Γράφει η Χρυσούλα Τσικνή MSc, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Επιστημονικός Συνεργάτης Nutrimed

Γνωρίζουμε πολύ καλά πλέον ότι όλα τα μη αλκοολούχα ροφήματα ενυδατώνουν τον οργανισμό μας, και εκτός από το πόσιμο νερό, που αποτελεί την κύρια πηγή, νερό επίσης προσλαμβάνουμε από το γάλα, τον καφέ, τους χυμούς, τα αναψυκτικά, το τσάι, τη σόδα κτλ. Από το σύνολο των προσλαμβανόμενων υγρών κάποια προσδίδουν θερμίδες στον οργανισμό, ενώ άλλα όχι.

Ποια είναι, όμως, η πραγματική συνεισφορά τους στις συνολικές ημερήσιες θερμίδες; Νέα μελέτη, από ομάδα ερευνητών του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, αξιολόγησε τη συμβολή των ροφημάτων στην ενεργειακή πρόσληψη τους καλοκαιρινούς και χειμερινούς μήνες, σε ελληνικό πληθυσμό και δημοσιεύτηκε το Μάιο στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients. Οι Έλληνες, σύμφωνα με τη μελέτη, φαίνεται να καταναλώνουν συχνότερα γάλα, διάφορα ροφήματα καφέ και αλκοολούχα ποτά, από ότι χυμούς φρούτων, αναψυκτικά, τσάι και άλλα αφεψήματα!

Τι έδειξε η μελέτη;

Στη μελέτη συμμετείχαν περίπου 1.000 άτομα και των δύο φύλων, τα οποία απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας κατανάλωσης ροφημάτων και τροφίμων και σε ένα σύντομο διεθνές ερωτηματολόγιο σωματικής δραστηριότητας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι:

  • Περίπου το ¼ (25%) των θερμίδων που προσλαμβάνουμε ημερησίως από το σύνολο της διατροφής μας προέρχεται από τα ροφήματα/ ποτά.
  • Οι θερμίδες που προέρχονται από τα διάφορα ροφήματα/ ποτά το καλοκαίρι (492±499 θερμίδες/ημέρα) είναι περισσότερες από ό,τι το χειμώνα (479±286 θερμίδες/ημέρα).
  • Οι άντρες φαίνεται να καταναλώνουν περισσότερα ροφήματα/ ποτά και στις δύο εποχές σε σχέση με τις γυναίκες.
  • Δεν βρέθηκε κάποια σχέση μεταξύ των θερμίδων από ροφήματα/ποτά και του Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) των συμμετεχόντων.

Ποια ροφήματα αυξάνουν τελικά τις θερμίδες στην καθημερινότητα των Ελλήνων;

Σημαντικό εύρημα της μελέτης ήταν οτι τα ροφήματα που συνεισφέρουν περισσότερο στην ενεργειακή πρόσληψη είναι το γάλα/ σοκολατούχο γάλα, τα ροφήματα καφέ (λόγω της προσθήκης γάλακτος, σιροπιών, κρέμας κτλ) και τα αλκοολούχα ποτά, παρέχοντας περίπου το 75% των θερμίδων που προέρχεται από ροφήματα. Φυσικά, οι απλοί καφέδες, όπως ο ελληνικός, ο στιγμιαίος ή ο γαλλικός δεν προσδίδουν θερμίδες, εφόσον τους καταναλώνουμε σκέτους. Αντίθετα, τα διάφορα ροφήματα καφέ περιέχουν πρόσθετα συστατικά, όπως σιρόπι καραμέλας, κρέμες και σαντιγί, και για αυτό το λόγο προσδίδουν επιπλέον θερμίδες, και οι Έλληνες ως λάτρεις των ροφημάτων καφέ, φαίνεται να καταναλώνουν αρκετούς. Οι χυμοί φρούτων και τα σακχαρούχα ροφήματα, συμπεριλαμβανομένων των αναψυκτικών, των ποτών με βάση χυμούς φρούτων, των σορμπέ και του τσαγιού καταναλώνονται λιγότερο συχνά, συμβάλλοντας μέχρι και στο 25% των θερμίδων που προερχόταν από ροφήματα/ ποτά. Για να γίνει πιο κατανοητή, για παράδειγμα η συμβολή των αναψυκτικών στις συνολικές θερμίδες που προσλαμβάνει ο μέσος Έλληνας, βρέθηκε να είναι μόλις 0,5% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης ενέργειας το χειμώνα και 2,8% το καλοκαίρι.

Απολαυστική ενυδάτωση...

Χωρίς αμφιβολία, τους καλοκαιρινούς μήνες προσλαμβάνουμε περισσότερα ροφήματα και με μεγαλύτερη ευκολία μιας και μας δροσίζουν ευχάριστα. Αν θέλουμε να «γλιτώσουμε», βέβαια, θερμίδες, λύσεις υπάρχουν. Για παράδειγμα, μπορούμε να γλυκάνουμε τον καφέ και τα ροφήματά μας με ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά, αποφεύγοντας παράλληλα τις κρέμες, το αφρόγαλα κτλ, και επιπλέον μπορούμε να προτιμούμε ροφήματα με λιγότερες θερμίδες σε σχέση με τα κανονικά προϊόντα, ακόμα και με πρακτικά μηδενικές θερμίδες, όπως η σόδα, τα αναψυκτικά light ή zero, το κρύο τσάι χωρίς ζάχαρη, ή να φτιάξουμε σπιτικά smoothies με λιγότερες θερμίδες χρησιμοποιώτας άπαχα γαλακτοκομικά και φρούτα!

 

Πηγές: Malisova et al. Evaluation of Drinks Contribution to Energy Intake in Summer and Winter. Nutrients 2015, 7, 3724-3738