Ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασσαχουσέτης (MIT) πιστεύουν ότι ενδεχομένως ανακάλυψαν τρόπο να δημιουργήσουν εμβόλιο πρόληψης της διαταραχής μετατραυματικού στρες.

Ο Ki Goosens, του McGovern Institute for Brain Research, δήλωσε ότι αυτό που πρόκειται να κάνει το εμβόλιο είναι ότι οι άνθρωποι θα διατηρούν τις ισχυρές αναμνήσεις ενός γεγονότος αλλά δεν θα έχουν τις βλαβερές συνέπειες στην υγεία.
Κλειδί είναι η ορμόνη γρελίνη, που εκκρίνει το στομάχι.

Ο Goosens δήλωσε ότι ένα από τα σημαντικά στοιχεία σχετικά με τη γρελίνη είναι ότι τα επίπεδά της αυξάνονται όταν ο οργανισμός έχει υποστεί παρατεταμένο στρες.

Στα πειράματα, ερευνητές ανακάλυψαν ότι ποντικοί που έλαβαν φάρμακο για την ενεργοποίηση των επιπέδων της γρελίνης έγιναν περισσότερο επιρρεπή στο φόβο, αλλά μπλοκάροντας τους υποδοχείς οι ερευνητές μείωσαν το φόβο.

Στα πειράματα διαπίστωσαν ότι ποντικοί με παρατεταμένη έκθεση στο στρες είναι πιο πιθανό να έχουν ισχυρές αναμνήσεις φόβου όταν συναντούν κάποιο τραύμα και ότι είναι το ίδιο είδος σχέσης μεταξύ στρες και τραύματος που παρατηρείται στους ανθρώπους, δήλωσε ο Goosens.

Η έρευνα υποδεικνύει ότι αν γνωρίζετε ότι κάποιος θα εκτεθεί σε τραύμα τότε η φαρμακευτική αγωγή που μπορεί να μπλοκάρει τη γρελίνη θα μπορούσε να μειώσει την εμφάνιση κατάθλιψης ή διαταραχής μετατραυμτικού στρες.

Ερευνητές του MIT εργάζονται τώρα σε κλινική δοκιμή σε συνεργασία με το Massachusetts General Hospital (MGH).

Αποτέλεσμα

Ο Dr. Mireya Nadal-Vicens, του MGH, δήλωσε ότι ερευνητές χειρίζονται βιολογικά μόρια για να διαπιστώσουν αν υπάρχει κλινικό αποτέλεσμα. Οι ερευνητές εργάζονται με βετεράνους που επιστρέφουν από πολέμους. Εξετάζουν την πιθανότητα να δοθεί εμβόλιο σε κάποιον- ευάλωτο ή μη- στρατιώτη ώστε να εμποδιστεί ενδεχομένως η εμφάνιση διαταραχής μετατραυματικού στρες.

Ο Goosens εκτιμά ότι είναι τεράστια εξέλιξη η ανάπτυξη προληπτικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση νόσου που σχετίζεται με το στρες. Οι ερευνητές του MIT επίσης εκτιμούν ότι το μπλοκάρισμα της γρελίνης θα μπορούσε να είναι κάτι που μπορεί να ακολουθήσει την εμπειρία του τραύματος.

Αν ισχύει, ο αριθμός των ανθρώπων που θα βοηθηθούν από τα ευρήματα θα μπορούσε να επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει όσους υποφέρουν από απρόβλεπτο τραύμα ή παρατεταμένη περίοδο ισχυρού στρες, όπως για παράδειγμα η παιδική κακοποίηση. Ο Nadal-Vicens δήλωσε ότι είναι υποσχόμενη η πιθανότητα να μπορούν να βοηθήσουν φαρμακευτικά τους ανθρώπους να εξουδετερώσουν την επίδραση της ισχυρής έκθεσης σε δύσκολες καταστάσεις.

Σκοπός είναι να μην αλλάξει η προσωπικότητα του ανθρώπου ή να διαγραφεί η δυσάρεστη εμπειρία. Η προσπάθεια αφορά στο να εμποδιστούν οι τραυματικές αναμνήσεις από το να οδηγήσουν σε διαταραχή μετατραυματικού στρες.