Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη μεταφορά "μηνυμάτων" από τον εγκέφαλο στον υπόλοιπο οργανισμό. Ευθύνεται, μεταξύ άλλων, για τις κινητικές και γνωστικές μας δεξιότητες, τη μνήμη μας, την αναπαραγωγή αλλά και τη ρύθμιση της διάθεσης.

Τα χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης στον οργανισμό μπορούν να έχουν ιδιαίτερα άσχημα αποτελέσματα. Ποια είναι τα συμπτώματα όμως για να καταλάβουμε ότι συμβαίνει αυτό;

  • Χρόνιος πόνος στη μέση
  • Σταθερή δυσκοιλιότητα
  • Αυξομειώσεις κιλών
  • Δυσκολία στην κατάποση φαγητού
  • Δυσκολίες στον ύπνο
  • Κόπωση
  • Δυσκολίες στη συγκέντρωση
  • Μειωμένη όρεξη για σεξ
  • Χαμηλή διάθεση

Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι για τους οποίους θα πέσουν τα επίπεδα ντοπαμίνης μας είναι, μεταξύ άλλων, αυτοί:

  • Έλλειψη ύπνου: Όσο κοιμόμαστε, η ντοπαμίνη στέλνει τα ανάλογα μηνύματα στον οργανισμό ότι ξεκουραζόμαστε και η έλλειψη ύπνου δημιουργεί αναταραχές στην παραγωγή και τη δράση της. Είναι πολύ πιθανό να νιώθετε ιδιαίτερα νυσταγμένοι τα πρωινά, επίσης.
  • Παχυσαρκία: Η παχυσαρκία έχει συσχετιστεί με πολλά προβλήματα υγείας, αλλά επηρεάζει με παρόμοιο τρόπο τη λειτουργία της ντοπαμίνης όπως η έλλειψη ύπνου.
  • Η κατάχρηση ναρκωτικών: Ορισμένα ναρκωτικά όπως η κοκαΐνη προκαλούν αισθήματα ευφορίας με το να αυξάνουν την παραγωγή ντοπαμίνης. Μακροπρόθεσμα, αυτό δημιουργεί αυξημένη ανοχή και σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή ντοπαμίνης από τον ίδιο τον οργανισμό.
  • Τα κορεσμένα λιπαρά: Η τακτική κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών επίσης λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο στην παραγωγή ντοπαμίνης όπως τα ναρκωτικά.
  • Στρες: Το συνεχές στρες καταστρέφει την παραγωγή ντοπαμίνης από τον οργανισμό. Μακροπρόθεσμα, μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα και σε σωματικό επίπεδο.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Γυμναστική: Η γυμναστική καθημερινά βοηθά να ρυθμίζεται καλύτερα η παραγωγή ντοπαμίνης μας - είναι και ο λόγος που νιώθουμε μια ξαφνική χαρά μετά από μια καλή προπόνηση.

Διατροφή: Τροφές όπως η μπανάνα, το αβοκάντο, το μήλο, η ντομάτα, η μελιτζάνα και το σπανάκι μπορούν να βοηθήσουν. Η πρωτεΐνη επίσης είναι απαραίτητο θρεπτικό συστατικό για την παραγωγή ντοπαμίνης.

Μουσική: Η μουσική έχει επιβεβαιωθεί μέσα από πολλές έρευνες ότι μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή μας, ακόμα και αν δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο πώς γίνεται αυτό. Όταν όμως ακούμε την αγαπημένη μας μουσική, υπάρχει παραγωγή ντοπαμίνης.