Έχετε σίγουρα ακούσει ή διαβάσει σχετικά με τρόφιμα και συμπληρώματα διατροφής που υπόσχονται ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα, από την ευκρίνεια της εστίασης έως τη βελτίωση της μνήμης, της προσοχής και της λειτουργίας του εγκεφάλου.

 Αλλά λειτουργούν πραγματικά; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι καθώς γερνάμε, το σώμα μας γερνάει μαζί μας. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε να βελτιώσετε τις πιθανότητές σας να διατηρήσετε έναν υγιή εγκέφαλο εάν προσθέσετε τα κατάλληλα τρόφιμα και ποτά στη διατροφή σας. Πάντα όμως θεωρείται καλύτερο να λαμβάνετε τα θρεπτικά συστατικά από την διατροφή σας, και να μην στηρίζεστε σε συμπληρώματα.

 Η καφεΐνη όντως βοηθά

Ορισμένες ουσίες, όπως η καφεΐνη, μπορούν να σας δώσουν ενέργεια και να σας βοηθήσουν να συγκεντρωθείτε, αν και τα αποτελέσματα είναι βραχυπρόθεσμα. Και το περισσότερο είναι συχνά κακή ιδέα: αν το παρακάνετε με την καφεΐνη, μπορεί να σας προκαλέσει νευρικότητα και προβλήματα με τον ύπνο.

 Η ζάχαρη μπορεί να ενισχύσει την εγρήγορση

Η ζάχαρη είναι η προτιμώμενη πηγή καυσίμου του εγκεφάλου σας - όχι η επιτραπέζια ζάχαρη, αλλά η γλυκόζη, την οποία το σώμα σας επεξεργάζεται από τα σάκχαρα και τους υδατάνθρακες που τρώτε. Γι' αυτό ένα ποτήρι χυμός φρούτων μπορεί να προσφέρει βραχυπρόθεσμη ώθηση στη μνήμη, τη σκέψη και τη νοητική ικανότητα. Κι αυτό όμως είναι βραχυπρόθεσμο, συν ότι είναι κακή ιδέα να στηρίζεστε στα απλά σάκχαρα για ενέργεια.

 Φάτε πρωινό για να τροφοδοτήσετε τον εγκέφαλό σας

Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση πρωινού μπορεί να βελτιώσει τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και την προσοχή. Οι μαθητές που τρώνε ένα πλήρες πρωινό τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις από εκείνους που δεν τρώνε. Τα τρόφιμα που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των ερευνητών με τα "καύσιμα" του εγκεφάλου περιλαμβάνουν δημητριακά ολικής αλέσεως, γαλακτοκομικά και φρούτα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.

 Το ψάρι είναι πολύ καλή τροφή για τον εγκέφαλο

Τα ψάρια είναι μια πηγή πρωτεΐνης που μπορεί να προσφέρει εξαιρετική τόνωση του εγκεφάλου, μιας και είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα που είναι βασικά για την υγεία του εγκεφάλου. Αυτά τα υγιή λίπη έχουν εκπληκτική εγκεφαλική δύναμη: Μια δίαιτα με υψηλότερα επίπεδα έχει συνδεθεί με χαμηλότερους κινδύνους άνοιας και εγκεφαλικού και βραδύτερη διανοητική πτώση. Επιπλέον, μπορεί να παίξουν ζωτικό ρόλο στην ενίσχυση της μνήμης, ειδικά καθώς μεγαλώνουμε.

 Προσθέστε μια ημερήσια δόση ξηρών καρπών και (σκούρας) σοκολάτας

Οι ξηροί καρποί και οι σπόροι είναι καλές πηγές της αντιοξειδωτικής βιταμίνης Ε, η οποία έχει συνδεθεί σε ορισμένες μελέτες με καλύτερες γνωστικές δεξιότητες καθώς μεγαλώνετε. Η σκούρα σοκολάτα έχει επίσης ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και περιέχει φυσικά διεγερτικά όπως η καφεΐνη, η οποία μπορεί να ενισχύσει την εστίαση. Μην το παρακάνετε με το πόσο τρώτε, όμως.

 Τα βατόμουρα είναι εξαιρετικά θρεπτικά

Έρευνες σε ζώα δείχνουν ότι τα βατόμουρα μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία του εγκεφάλου από τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες και μπορεί να μειώσουν τις επιπτώσεις καταστάσεων που σχετίζονται με την ηλικία, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ. Μελέτες δείχνουν επίσης ότι οι δίαιτες πλούσιες σε βατόμουρα βελτίωσαν τόσο τη μάθηση όσο και τη μυϊκή λειτουργία των ηλικιωμένων αρουραίων, καθιστώντας τους διανοητικά ίσους με πολύ νεότερους αρουραίους.