις. Ειδικά στην εποχή του κορωνοϊού, όπου τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα, δεν πρέπει να αμελήσετε το πρόβλημά σας, περιμένοντας να το ξεπεράσετε από μόνοι σας, χωρίς βοήθεια. Φροντίστε τον εαυτό σας και φροντίστε και τους δικούς σας ανθρώπους που σας συναναστρέφονται.