Δεν είναι εύκολο να χτίσουμε μυϊκή μάζα. Χρειάζεται πολλή κούραση και υπομονή, αλλά τα αποτελέσματα είναι υπέροχα: Νιώθουμε το σώμα μας πιο δυνατό από ποτέ, και αυτό εκφράζεται με πολλούς τρόπους. Όταν σταματήσουμε όμως τη γυμναστική ή ελαττώσουμε το πόσο ασχολούμαστε, σύντομα θα δούμε όλη τη μυϊκή μάζα που χτίσαμε να φεύγει.

Πρώτη ερώτηση: Πού πάει;

Δεύτερη ερώτηση: Γιατί;

Και, ναι, αυτές δεν είναι τόσο σοβαρές ερωτήσεις, όσο παράπονα (με τον ανάλογο τόνο φωνής), αλλά χρειάζονται μια εξήγηση. Αν μη τι άλλο, επειδή μας αρέσει να καταλαβαίνουμε καλύτερα πώς λειτουργούν τα πράγματα. Και επειδή ελπίζουμε αυτή η γνώση να μας κάνει να μείνουμε πιο πιστοί στο πρόγραμμα γυμναστικής μας την επόμενη φορά.

Αρχικά, το να φτιάξουμε τη φόρμα μας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η ηλικία είναι ένας από αυτούς. Το πόσο έντονα γυμναζόμαστε και τι είδους γυμναστική κάνουμε, επίσης παίζουν ρόλο. Ορισμένες αλλαγές μπορούν να γίνουν αισθητές μέσα σε δύο εβδομάδες, αλλά οι μυς μας μεγαλώνουν σε μέγεθος μέσα σε 8-12 εβδομάδες.

Επίσης,  σημαντικές διαφορές υπάρχουν στο τι είδους φόρμα χάνουμε. Αν, δηλαδή, μιλάμε για τη μυϊκή μας μάζα ή για την καρδιαγγειακή μας υγεία.

Σε έναν αθλητή που ασκείται για μαραθώνιο, για παράδειγμα, θα χρειαστούν μερικές εβδομάδες για να φανεί αλλαγή. Στις πρώτες τέσσερις εβδομάδες, θα μειωθεί περίπου κατά 10% το ποσοστό οξυγόνου που χρησιμοποιεί κατά την άσκηση. Αυτή η μείωση συνεχίζεται για μια αρκετά μεγάλη περίοδο, με χαμηλό ρυθμό. Οι άνθρωποι που αθλούνται τακτικά και έντονα, όμως, έχουν ακόμα μειωμένο ρυθμό σε αυτή τη διαδικασία, και με τον καιρό το ποσοστό οξυγόνου εξισορροπείται και μπορεί να παραμένει λίγο πιο ψηλά σε σχέση με τον μέσο άνθρωπο.

Ο μέσος άνθρωπος, δυστυχώς, βιώνει πιο έντονη πτώση: Μέσα σε 8 περίπου εβδομάδες επιστρέφει στα επίπεδα που ήταν πριν αρχίσει να γυμνάζεται.

Όσον αφορά τις ασκήσεις ενδυνάμωσης, μέσα σε 12 εβδομάδες από το σταμάτημα της γυμναστικής, θα παρατηρήσετε να μειώνεται σημαντικά το βάρος που μπορείτε να σηκώσετε. Δεν επιστρέφετε, όμως, 100% στα αγύμναστά σας επίπεδα, και δεν χάνετε μεγάλο μέρος της μυϊκής μάζας. Εφόσον δεν κουράζουμε τους μυς μας με τη γυμναστική, χαλαρώνουν. Σε ορισμένες κινήσεις του σώματος, χρησιμοποιούνται λιγότεροι μυς όταν είμαστε αγύμναστοι.

Ως γενικό κανόνα, να θυμάστε πως όσο περισσότερο γυμναζόσασταν πριν σταματήσετε, τόσο πιο αργά θα χάσετε την πρόοδό σας.