Η χρόνια κόπωση χαρακτηρίζεται από επίμονη, υποτροπιάζουσα κόπωση που διαρκεί πάνω από εξάμηνο, που δεν αποκαθίσταται με μέτρα ξεκούρασης. Τα αίτια εντοπίζονται στα πλαίσια της σωστής ιατρικής εξέτασης και περιλαμβάνουν την αναιμία, τις ορμονικές ανωμαλίες, τη χρόνια αναπνευστική ανεπάρκεια, τις χρόνιες φλεγμονές, ορισμένες λοιμώξεις, τα καρκινώματα, ορισμένες βιοχημικές διαταραχές, ορισμένα ψυχιατρικά σύνδρομα, την εργασιακή υπερκόπωση, το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης. Ανεξαρτήτως αιτίας ωστόσο, πολλοί πάσχοντες ιδιαιτέρως από ήπια σύνδρομα κόπωσης, αποφάσισαν να κάνουν διακοπές φέτος λόγω της ιδιαίτερης ανάγκης για διακοπές που προκάλεσε ο γκρίζος χειμώνας με τα αλλεπάλληλα πανδημικά κύματα κορωνοιού.

Γενικές αρχές που πρέπει να ακολουθείτε κατά τα καλοκαιρινά σας ταξίδια εσείς που πάσχετε από χρόνια κόπωση:

Διατηρήστε κατά το δυνατόν το σύνηθες σταθερό ωράριο ύπνου σας

Το ηλιακό φως κατά την ημέρα και η φυσική συσκότιση κατά τη νύχτα, συγχρονίζουν και βελτιστοποιούν τους μηχανισμούς προσαρμογής του σώματος. Σήμερα με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, την τηλεόραση, τα ξενύχτια, πολλοί άνθρωποι κάνουν τη μέρα νύχτα. Η υπερβολική έκθεση ωστόσο στο μπλε φως αποσυντονίζει το σώμα και δυσχεραίνει την ομαλή αναπλήρωση των ενεργειακών αποθηκών. Υιοθετήστε σταθερό ωράριο ύπνου που να ακολουθεί κατά το δυνατόν τις ώρες της φυσικής συσκότισης και ηλιοφάνειας, περπατήστε το πρωί υπό το φως του ήλιου, χαμηλώστε τα φώτα μετά το σούρουπο.

Μην εκτίθεστε στον ήλιο

Η παρατεταμένη έκθεση οδηγεί σε κόπωση των ομοιοστατικών μηχανισμών του σώματος. Η αφυδάτωση, οι διαταραχές ηλεκτρολυτών από τις απώλειες του ιδρώτα και η ελάττωση της εγκεφαλικής άρδευσης μπορεί να προκαλέσει ευερεθιστότητα, λήθαργο, επηρεασμένη συνείδηση, διαταραχή συμπεριφοράς, να επιδεινώσει την κόπωση και να οδηγήσει τελικώς σε θερμοπληξία.

Μην κάνετε υπερβολές στην άσκηση και το κολύμπι

Μην πιέζετε τον εαυτό σας, αυξήστε σταδιακά τα λεπτά της ημερήσιας βάδισης ή κολύμβησης και ασκηθείτε ήπια. Αυξήστε σταδιακά κατά πέντε δέκα λεπτά την ποσότητα της ημερήσιας άσκησης, χωρίς να εξαντλείτε τις αντοχές σας. Μην ασκείστε μετά τα γεύματα.

Αποφύγετε χώρους με συνωστισμό

Ο κορονοιός είναι υπαρκτός κίνδυνος στους χώρους με συνωστισμό και ακόμη και σε περιπτώσεις με ήπια συμπτώματα μπορεί να επιδεινώσει το σύνδρομο κόπωσης. Αποφύγετε τους χώρους με συνωστισμό και κρατήστε αποστάσεις, ιδιαίτερα εάν δεν έχετε ποτέ προσβληθεί από τον ιό κατά το παρελθόν.

Αποφύγετε την έκθεση στο κάπνισμα

Το ενεργητικό και παθητικό κάπνισμα συνδέονται με την απελευθέρωση ποικίλων τοξινών στο αίμα και διαταραχή στην διάθεση οξυγόνου.   Όταν διαταράσσεται η ομαλή παροχή οξυγόνου  δεν γίνονται σωστά πολλές βιοχημικές αντιδράσεις για την εξασφάλιση πλούσιας ενεργειακής εφεδρείας. Αποφύγετε χώρους με καπνό και προτιμήστε ανοιχτούς χώρους

Πίνετε αρκετό νερό

Το νερό είναι το κύριο χημικό συστατικό του σώματος. Αποτελεί περίπου 60% του σωματικού μας  βάρους. Το νερό είναι απαραίτητο για την ομαλή ρύθμιση της πίεσης, την ομαλή θερμορύθμιση, την ομαλή διεξαγωγή βιοχημικών αντιδράσεων, την ομαλή λειτουργία των νεφρών, του ήπατος, του εντέρου, την προστασία των ιστών. Κατά το καλοκαίρι, το σώμα αρκετές φορές δεν μπορεί να αναπληρώσει τις απώλειες υγρών και επέρχεται αφυδάτωση. Η αφυδάτωση μειώνει την παροχή αίματος στα ζωτικά όργανα και επιδεινώνει την κόπωση στους πάσχοντες.

Αποφύγετε τη διάρροια

Η διάρροια προκαλεί απώλειες υγρών και ηλεκτρολυτών με αποτέλεσμα το σώμα να κινδυνεύειε από αφυδάτωση και ηλεκτρολυτικές διαταραχές, προβλήματα που επιδεινώνουν την κόπωση στους πάσχοντες.Η χρήση μη εμφιαλωμένου νερού σε περιοχές με αμφίβολη ποιότητα συστημάτων ύδρευσης, η βρώση φαγητού που έχει παραμείνει επί μακρόν σε θερμοκρασία δωματίου, η βρώση μη παστεριωμένων γαλακτοκομικών προϊόντων,

η κατανάλωση μη σφραγισμένωνεμφιαλωμένων ποτών, η κατανάλωση φαγητού από αμφιβόλου ποιότητας καντίνες, η παράλειψη της σωστής πλύσης των χεριών αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που πυροδοτούν διάρροια των ταξιδιωτών και πρέπει να αποφεύγονται.

Αποφύγετε το αλκοόλ

Τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα μετά από πόση, εξαρτώνται από το βάρος του ατόμου, το είδος του ποτού και ποικίλους μεταβολικούς παράγοντες. Ένα ποτηράκι κρασί, το οποίο έχει 10-11% αλκοόλ μπορεί να ανεβάσει τα επίπεδα του αίματος από 20 έως πάνω από 50 mg /dlμε αποτέλεσμα  ευφορία, μείωση αντανακλαστικών, υπνηλία, καταστολή του ΚΝΣ, επιδείνωση της κόπωσης. Ζάλη, αταξία, ναυτία και εμετός εμφανίζονται σε επίπεδα πάνω από 150 mg /dl, ενώ σε επίπεδα πάνω από 350 mg /dl, αναπνευστική καταστολή, σπασμοί, κώμα, θάνατος απειλούν τον πότη. Τα νοθευμένα ποτά είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνα. Προτιμήστε φυσικού χυμούς από αλκοολούχα ποτά.

Μην εγκαταλείψετε τη σωστή διατροφή

Το σώμα χρειάζεται βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και υψηλή ποιότητα διατροφής ώστε να επιτελεί απρόσκοπτα τις βιοχημικές αντιδράσεις του.  Η μεσογειακή διατροφή είναι το συνιστώμενο διατροφικό μοντέλο. Καλό είναι να αποφεύγεται η κατάχρηση κρέατος, λιπαρών ιδιαίτερα κορεσμένων, γλυκαντικών ουσιών, τυποποιημένων προϊόντων, αλκοόλ, καφέ με καφεΐνη,  ποτών τύπου cola.

Εάν πάσχετε από χρόνιο νόσημα πρέπει να ακολουθείτε τις γενικές διατροφικές οδηγίες που συνάδουν με το νόσημά σας.