Ορισμένες μελέτες που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Cell Metabolism καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια σημαντική σχέση ανάμεσα στην ώρα της ημέρας και στα οφέλη της άσκησης.

"Περιμέναμε ότι η άσκηση, όπως και άλλες μορφές αλλαγής της φυσιολογίας μας, θα ήταν πιο επωφελείς ή θα είχαν μεγαλύτερο αντίκτυπο σε διαφορετικές ώρες της ημέρας και της νύχτας", δήλωσε ο Paolo Sassone-Corsi, PhD, διευθυντής του Κέντρου Επιγενετικής και Μεταβολισμού στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας  και επικεφαλής συγγραφέας μιας από τις μελέτες.

«Απλά δεν ξέραμε πότε, και το απλό γεγονός ότι δεν ξέραμε πότε αποδεικνύει ότι το ίδιο το ρολόι επαναπρογραμματίζεται αναλόγως την άσκηση με διαφορετικούς τρόπους - είτε ασκηθείτε κατά τη διάρκεια της ημέρας είτε κατά τη διάρκεια της νύχτας. Το περιμέναμε, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί ποτέ ξανά », εξήγησε ο Sassone-Corsi.

Οι δύο μελέτες εξέτασαν  ποντίκια, μαζί με 12 ανθρώπους. Τα ποντίκια είναι νυκτόβια όντα και φάνηκε να έχουν μεγαλύτερο όφελος από την άσκηση προς το τέλος του ενεργού χρόνου τους - "το βράδυ ποντικιών", με άλλα λόγια.

Οι άνθρωποι, εν τω μεταξύ, είναι πρωινοί, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ενεργοί κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, παρόμοια αποτελέσματα βρέθηκαν μεταξύ ανθρώπων και ποντικών στη μελέτη.

Είναι πολύ νωρίς για να πούμε οριστικά ποια ώρα της ημέρας είναι η καλύτερη για αποτελεσματική άσκηση, αλλά η έρευνα βοηθά να εξηγηθεί πώς ο κιρκαδιανός ρυθμός επηρεάζει το σώμα.

Ο οργανισμός αλλάζει όλη την ημέρα

Από καιρό γίνεται κατανοητό ότι ο ανθρώπινος οργανισμός υφίσταται ορμονικές αλλαγές καθόλη τη διάρκεια του κιρκαδιανού κύκλου.

«Γνωρίζουμε πολλά πράγματα τα οποία αλλάζουν από ώρα σε ώρα. Μερικές ορμόνες αλλάζουν. Όλοι έχουν ένα ενσωματωμένο ρολόι στον οργανισμό τους», δήλωσε ο Δρ. Steven Feinsilver, διευθυντής της ιατρικής του ύπνου στο νοσοκομείο Lenox Hill στη Νέα Υόρκη.

«Επηρεάζει πολύ περισσότερα πράγματα από τον ύπνο. Πολλές ορμόνες αλλάζουν από το εσωτερικό μας ρολόι. Η αυξητική ορμόνη παράγεται στη μέση της νύχτας ενώ η κορτιζόλη παράγεται νωρίς το πρωί», είπε.

Με βάση αυτό, ο Feinsilver λέει ότι έχει νόημα η υπόθεση ότι ορισμένες ώρες της ημέρας μπορεί να λειτουργούν καλύτερα από άλλες για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων άσκησης.

Ακόμα, η άσκηση κατά περιόδους είναι δύσκολο να προσφέρειι τη δυνατότητα διαταραχής των φυσικών ρυθμών του οργανισμού.

"Πολλοί άνθρωποι συνήθως δυσκολεύονται να κάνουν αερόβια άσκηση τα βράδια και μετά να πάνε για ύπνο", δήλωσε ο Feinsilver. "Μπορεί να είναι ένας σπουδαίος χρόνος άσκησης όσον αφορά την καύση θερμίδων, αλλά ίσως είναι δύσκολο να κοιμηθούμε μετά από αυτό. Δεν είναι για όλους, αλλά είναι για πολλούς ανθρώπους. "

Το κιρκαδιανό ρολόι θα μπορούσε να επηρεάσει τους αθλητές

Μια μελέτη του 2018 σχετικά με τους εθνικούς ποδοσφαιρικούς αγώνες (NFL) συνδυάζεται με αυτές τις δύο πιο πρόσφατες μελέτες.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ομάδες NFL τείνουν να παίζουν καλύτερα κατά τη διάρκεια των νυχτερινών αγώνων (αρχής γενομένης από τις 8 ή 9 μ.μ.) από ό, τι συμβαίνει σε παιχνίδια ημέρας (αρχής γενομένης από 1 ή 4 μ.μ.), πιθανώς λόγω κιρκαδιανών ρυθμών.

Υπάρχουν παράγοντες που περιπλέκουν - συγκεκριμένα, οι συχνές μετακινήσεις και οι αλλαγές ζώνης ώρας.

Ωστόσο, τα προκαταρκτικά συμπεράσματα φαίνονται να συμπίπτουν με δεδομένα που υποδηλώνουν ότι νωρίς το βράδυ είναι ο καλύτερος χρόνος για αποτελεσματική άσκηση.

Προσαρμόστε τους ρυθμούς σας ώστε να λειτουργούν για εσας

Οι άνθρωποι είναι φυσιολογικά πρωινοί, αλλά πολλοί δεν ξυπνούν με το πρώτο φως του ήλιου και κοιμούνται τη νύχτα λόγω των βαρδιών ή της γενικής αϋπνίας.

Όταν πρόκειται για την καθιέρωση ενός καλού μοτίβου ύπνου - ακόμη και για εργαζόμενους σε βάρδιες που κοιμούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας - το καλύτερο στοίχημα είναι να αξιοποιήσερε τη φυσική αντίδραση του σώματος στο φως.

“Όταν θέλετε να ξυπνήσετε τη νύχτα, βρείτε οποιοδήποτε φως μπορείτε να το κάνετε ή ακόμα και να καθίσετε σε ένα light box για να απορροφήσετε φως πλήρους φάσματος για περίπου 20 λεπτά», συμβουλεύει ο Feinsilver. «Και αν οδηγείτε από το σπίτι στον χώρο εργασίας το πρωί, φορέστε τα πιο σκούρα γυαλιά ηλίου που μπορείτε να βρείτε. Αν προσπαθείτε να κοιμηθείτε τις πρωινές ώρες, δεν θα θέλετε να έχετε φως, για αυτό χρειάζεστε ένα πολύ σκοτεινό δωμάτιο.»