Τραβάει το χαλί στην καινοτόμα φαρμακοβιομηχανία ο νέος υπολογισμός του clawback που θα είναι στη βάση του 75% (μερίδιο αγοράς επί του συνόλου) και 25% (βάση ανάπτυξης επί της προστατευμένης αγοράς). Η εκτίμηση είναι ότι κάποιες εταιρείες ενδεχομένως να δουν το ποσό το οποίο πληρώνουν να αυξάνεται και πάνω από 60%. 

Οι εξωφρενικές αυτές επιστροφές, δικαιολογούν αφενός την επανεμφάνιση των απολύσεων που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία περίοδο στους κόλπους του φαρμάκου, και αφετέρου την φημολογούμενη πρόσφατη επίσκεψη ηγετικού στελέχους πολυεθνικής, καθώς η ελληνική θυγατρική της θα καταβάλει περί τα 80 εκατ. ευρώ επιστροφή, όταν το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό που καταβάλλει θυγατρική της που δραστηριοποιείται σε άλλο ευρωπαϊκό κράτος δεν ξεπερνά το 10%. 

Ο ρόλος του κράτους δεν είναι να δει πώς θα μοιράσει την ζημιά από την αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης, αλλά να ελέγξει και να περιορίσει την τυχόν σπατάλη και να διασφαλίσει ότι ο ασθενής αυτής της χώρας θα έχει πρόσβαση στα φάρμακα- και μάλιστα σε αυτά της τελευταίας γενιάς που ήδη κυκλοφορούν στο εξωτερικό, μας λένε παράγοντες της αγοράς, τονίζοντας ότι με τον νέο υπολογισμό το μεγαλύτερο θύμα είναι η Καινοτομία. Και συνεχίζουν: ασθενείς που θα έπρεπε να θεραπεύονται στην Ελλάδα, αναγκαστικά ξενιτεύονται με την ελεημοσύνη των Ελλήνων και όχι του κράτους για να βρουν την υγειά τους, όπως απεδείχθη και με πρόσφατο γεγονός. 

Παρά το ότι όλα τα παραπάνω περί πλήγματος στην Καινοτομία έχουν τονιστεί πολλάκις στο επιτελείο του Υπουργείου και το ότι ο υπολογισμός πρέπει να εστιάζεται στο μερίδιο που διαχειρίζεται μια εταιρεία επί της συνολικής αγοράς, τελικά τίποτα δεν έχει γίνει δεκτό. 

Όπως επισημαίνεται, σήμερα, παρά το ότι το κανάλι διάθεσης των φαρμάκων ελέγχεται εξ ολοκήρου από το κράτος, όπως και η τιμή πώλησης των σκευασμάτων και ο ΦΠΑ, το clawback αυξάνεται γεωμετρικά. 

Τι σημαίνει αυτό;

Α) Ο προϋπολογισμός είναι ανεπαρκής και αυτό φάνηκε από την πρώτη στιγμή. Από την πρώτη χρονιά που εφαρμόστηκε κλειστός προϋπολογισμός, προέκυψε και clawback

B) Ο προϋπολογισμός είναι λάθος, καθώς το κράτος δεν έχει προβλέψει δημοσιονομικό χώρο για τα καινούργια φάρμακα που έρχονται 

Γ) Το εργαλείο του clawback δεν αποθαρρύνει τελικώς αυτούς που υπερσυνταγογραφούν.

Δ) Το κράτος πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε συμφωνίες και διαπραγματεύσεις έτσι ώστε να πετύχει καλύτερες τιμές και καλύτερη κατανομή της δαπάνης στις θεραπευτικές κατηγορίες.

Με το μέτρο του 75%-25% οι εταιρείες πολύ απλά αποθαρρύνονται να φέρουν καινοτόμα σκευάσματα στην ελληνική αγορά, τα οποία αφορούν ως επί το πλείστον καρκινοπαθείς και ασθενείς με αυτοάνοσα νοσήματα. Ακόμη και αν γίνει δεκτό, αναρωτιούνται άνθρωποι της αγοράς, αν υπάρχει και σε αυτά προκλητή ζήτηση, αυτή θα είναι αμελητέα, έναντι της τεχνητής ζήτησης που προκαλείται στις κοινές παθήσεις. 

Η θέση του υπουργείου είναι ότι η φαρμακευτική βιομηχανία έχει ακόμη λίπος. Στελέχη αναρωτιούνται αν το λίπος αυτό είναι κατανεμημένο διαφορετικά μεταξύ των διαφόρων κλάδων της βιομηχανίας -ελληνικών και πολυεθνικών- και όταν μάλιστα οι εταιρείες έχουν φθάσει να μειώνουν δραστικά το προσωπικό.