"Οι ψηφιακές θεραπείες, όπως τα γυαλιά VR και οι εφαρμογές, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέρος μιας θεραπείας πόνου, να τη συμπληρώσουν και, για παράδειγμα, να έχουν ευνοϊκή επίδραση στη δραστηριότητα, το άγχος και τον ύπνο", ανέφερε ο καθηγητής Dr. Axel Schäfer, καθηγητής θεραπευτικής έρευνας και φυσιοθεραπευτής στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών του Χίλντεσχαϊμ, στο Γερμανικό Συνέδριο Πόνου που πραγματοποιήθηκε στις 19 Οκτωβρίου. Το συνέδριο διοργανώθηκε από τη Γερμανική Εταιρεία Πόνου και τη Γερμανική Εταιρεία Ημικρανίας και Κεφαλαλγίας (DMKG).

Στη θεραπεία εικονικής πραγματικότητας (VR), ο ασθενής βυθίζεται σε έναν τεχνητά εικονικό κόσμο που μπορεί να προσαρμοστεί στις προτιμήσεις και τους θεραπευτικούς του στόχους. Κατά την εν λόγω διαδικασία, τα γυαλιά VR δημιουργούν την ψευδαίσθηση ενός εικονικού σώματος που δρα σε έναν τεχνητό κόσμο. Ως avatar, οι ασθενείς θα μπορούσαν να βιώσουν το σώμα τους ως υγιές, ικανό και δυνατό και να δουν τον εαυτό τους να πηδάει, να τρέχει και να σκαρφαλώνει, για παράδειγμα.

Αυτό αλλάζει την αντίληψη του σώματος και του πόνου και μειώνει τον φόβο της κίνησης, εξήγησε ο Schäfer. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται ενσάρκωση και συζητείται ως ένας πιθανός μηχανισμός δράσης της εικονικής πραγματικότητας στη θεραπεία του πόνου.

Με τη βοήθεια της θεραπείας VR θα μπορούσαν να ξεπεραστούν οι αρνητικές πεποιθήσεις και το άγχος που σχετίζονται με τον πόνο, να ενισχυθεί η συμπεριφορά που προάγει την υγεία και να τονωθούν οι σωματικές δραστηριότητες.

Τα παιγνιώδη στοιχεία των προγραμμάτων (gamification) θα μπορούσαν να αποσπάσουν την προσοχή από τον πόνο, ιδίως τον οξύ πόνο. Επιπλέον, τα προγράμματα VR χρησιμεύουν για την παροχή πληροφοριών και εκπαίδευσης για τον πόνο, ενώ θα μπορούν  να μεταφέρουν "μια διαφορετική εικόνα του πόνου", δήλωσε ο εμπειρογνώμονας. "Ωστόσο, δεν υποκαθιστούν τη συμπεριφορική ή ψυχοθεραπεία".
Η VR επιτυχής σε μελέτες

Ο Schäfer χαρακτήρισε τα αποτελέσματα από τις μετα-αναλύσεις "ελπιδοφόρα". Για παράδειγμα, οι συγγραφείς μιας συστηματικής ανασκόπησης με περισσότερες από 41 μελέτες σχετικά με την εικονική πραγματικότητα και τον χρόνιο πόνο διαπίστωσαν στατιστικά σημαντικές επιδράσεις στον πόνο και τη λειτουργικότητα.

Μια πρόσφατη μετα-ανάλυση 122 ελεγχόμενων δοκιμών με περισσότερους από 9.000 συμμετέχοντες έδειξε σημαντικές επιδράσεις των εφαρμογών VR στον οξύ και χρόνιο πόνο . "Η επίδραση ήταν μεγαλύτερη σε νεότερα άτομα με μέτριο έως σοβαρό πόνο", ανέφερε ο Schäfer.

Παρενέργειες όπως πονοκέφαλος, ζάλη, ναυτία ή αίσθημα πίεσης ήταν σπάνιες. Ωστόσο, υπάρχουν επίσης εμπόδια στην αντιμετώπιση του υλικού και του λογισμικού.

Μέχρι στιγμής, η θεραπεία VR δεν έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως, ιδίως επειδή τα γυαλιά είναι ακριβά.

"Οι εφαρμογές πρέπει να προσαρμοστούν σε ειδικές ανάγκες, για παράδειγμα για ηλικιωμένους". Τα γυαλιά VR δεν έχουν δοκιμαστεί για ασθενείς με πονοκέφαλο και ημικρανία- θα μπορούσαν επίσης να προκαλέσουν τα ίδια πονοκεφάλους.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ημερίδα ‘’Σύγχρονοι τρόποι αντιμετώπισης της παχυσαρκίας’’
ΗΠΑ: Δραματική αύξηση καρκίνων του παχέος εντέρου σε παιδιά, έφηβους και νέους την τελευταία 20ετία
Η διάρροια την 'Ανοιξη: Ποιες είναι οι συνήθεις μορφές της