H κόπωση της Άνοιξης προσβάλλει κάθε χρόνο αρκετούς ανθρώπους αν και συνήθως, δεν παρουσιάζει σημαντική ένταση ή διάρκεια που να καθιστά την ιατρική εξέταση και θεραπεία απαραίτητη. Σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί ειδικός εργαστηριακός έλεγχος για να αποκλειστούν άλλοι παράγοντες ή νοσήματα που προκαλούν την κόπωση και να εξακριβωθεί εάν πρόκειται αμιγώς για «εαρινή κόπωση».

Η κόπωση της Άνοιξης εκδηλώνεται ως ατονία, αδυναμία, δυσκολία συγκέντρωσης, εύκολη κούραση κατά τη μυϊκή ή πνευματική δραστηριότητα ή παροδική επιδείνωση των συμπτωμάτων σε χρόνιους πάσχοντες από σύνδρομα κόπωσης. Τα συμπτώματα συνήθως διαρκούν μερικές ημέρες ή εβδομάδες.

Παράγοντες που ενοχοποιούνται για το φαινόμενο:

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D

Η βιταμίνη D ανήκει στις ζωτικές λιποδιαλυτές βιταμίνες και είναι ευρέως γνωστή ως βιταμίνη του ήλιου. Η κατασκευή των πολυκατοικιών που συχνά εμποδίζει την απρόσκοπτη ηλιοφάνεια σε διαμερίσματα και δρόμους, η εργασιακή μεταρρύθμιση που προωθεί την τηλεργασία, ο χαρακτήρας των σύγχρονων επαγγελμάτων που έχει αποκόψει τον εργαζόμενο από την έκθεση στο φυσικό περιβάλλον, η φυσιολογικώς παρατηρούμενη μείωση της ηλιοφάνειας κατά τους χειμερινούς μήνες, χρόνια νοσήματα που εμπλέκονται στο μεταβολισμό της βιταμίνης D, η παχυσαρκία που αλλοιώνει τη σωστή διάθεση της βιταμίνης, έχουν ως αποτέλεσμα τα επίπεδα της βιταμίνης D να ευρίσκονται σημαντικά ελαττωμένα σε αρκετούς πολίτες με την εκπνοή της χειμερινή περιόδου.

Εξάλλου οι τροφικές πηγές της βιταμίνης  D, όπως ιχθυέλαια, μανιτάρια, αυγά, ψάρια και γαλακτοκομικά προϊόντα από ζώα ελευθέρας βοσκής δεν αρκούν για να υποκαταστήσουν τον ήλιο και να προμηθεύσουν το σώμα με τη βιταμίνη D που χρειάζεται. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του μυοσκελετικού συστήματος, αλλά έχει και ολιστικές δράσεις. Σύμφωνα με μελέτες συντελεί στη ρύθμιση νευρομυικών και ανοσολογικών αντιδράσεων ενώ συμβάλλει στη σωστή λειτουργία πρωτεϊνών που ρυθμίζουν τον κυτταρικό πολλαπλασιασμό, τη διαφοροποίηση και την απόπτωση, διαδικασίες που συντελούν στην ομαλή τροφοδότηση των ενεργειακών αποθηκών του σώματος.

Φαινόμενα υπερκόπωσης και κούρασης του ανοσοποιητικού συστήματος

Κατά την εκπνοή του Χειμώνα, η υπερκόπωση λόγω των αυξημένων εργασιακών ή σχολικών υποχρεώσεων που παρουσιάζουν υψηλότερες απαιτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο, είναι συχνή. Η κούραση του ανοσοποιητικού συστήματος από την αυξημένη δραστηριοποίησή του κατά την επίθεση των αναπνευστικών λοιμώξεων κατά τη χειμερινή περίοδο, επιδεινώνει τη σωματική κόπωση.

Η αλλεργική ρινίτιδα της Άνοιξης

Άνοιξη σημαίνει δροσερό αεράκι, ανθισμένα λουλούδια και δέντρα αναγέννηση της φύσης μετά τον παγωμένο και κουραστικό χειμώνα.

Ωστόσο, με το δροσερό αεράκι η αερομεταφερόμενη γύρη και διάφορα αλλεργιογόνα διασκορπίζονται παντού, προκαλώντας σε ανθρώπους με αντίστοιχη προδιάθεση αλλεργική ρινίτιδα με ενοχλητικό μπούκωμα, καταρροή, φτάρνισμα, κόκκινα μάτια. Η αλλεργική ρινίτιδα της Άνοιξης εμποδίζει την απρόσκοπτη αναπνοή και την ελεύθερη είσοδο του οξυγόνου, παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση της εαρινής κόπωσης. Το κάπνισμα επιδεινώνει την ομαλή διάθεση οξυγόνου στο σώμα.

Διακυμάνσεις στα επίπεδα μελατονίνης, σεροτονίνης

Στην κόπωση της Άνοιξης συντελούν και οι διακυμάνσεις στα επίπεδα μελατονίνης και σεροτονίνης που προκαλούνται από τη φυσιολογική επιμήκυνση της ημέρας και τη βράχυνση της νύχτας. Η μελατονίνη αποτελεί ουσία που εκκρίνεται κατά τη νύχτα και προκαλεί ύπνο και καταστολή ενώ ησεροτονίνη, αποτελεί «ορμόνη της δράσης» και ευρίσκεται  σε  άμεση σύνδεση με το ηλιακό φως. Τα αποθέματα σεροτονίνης είναι χαμηλά με την εκπνοή του Χειμώνα λόγω της χαμηλής ηλιοφάνειας της εποχής. Σταδιακώς, καθώς οι ημέρες επιμηκύνονται κατά την Άνοιξη, τα αποθέματα σεροτονίνης ομαλοποιούνται, αλλά η προσαρμογή δεν είναι εύκολη σε ευαίσθητους οργανισμούς.

Αλλαγή καθιερωμένων συνηθειών

Συνήθειες που ενδέχεται να παρουσιάσουν έξαρση κατά την Άνοιξη όπως οι συχνότερες νυχτερινές έξοδοι διαταράσσουν το σύνηθες ωράριο ύπνου αφύπνισης του οργανισμού. Η αλλαγή ώρας (από χειμερινή σε θερινή) επίσης μπορεί να διαταράξει τον ομαλό ύπνο κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται επιδιόρθωση φθορών και ανάκτηση της ενεργειακής εφεδρείας του σώματος και να καθυστερήσει την προσαρμογή του σώματος στην αλλαγή της εποχής.

Η αντιμετώπιση του συνδρόμου, όταν επιμένει, γίνεται με διατροφικές θεραπείες βοτανικά και βιταμινικά φάρμακα που αυξάνουν τις ενεργειακές εφεδρείες του σώματος και την ικανότητα προσαρμογής του οργανισμού.

Γενικές αρχές που πρέπει να τηρείτε εσείς που πάσχετε από εαρινή κόπωση:

  • Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή που έχει ως βάση τα μη επεξεργασμένα φυτικά προϊόντα της Μεσογείου, είναι το διατροφικό μοντέλο που συνιστάται.Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση καφέ και αλκοόλ.
  • Αποφύγετε κάπνισμα, ρύπους και γύρη.
  • Να έχετε σταθερό ωράριο ύπνου.
  • Η καθημερινή βάδιση νωρίς το πρωί υπό το φως του ήλιου συντελεί στην ομαλή τροφοδότησή σας με βιταμίνη D και στη βελτιστοποίηση της ισορροπίας σεροτονίνης, μελατονίνης.

Πρέπει να αποφεύγετε, κατά το δυνατόν, το άγχος και την αϋπνία.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Το πένθος της εγκύου θα μπορούσε να οδηγήσει σε μελλοντική καρδιακή ανεπάρκεια στο παιδί της [μελέτη]
Πού θα γίνουν δωρεάν rapid tests από τον ΕΟΔΥ την Πέμπτη
Γιατί κρυώνω συνέχεια;