Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που μεταφέρει μηνύματα από τα νεύρα στον εγκέφαλο. Παίζει ρόλο σε αρκετές σημαντικές διεργασίες του οργανισμού και έχει άμεση επίδραση στη λειτουργία του κεντρικού νευρικού μας συστήματος.

Συχνά την ακούμε να αναφέρεται ως "η ορμόνη της ευτυχίας" ή "ορμόνη της απόλαυσης", αλλά η ίδια δεν προκαλεί κάποιο συναίσθημα. Ενισχύει, όμως, τα αισθήματα ευτυχίας και απόλαυσης, συσχετίζοντας την καλή αίσθηση με συγκεκριμένες πράξεις και συμπεριφορές.

Όταν ο εγκέφαλός μας παράγει ντοπαμίνη, είναι ως απάντηση σε κάτι που κάναμε. Η καλή αίσθηση και η αίσθηση επιβράβευσης μάς κάνουν να θέλουμε να επαναλάβουμε αυτή τη διαδικασία για να παράγουμε περισσότερη ντοπαμίνη.

Η ντοπαμίνη, επίσης, παράγεται όταν ο οργανισμός αισθάνεται πως βρίσκεται σε κίνδυνο, μαζί με άλλα χημικά. Αυτή η διαδικασία έχει ως σκοπό να μας βοηθήσει να αντιδράσουμε καλύτερα στο ξαφνικό έντονο στρες.

Μερικές από τις λειτουργίες του οργανισμού στις οποίες παίζει ρόλο η ντοπαμίνη είναι η κίνηση, η αίσθηση επιβράβευσης, οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας, ο σεξουαλικός ερεθισμός, αλλά και η ρύθμιση των επιπέδων άλλων ορμονών στον οργανισμό.

Όταν υπάρχουν χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης στον οργανισμό, μερικά από τα πιο κοινά συμπτώματα είναι η κακή ισορροπία, οι αλλαγές στο βάρος, οι μυϊκές κράμπες και το αυξημένο στρες, όπως και η χαμηλότερη όρεξη για σεξ. Από την άλλη πλευρά, όταν τα επίπεδα ντοπαμίνης είναι πιο ανεβασμένα από το κανονικό, μπορεί να εμφανιστεί ιδιαίτερα ανταγωνιστική και επιθετική συμπεριφορά, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Και στις δύο περιπτώσεις, επηρεάζεται και η μνήμη μας.

Μέσα από μελέτες, η ντοπαμίνη και οι επιπλοκές της έχουν συσχετιστεί με παθήσεις όπως η νόσος του Πάρκισον, η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, η σχιζοφρένεια και η κατάθλιψη. Επιπλέον, τα άτομα που βιώνουν κάποια διαταταχή της ντοπαμίνης είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καταχρηστική σχέση με ουσίες ή αλκοόλ.

Ο γιατρός σας μπορεί να σας βοηθήσει να καταλάβετε αν υπάρχει πρόβλημα με τα επίπεδα ντοπαμίνης σας και να προτείνει την κατάλληλη λύση, ανάλογα με τα συμπτώματά σας.

Υπάρχουν και φυσικοί τρόποι να αυξήσετε την παραγωγή ντοπαμίνης στον οργανισμό σας, χωρίς να το παρακάνετε και να αποκτάτε ανθυγιεινή σχέση με κάποια μέθοδο όπως το σεξ, τα video games ή η τηλεόραση.

Προσέξτε τη διατροφή σας

Τα φρούτα, τα λαχανικά και οι τροφές που είναι πλούσιες σε ω3 λιπαρά οξέα μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό να παράγει περισσότερη ντοπαμίνη. Τα ω3 βρίσκονται κατά βάση σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός και ο τόνος, αλλά και στα καρύδια και τον κοπανισμένο λιναρόσπορο.

Κάντε τακτικά γυμναστική

Η γυμναστική, όχι μόνο βοηθά στην παραγωγή ντοπαμίνης, αλλά παίζει ρόλο και στην καλύτερη ρύθμιση του ύπνου μας - που με τη σειρά του επηρεάζει αρκετά τα επίπεδα ντοπαμίνης μας.

Ασχοληθείτε με τα χόμπι σας

Είναι, άλλωστε, κάτι που σας ενδιαφέρει και σας προσφέρει χαρά. Αυτό μεταφράζεται σε καλύτερη παραγωγή ντοπαμίνης. Ταυτόχρονα, προσπαθήστε να απολαμβάνετε - όσο κλισέ και αν ακούγεται - τις μικρές στιγμές της ζωής. Από μια ωραία κουβέντα με ένα φίλο, μέχρι ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα ή ένα πολύ ήσυχο απόγευμα με ένα βιβλίο, όλα αυτά είναι μικρές δόσεις ευτυχίας, που πολλοί θα έλεγαν πως είναι από τα πιο γερά θεμέλια της ψυχικής μας υγείας.