Ορισμένα κύτταρα στον εγκέφαλο - τα αποκαλούμενα ως "νευρώνες προβολής" - διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στις αλλαγές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη Σκλήρυνση Κατά Πλάκας (ΣΚΠ). Αυτό αναφέρουν ερευνητές της Ιατρικής Σχολής Mannheim του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης, του Πανεπιστημίου του Cambridge και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, στο περιοδικό Nature.

Τα πιθανά συμπτώματα της Σκλήρυνσης Κατά Πλάκας ποικίλουν. Περιλαμβάνουν διαταραχές όρασης, κίνησης και γνωστικών ικανοτήτων. Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι ο φλοιός συρρικνώνεται σε ασθενείς με ΣΚΠ με το πέρασμα του χρόνου, μια διαδικασία που ονομάζεται φλοιώδης ατροφία.

Μέχρι στιγμής, όμως, οι επιστήμονες δεν έχουν καταλάβει ποιοι μηχανισμοί προκαλούν αυτή τη φλοιώδη συρρίκνωση. "Θέλαμε να καταλάβουμε γιατί ορισμένα κύτταρα είναι πιο ευαίσθητα στη βλάβη σε ΣΚΠ από άλλα, χρησιμοποιώντας μια νέα μέθοδο, την Single-Nuclei RNA-Sequencing. Με αυτήν μπορούμε να μελετήσουμε τη γενετική σύνθεση των επιμέρους εγκεφαλικών κυττάρων", εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της έρευνας, Lucas Schirmer, αρχίατρος στο Τμήμα Νευρολογίας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου του Mannheim.

Ο Dmitry Velmeshev και ο Arnold Kriegstein του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο έχουν αναπτύξει από κοινού τις τεχνικές ανάλυσης του γενετικού κώδικα σε κάθε κύτταρο εγκεφάλου. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δείγματα εγκεφάλου από αποθανόντες ασθενείς με ΣΚΠ για να μελετήσουν μια ποικιλία διαφορετικών κυτταρικών τύπων που πιστεύεται ότι παίζουν ρόλο στην Πολλαπλή Σκλήρυνση. Τα αποτελέσματά τους σε αυτά τα δείγματα εγκεφάλου τα συγκρίνουν με αυτά ανθρώπων χωρίς ΣΚΠ.

"Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι οι νευρώνες που ονομάζονται νευρώνες προβολής είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στη βλάβη στον εγκέφαλο των ασθενών με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας", αναφέρει ο Schirmer. Οι νευρώνες προβολής εμπλέκονται στην επικοινωνία πληροφοριών μεταξύ διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου σε υγιείς ανθρώπους. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η απώλεια αυτών των συγκεκριμένων τύπων κυττάρων εξηγεί γιατί ο εγκέφαλος των ασθενών με ΣΚΠ συρρικνώνεται με την πάροδο του χρόνου.

Οι ερευνητές έδειξαν επίσης ότι τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος στον εγκέφαλο των ασθενών με ΣΚΠ στοχεύουν νευρώνες προβολής, προκαλώντας στρες και βλάβη στα κύτταρα. "Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι οι θεραπείες που βασίζονται στα ανοσοκύτταρα θα μπορούσαν να προστατεύσουν τους νευρώνες προβολής, παρέχοντας μια νέα θεραπεία για την εξελισσόμενη Σκλήρυνση Κατά Πλάκας", δήλωσε ο David Rowitch του Πανεπιστημίου του Cambridge.

Nature