Εκρηκτική άνοδο γνωρίζει από αρχές του έτους και κυρίως με την εμφάνιση του κορωνοϊού στην Ελλάδα, ο αριθμός των ηλεκτρονικών καταστημάτων που διαχειρίζονται φαρμακεία. Τάση, που όπως φαίνεται και από μελέτες δεν πρόκειται να αλλάξει ρότα στο μέλλον. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο Φεβρουαρίου- Μαρτίου, με το ξέσπασμα δηλαδή της νόσου και στη  χώρα μας, είδη που εμπορεύονται φαρμακεία αύξησαν τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις από 20% (ειδικά συμπληρώματα) μέχρι και 1.121% (γάντια μιας χρήσης). Την ίδια στιγμή, αύξηση των διαδικτυακών τους πωλήσεων σημείωσαν τα οξύμετρα (970%), θερμόμετρα (350%), Ιατρικά αναλώσιμα (194%), βιταμίνες (110%), βρεφικές τροφές (50%) κ.λπ.



Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς σήμερα πρέπει να δραστηριοποιούνται μέσω του ψηφιακού αυτού καναλιού 2.500 e-pharmacy, όταν πριν από μία δεκαετία μπορεί και να ήταν το αστείο σε μία υποτιθέμενη συζήτηση για την εξέλιξη του κλάδου. Εκτίμηση που εφόσον ισχύει, αντιστοιχεί στο 25% των φυσικών καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ενώ εκτιμάται ότι ο ρυθμός ανόδου των παραγγελιών είναι της τάξεως του 30%.

Ωστόσο, όπως μας ανέφερε ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Πέλλας, κ. Πάνος Ζαρογουλίδης "θα έπρεπε να δομηθεί μια κανονιστική πράξη ανάλογη με αυτή που αφορά τις εποχικές εκπτώσεις που ισχύουν σε άλλα υποσύνολα του εμπορικού κόσμου, η οποία να οριοθετεί την λειτουργία  τους αποτρέποντας φαινόμενα "κανιβαλισμού" που δεν λειτουργούν προς όφελος κανενός, ούτε του καταναλωτή ούτε των φυσικών καταστημάτων.

Το σίγουρο είναι, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ότι το φαρμακείο έχει κληθεί να λειτουργήσει σε ένα περιβάλλον όπου κυρίαρχο στοιχείο τουλάχιστον στην παρούσα φάση είναι η μείωση των πωλήσεών του  εντός του καταστήματος σε ποσοστό έως και 25%. Γεγονός, που οφείλεται αφενός στην αποθεματοποίηση που έκαναν οι καταναλωτές όλη την προηγούμενη περίοδο από φόβο και ανησυχία απέναντι στην πανδημία και αφετέρου λόγω των αυξανόμενων παραγγελιών μέσω του διαδικτύου. 

Eπιμένουν ηλεκτρονικά

Κάθε άλλο παρά επιστροφή στους “φυσιολογικούς” ρυθμούς ανάπτυξης του 25% ετησίως, σημειώνει το ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων στη χώρα μας, καθότι στο σύνολο του Μαΐου (εβδομάδα 18 έως 22) ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν 107% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και παραπάνω από τετραπλάσιος από την αρχή του 2020. Πέρσι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις πραγματοποίησαν τζίρο 5,8 δισ. ευρώ.



Εντύπωση προκαλεί, ότι με την λήξη της καραντίνας οι καταναλωτές δεν επέστρεψαν αυτόματα στο φυσικό δίκτυο των καταστημάτων, αλλά συνέχισαν να αγοράζουν online, δείχνοντας αυξημένη εμπιστοσύνη στο ηλεκτρονικό κανάλι.  

Αναμφίβολα, η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα αναφορικά με την υστέρηση που παρουσίαζε η χώρα μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο:

Σύμφωνα με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας ήταν της τάξεως του 15%, με το ρυθμό προσθήκης νέων αγοραστών να είναι αργός σχετικά.

Το 2019, το ποσοστό αυτών που είχαν πραγματοποιήσει έστω μία αγορά από το Διαδίκτυο ήταν μόλις 21%.

Το ποσοστό αυτό υπερδιπλασιάστηκε στις αρχές Απριλίου 2020.

Αντίστοιχα αυξητικά στοιχεία αποτυπώνονται στην έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A.). Τον Απρίλιο καταγράφηκε αύξηση στην καταναλωτική δαπάνη μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, έως και 171% εβδομαδιαίως, σε σχέση με τις αντίστοιχες εβδομάδες του 2019.

Για τον Μάρτιο, η αύξηση ήταν έως και 134% εβδομαδιαίως. Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου φαίνεται να έχει εξαπλασιαστεί κατά τους δύο τελευταίους μήνες.

Πρόσφατη έρευνα της Plushost κατέγραψε +45% επισκεψιμότητα σε ηλεκτρονικά καταστήματα, τόσο απευθείας όσο και μέσω των κοινωνικών δικτύων, +52% όγκο παραγγελιών, +50% παραγγελίες μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών, +53% παραγγελίες μέσω κινητών τηλεφώνων, +61% χρήστες ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Από την πλευρά των καταστημάτων, το 57% βλέπει θετικά τις ηλεκτρονικές αγορές, ακόμα και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων.

‘’Ακόμα και μετά τον υγειονομικό συναγερμό, το 50% των νέων χρηστών εκτιμάται ότι θα παραμείνουν ψηφιακοί. Ακόμα και αν οι επιδόσεις αλλάξουν μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, η αλλαγή αυτή δεν θα μας φέρει στο παλαιό καθεστώς. Οι άνθρωποι έμαθαν να εργάζονται, να αγοράζουν και να συναλλάσσονται ηλεκτρονικά.’’