Eπιστήμονες με επικεφαλής τον Ιατρικό Διευθυντή του Ινστιτούτου Νευροπαθολογίας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Freiburg, Marco Prinz,  έχουν εντοπίσει άγνωστα μέχρι τώρα ανοσοκύτταρα στον εγκέφαλο ασθενών με σκλήρυνση κατά πλάκας (MS). Τα αποτελέσματά τους έχουν δημοσιευθεί στο επιστημονικό περιοδικό Science.

Είναι  γνωστό εδώ και πολλά χρόνια ότι στην πολλαπλή σκλήρυνση εμπλέκονται φαγοκύτταρα αίματος και  εγκεφάλου, αλλά μέχρι στιγμής παρέμενε ασαφές ποιοι υποτύποι εμπλέκονται στην εν λόγω αυτοάνοση αντίδραση. Σε ένα ζωικό μοντέλο πολλαπλής σκλήρυνσης, οι επιστήμονες πλέον το βρήκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν για την εργασία τους  νέες αναλύσεις μονοκυψελών.

Αυτές οι μέθοδοι μας επιτρέπουν να αποκτήσουμε μια εντελώς νέα κυτταρική εικόνα ιδιαίτερα πολύπλοκων ιστών στον εγκέφαλο", δήλωσε ο Dominic Grün, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας στο Ινστιτούτο Immunobiology and Epigenetics του Ινστιτούτου Max Planck, ο οποίος συμμετείχε στην μελέτη.

Οι ερευνητές από το Freiburg και το Μόναχο κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα είδος «άτλαντα κυττάρων» για τον εγκέφαλο. Έδειξαν επίσης πώς και με ποιο τρόπο αυτά τα κύτταρα οδηγούν την αυτοάνοση ασθένεια της πολλαπλής σκλήρυνσης.

Ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης, Marta Joana Costa Jordão, διδακτορικός φοιτητής στο Ινστιτούτο Νευροπαθολογίας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Freiburg, μπόρεσε να δείξει ότι διάφορα φαγοκύτταρα στον εγκέφαλο παραμένουν χρόνια ενεργοποιημένα κατά τη διάρκεια της νόσου. Μέχρι στιγμής θεωρούσαν ότι ανανεώνονται ταχέως από τα κυκλοφορούντα κύτταρα του αίματος. "Αυτή η μόνιμη ενεργοποίηση των ανοσοκυττάρων θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί στην πολλαπλή σκλήρυνση, ο εγκέφαλος δέχεται επιθέσεις στην πορεία του χρόνου", δήλωσε ο Costa Jordão.

"Το κύριο πρόβλημα με την μέχρι σήμερα ανεπαρκή θεραπεία ήταν ότι ολόκληρο το ανοσοποιητικό σύστημα παρεμποδιζόταν. Ωστόσο, μπορέσαμε να βρούμε νέους υποτύπους κυττάρων που προκαλούν τοπική φλεγμονή και καταστροφή σε περιπτώσεις σκλήρυνσης κατά πλάκας. Θα μπορούσαν αυτά στοχευμένα να απενεργοποιηθούν», δήλωσε ο Marko Prinz.

Science.