Πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας, έχουν αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και οι περισσότεροι το αγνοούν. Με τις τροφές που καταναλώνουμε σήμερα, όχι μόνο παχαίνουμε, αλλά διατρέχουμε και τον κίνδυνο να εμφανίσουμε διαβήτη τύπου 2, εγκεφαλικό επεισόδιο, άνοια και καρκίνο.

Ο διαβήτης τύπου 2 αποτελεί επιδημία στις μέρες μας λόγω του δυτικού τρόπου ζωής, της παχυσαρκίας και της καθιστικής ζωής. Είναι ο πιο συχνός από τα είδη διαβήτη. Περίπου το 90% έως 95% των ανθρώπων με διαβήτη, έχουν τύπου 2.

Παράγοντες κινδύνου

Οι πιθανότητες να νοσήσετε εξαρτώνται από συνδυασμό παραγόντων, όπως τα γονίδια και ο τρόπος ζωής.

Ο Διαβητολόγος κ. Αντώνιος Λέπουρας, σε παλαιότερο άρθρο του στο Ιατρονετ, ανέφερε ότι  ''η επίπτωση του διαβήτη αυξάνει σημαντικά μετά την ηλικία των 45 ετών, όπως επίσης με την καθιστική ζωή και την εργασία, την παχυσαρκία, το έντονο στρες και το κάπνισμα. Εμφανίζουν υψηλό κίνδυνο επίσης, όσοι έχουν ένα συγγενή Α' βαθμού ή συγγενείς με διαβήτη, όπως και οι γυναίκες που εμφάνισαν διαβήτη κύησης ή γέννησαν υπέρβαρα παιδιά (≥5kgr). Η παχυσαρκία από μόνη της αποτελεί έναν πολύ ισχυρό προδιαθεσικό παράγοντα για διαβήτη.''

Πρόληψη

Μπορεί να προληφθεί ο διαβήτης; Δεν υπάρχει ένα πράγμα που να μπορεί να τον προλάβει, αλλά συνδυασμός παραγόντων, που κυρίως βασίζονται στο να επιθυμεί κάποιος να κάνει δίαιτα και αλλαγές στον τρόπο ζωής του. Το θετικό είναι ότι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να τροποποιηθούν, δηλαδή μπορείτε να τους αλλάξετε και να προλάβετε τον διαβήτη. Ακόμα και αν έχετε αρκετούς από τους παράγοντες κινδύνου, και αν ακόμα έχετε προδιαβήτη μπορείτε να αναλάβετε δράση και να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης της πάθησης.

Πρώτος στόχος είναι να αποφύγετε να πάρετε περισσότερο βάρος. Όταν το πετύχετε, μπορείτε να δουλέψετε στο να χάσετε μέρος των επιπλέον κιλών. Αν είστε υπέρβαροι, με δείκτη μάζας σώματος 25 και άνω αυξάνεται ο κίνδυνος για την πάθηση, επομένως πρέπει να χάσετε βάρος. Χάνοντας 5% έως 10% του βάρους μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο.

Υγιεινή διατροφή

Η  διατροφή παίζει επίσης ρόλο στη  ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα.

'Οπως είπαμε παραπάνω, το υπερβάλλον βάρος είναι ένας από τους κύριους παράγοντες για την εμφάνιση διαβήτη. Αν είστε στην επικίνδυνη κατηγορία, μπορείτε να μειώσετε τις πιθανότητες, αν τρώτε υγιεινά και χάσετε βάρος, αν πρέπει. Καλή αρχή είναι η μείωση των θερμίδων που λαμβάνετε από τρόφιμα και ποτά. Μειώστε γενικά το μέγεθός τους. Περιορίστε την πρόσληψη αλκοόλ, τρώτε μικρά ισορροπημένα γεύματα, μοιρασμένα κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς  τα μεγάλα γεύματα δυσκολεύουν τη διατήρηση της γλυκόζης σε υγιή επίπεδα.

Το υγιεινό πρόγραμμα διατροφής θα πρέπει να περιορίζει τα εκλεπτυσμένα σάκχαρα και λιπαρά.Επιλέξτε περισσότερα τρόφιμα ολικής άλεσης, λαχανικά, φρούτα –που έχουν θρεπτικές ουσίες, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά-και άπαχα κρέατα. Βρείτε νέες, υγιεινές συνταγές.

Tip: Θα είναι βοηθητικό να παραμείνετε πιστοί στο νέο πλάνο αν σχεδιάσετε προσεκτικά το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των γευμάτων και τη λίστα με τα τρόφιμα που θα ψωνίσετε.

Άσκηση

'Εχει πολλά οφέλη και συμβάλλει στον οργανισμό με πολλούς τρόπους. Μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους και, αν έχετε αντίσταση στην ινσουλίνη να βοηθήσει τον οργανισμό να αυξήσει την ευαισθησία στην ορμόνη. Επίσης κρατά την καρδιά δυνατή, βελτιώνει τον ύπνο και τη διάθεση και συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης και υπέρτασης.

Η καλύτερη μυϊκή ανάπτυξη μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό να αποφύγει την επίπτωση τροφών που δεν είναι κατάλληλες.

Αρχίστε σιγά, λαμβάνοντας υπόψη τη γενική υγεία σας. Χτίστε πρόγραμμα άσκησης που να είναι αποτελεσματικό για εσάς και να σας κρατά σε κινητοποίηση. Επιλέξτε αερόβια άσκηση, όπως κολύμπι ή ποδήλατο. Η άσκηση θα πρέπει να περιλαμβάνει και πρόγραμμα ενδυνάμωσης, για τη σταθεροποίηση της ινσουλίνης κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η επιλογή καλό θα είναι να είναι τέτοια που να σας επιτρέπει να την κάνετε σε τακτική βάση.

Ακόμα και λίγη επιπλέον δραστηριότητα, καθημερινά, μπορεί να βοηθήσει. Καλό είναι να σας γίνει συνήθεια μια βόλτα στα μαγαζιά ή να κατεβαίνετε από το λεωφορείο μια στάση πριν τη δουλειά. Ακόμα και το περπάτημα θεωρείται αποδεκτός τρόπος άσκησης.

Θυμηθείτε, ότι πρέπει πάντα να λαμβάνετε την έγκριση του γιατρού σας πριν αρχίσετε την άσκηση.

Πρόγραμμα 8 εβδομάδων

Η καλύτερη διατροφή, η άσκηση και η απώλεια βάρους μπορεί να είναι πρόκληση για κάποιον ώστε να τα καταφέρει μόνος του.

Στο στόχο σας λοιπόν, μπορεί να βοηθήσει ένα ανατρεπτικό βιβλίο, που εκφράζει μήνυμα ελπίδας: ‘’ο διαβήτης τύπου 2, από τις μεγαλύτερες επιδημίες της εποχής μας, είναι μια αναστρέψιμη νόσος’’.

Ο πολυβραβευμένος συγγραφέας, Δρ Μάικλ Μόσλι, γιατρός, συνεργάτης του BBC και παραγωγός τηλεοπτικών ταινιών για την επιστήμη και την υγεία, μάς προτείνει στο βιβλίο "Προλάβετε τον διαβήτη και ρυθμίστε το σάκχαρό σας σε 8 εβδομάδες'' έναν πρωτοποριακό τρόπο να αντιμετωπίσουμε το αυξημένο σάκχαρο στον οργανισμό μας. Μπορείτε να δείτε το site του Δρ Μάικλ Μόσλι εδώ.

Με απλό και εμπεριστατωμένο τρόπο, με ενδιαφέρουσες ιδέες αλλά και συνταγές, ο Δρ Μόσλι εξηγεί τις αιτίες της αύξησης των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, τους λόγους που συσσωρεύουμε το επικίνδυνο κοιλιακό λίπος και πώς να απαλλαγούμε από αυτό. Βασισμένος σε έγκυρες επιστημονικές μελέτες καταρρίπτει, επίσης, κάποιους από τους πιο κοινούς μύθους περί διατροφής. Δεν απευθύνεται μόνο σε όσους έχουν σάκχαρο ή διαβήτη, αλλά και σε όσους έχουν ταλαιπωρηθεί από την προσπάθεια να χάσουν βάρος και θέλουν να αποκτήσουν τον έλεγχο της υγείας τους.

Το βιβλίο περιέχει αναλυτικό πρόγραμμα διατροφής 8 εβδομάδων.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πεδίο.