Ερευνητές στην Αυστραλία έχουν πραγματοποιήσει μια μελέτη που δείχνει ότι τα μη θρεπτικά γλυκαντικά που χρησιμοποιούνται μπορούν να προωθήσουν την εξάπλωση ανθεκτικών στα αντιβιοτικά γονιδίων στο έντερο.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα γλυκαντικά σακχαρίνη, σουκραλόζη, ασπαρτάμη και κάλιο ακεσουλφάμης προωθούσαν όλα την οριζόντια μεταφορά των γονιδίων μεταξύ βακτηρίων τόσο σε περιβαλλοντικό όσο και σε κλινικό περιβάλλον.

Τα γλυκαντικά επιτάχυναν την ανταλλαγή γονιδίων αντοχής στα αντιβιοτικά (ARGs) μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται σύζευξη. Τα γονίδια μεταφέρονται από το δότη σε βακτήρια-δέκτες, τα οποία μπορεί στη συνέχεια να αναπτύξουν αντοχή στα πολλαπλά φάρμακα, λέει ο Zhigang Yu και οι συνεργάτες του από το Πανεπιστήμιο του Queensland του Μπρίσμπεϊν.

Γράφοντας στο The ISME Journal, η ομάδα αναφέρει ότι τα ευρήματα παρέχουν πληροφορίες για την εξάπλωση της μικροβιακής αντοχής και επισημαίνουν τον πιθανό κίνδυνο που σχετίζεται με την παρουσία αυτών των γλυκαντικών στα τρόφιμα και τα ποτά.

Η μικροβιακή αντίσταση αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες απειλές.

Η μικροβιακή αντοχή (AMR) αντιπροσωπεύει μία από τις σημαντικότερες παγκόσμιες απειλές για τη δημόσια υγεία και τη βιοασφάλεια τις επόμενες δεκαετίες.

Επί του παρόντος, 700.000 άνθρωποι παγκοσμίως πεθαίνουν από λοιμώξεις που προκαλούνται από βακτήρια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά κάθε χρόνο. Εκτιμάται ότι 10 εκατομμύρια άνθρωποι θα πεθάνουν από τέτοιες μολύνσεις έως το 2050 εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.

Η εμφάνιση των ARG που προκαλούν ανθεκτικά βακτήρια οφείλεται γενικά στην κατάχρηση ή την υπερβολική χρήση αντιβιοτικών.

Πού μπαίνουν τα γλυκαντικά;

Αν και τα μη θρεπτικά γλυκαντικά έχουν αναπτυχθεί και προωθηθεί ως ασφαλή πρόσθετα τροφίμων που επιτρέπουν στα άτομα να αποφύγουν τις δυσμενείς επιπτώσεις της κατανάλωσης ζάχαρης, ορισμένα γλυκαντικά που χρησιμοποιούνται συνήθως συνδέονται  με κινδύνους για την υγεία.

Για παράδειγμα, in vitro μελέτες έχουν δείξει ότι οι γλυκαντικές σακχαρίνες (SAC), σουκραλόζη (SUC) και ασπαρτάμη (ASP) μπορούν να προκαλέσουν το σχηματισμό όγκων στην ουροδόχο κύστη.

Αυτά τα γλυκαντικά συνδέονται επίσης με δυσανεξία στη γλυκόζη, η οποία πιστεύεται ότι προκύπτει μέσω αλλοιώσεων στο μικροβίωμα του εντέρου.

The ISME Journal