Η καφεΐνη είναι η πιο συχνά καταναλωμένη ψυχοδραστική ουσία.

Δρα ως διεγερτικό στο ΚΝΣ, δηλαδή επηρεάζει τη νευρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο και αυξάνει την εγρήγορση μειώνοντας την κούραση.

Αν ο οργανισμός εξαρτηθεί η απομάκρυνσή της από τη διατροφή μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα στέρησης που συνήθως ξεκινούν 12-24 ώρες μετά τη διακοπή της ουσίας.

Η στέρηση από την καφεΐνη είναι διάγνωση και μπορεί να επηρεάσει όσους καταναλώνουν τακτικά.

Δείτε 8 συχνά σημάδια στέρησης από την καφεΐνη.

Πονοκέφαλος

Είναι από τα πιο συχνά αναφερόμενα συμπτώματα μετά τη διακοπή.

Η καφεΐνη προκαλεί συστολή των αγγείων στον εγκέφαλο που επιβραδύνει τη ροή αίματος.

Μια έρευνα ανακάλυψε ότι 250 mg μπορούν να μειώσουν τη ροή αίματος μέχρι 27%.

Καθώς η κατανάλωση οδηγεί σε στένωση ή μείωση της ροής, το σταμάτημα της πρόσληψης επιτρέπει να ανοίξουν τα αγγεία και αυξάνει η ροή αίματος στον εγκέφαλο.

Αυτή η ξαφνική αλλαγή στη ροή αίματος μπορείς να προκαλέσει οδυνηρούς πονοκεφάλους λόγω στέρησης, που μπορούν να ποικίλλουν σε διάρκεια και ένταση καθώς ο εγκέφαλος προσαρμόζεται στην αυξημένη ροή αίματος.

Οι πονοκέφαλοι θα υποχωρήσουν καθώς ο εγκέφαλος θα προσαρμόζεται στην αύξηση ροής.

Παρόλο που η στέρηση καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, η καφεΐνη χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση ορισμένων ειδών όπως οι ημικρανίες.

Η καφεΐνη βοηθά να ενισχυθεί η ισχύς των παυσίπονων και μειώνει τον πονοκέφαλο όταν καταναλωθεί.

Κούραση

Πολλοί βασίζονται σε καθημερινή κατανάλωση καφέ για να έχουν ενισχυμένη ενέργεια.

Η καφεΐνη βοηθά στην αύξηση της εγρήγορσης και μειώνει την κούραση μπλοκάροντας υποδοχείς για αδενοσίνη, νευροδιαβιβαστή που μπορεί να σας φέρει υπνηλία.

Αυτή είναι η αιτία που έχει φανεί πως αυξάνει την αθλητική επίδοση, βελτιώνει την ενέργεια και μειώνει τη χρόνια κούραση.

Ωστόσο, η απομάκρυνση της καφεΐνης από τη διατροφή μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα προκαλώντας κούραση και λήθαργο.

Έρευνα σε 213 τακτικούς καταναλωτές έδειξε ότι η αποχή για 16 ώρες προκαλούσε αυξημένα επίπεδα κούρασης.

Επιπλέον όσοι κατανάλωναν καθημερινά είχαν πιο σοβαρά συμπτώματα απόσυρσης, όπως κούραση σε σχέση με όσους την κατανάλωναν λίγες φορές την εβδομάδα.

Η επίδραση στην ενέργεια διαρκεί 4-6 ώρες, κάτι που μπορεί να σας οδηγεί σε περισσότερα φλιτζάνια.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη πρόσληψη και εξάρτηση από την καφεΐνη και να επιδεινώσει τα συμπτώματα στέρησης.

Άγχος

Η καφεΐνη είναι διεγερτικό που αυξάνει τους παλμούς, την πίεση και τις ορμόνες του στρες.

Σε ανθρώπους ευαίσθητους στην καφεΐνη, ένα φλιτζάνι μπορεί να οδηγήσει σε νευρικότητα και άγχος.

Ενώ η καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει αισθήματα άγχους, η μείωσή της μπορεί να προλάβει αυτή την παρενέργεια.

Τα άγχος αναφέρεται συχνά σε ανθρώπους που σταματούν την τακτική κατανάλωση.

Ο οργανισμός μπορεί να εξαρτηθεί σωματικά και ψυχικά από αυτήν οδηγώντας σε αισθήματα άγχους.

Επίσης αν καταναλώνετε το μεγαλύτερο μέρος της καφεΐνης από αναψυκτικό ή καφέ με ζάχαρη, η ξαφνική μείωση της ζάχαρης μπορεί ενδεχομένας να κάνει το άγχος χειρότερο.

Έρευνες σε ζώα δείχνουν ότι η ξαφνική αφαίρεση ζάχαρης από τη διατροφή μετά από μεγάλη περίοδο κατανάλωσης μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα άγχους

Δυσκολία στη συγκέντρωση

Ένας από τους λόγους κατανάλωσης καφεΐνης με τη μορφή καφέ, τσαγιού ή ενεργειακού ποτού είναι ότι ενισχύει τη συγκέντρωση.

Τα ροφήματα με καφεΐνη καταναλώνονται πριν από εξετάσεις, αθλητικά γεγονότα ή παρουσιάσεις για να βελτιωθεί η συγκέντρωση.

Η καφεΐνη αυξάνει τα επίπεδα αδρεναλίνης και τη δραστηριότητα ντοπαμίνης και νορεπινεφρίνης.

Αυτός ο συνδυασμός αντιδράσεων αυξάνει τον παλμό και την πίεση και διεγείρει τον εγκέφαλο προκαλώντας εγρήγορση και βελτιωμένη συγκέντρωση.

Η μείωση της καφεΐνης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συγκέντρωση καθώς το σώμα προσπαθεί να συνηθίσει να λειτουργεί χωρίς αυτήν.

Χαμηλή διάθεση

Η καφεΐνη είναι γνωστή για την ικανότητά της να ανεβάζει τη διάθεση.

Η ικανότητά της να μπλοκάρει την αδενοσίνη δεν αυξάνει μόνο την εγρήγορση αλλά έχει φανεί ότι βελτιώνει και τη διάθεση.

Μία έρευνα σε ανθρώπους που κατανάλωναν καφεΐνη τακτικά ανακάλυψε ότι η κατανάλωση 1.5 mg ανα κιλό βάρους οδήγησε σε πιο θετική διάθεση.

Πολλές έρευνες έχουν συνδέσει την τακτική κατανάλωση καφεΐνης με μειωμένο κίνδυνο κατάθλιψης.

Μεγάλη έρευνα σε 50.000 γυναίκες ανακάλυψε ότι αυτές που έπιναν 4 ή περισσότερα φλιτζάνια την ημέρα είχαν 20% χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης σε σχέση με γυναίκες που έπιναν λίγο η καθόλου.

Οι διεγερτικές ουσίες μπορούν να οδηγήσουν σε αισθήματα ευεξίας και αυξημένης ενέργειας που μπορούν να υποχωρήσουν όταν η πρόσληψη τελειώσει.

Για αυτό το λόγο, η διάθεση μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά όταν αποφασίσετε να κόψετε την καφεΐνη.

Ευερεθιστότητα

Είναι συχνό για όσους πίνουν τακτικά να είναι ευερέθιστοι πριν τον πρωινό καφέ.

Η καφεΐνη ενδεχομένως είναι ο ένοχος για το αίσθημα ευερεθιστότητας.

Επειδή η δράση του καφέ διαρκεί μόνο 4-6 ώρες, τα σύμπτωμα όπως ευερεθιστότητα, μπορούν να εμφανιστούν μετά από ξεκούραση τη νύχτα.

Όσοι πίνουν καφέ συνηθίζουν στην ανεβασμένη διάθεση από την καφεΐνη και την ενέργεια που λαμβάνουν.

Σε ορισμένους, η απόσυρση τους κάνει να νιώθουν ευερεθιστότητα και άσχημη διάθεση.

Μπορεί ενδεχομένως να είναι δύσκολο για όσους κάνουν μεγάλη χρήση να μειώσουν την ποσότητα χωρίς αρνητική επίδραση στη διάθεση.

Έρευνα σε 94 εξαρτημένους ενήλικες έδειξε ότι το 89% ανέφερε ότι αν και ήθελε να μειώσει την καφεΐνη είχε αποτύχει στην προσπάθεια λόγω συμπτωμάτων όπως ευερεθιστότητα και θυμός.

Τρέμουλο

Αν και δεν είναι τόσο συχνό όσο αλλά συμπτώματα, όσοι έχουν σοβαρή εξάρτηση μπορούν να εμφανίσουν τρέμουλο σε περιπτώσεις στέρησης.

Καθώς η καφεΐνη διεγείρει το ΚΝΣ, συχνές παρενέργειες μεγάλης κατανάλωσης είναι το να αισθάνεται κάποιος άγχος και να τρέμουν τα χέρια του.

Όσοι έχουν αγχώδεις διαταραχές συχνά δέχονται συμβουλές να μην καταναλώνουν καφεΐνη για να αποφύγουν την επιδείνωση των συμπτωμάτων.

Ωστόσο, σε όσους καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καθημερινά, η διακοπή μεμιάς, θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε τρέμουλο.

Συνήθως εμφανίζονται στα χέρια και θα πρέπει να διαρκούν μόνο 2-9 ημέρες.

Αν έχετε τρέμουλο στα χέρια που διαρκεί περισσότερο από 9 ημέρες ρωτήστε τον γιατρό σας για να αποκλείσετε άλλα αίτια.

Χαμηλή ενέργεια

Οι περισσότεροι που χρησιμοποιούν ροφήματα με καφεΐνη θέλουν να βελτιώσουν τα επίπεδα ενέργειάς τους.

Παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως φτωχός ύπνος, εργασία και ανθυγιεινή διατροφή, ρουφούν ενέργεια, οδηγώντας τους σε εξωτερικές πηγές ενέργειας όπως τον καφέ.

Ο καφές ενισχύει τη συγκέντρωση, αυξάνει τους παλμούς και το σάκχαρο οδηγώντας σε αισθήματα αυξημένης σωματικής και ψυχικής ενέργειας.

Αυτές οι επιθυμητές επιδράσεις μπορούν να οδηγήσουν σε εξάρτηση, προκαλώντας την ανάγκη για όλο και πιο πολλή καφεΐνη για να παραχθεί η ίδια αυξημένη ενέργεια.

Για αυτό, η χαμηλή ενέργεια είναι συχνό παράπονο ανθρώπων που μειώνουν ή καταργούν την καφεΐνη.