Καθώς μεγαλώνουμε, το ανοσοποιητικό μας σύστημα γίνεται όλο και λιγότερο "αποτελεσματικό", γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά, ακόμη και θανατηφόρα, προβλήματα υγείας. Προκειμένου να περιοριστεί αυτή η αλλαγή, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η ανοσία μέσω μιας διατροφής πλούσιας σε φυτοχημικά και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Η κατανάλωση υγιεινών ουσιών μειώνει την ευαισθησία στις αναπνευστικές ασθένειες, επειδή πολλά ιχνοστοιχεία λειτουργούν για την υποστήριξη της σωστής ανοσολογικής λειτουργίας. Τα φυτοχημικά προϊόντα από πολύχρωμα λαχανικά, φρούτα και άλλες φυτικές τροφές έχουν επίσης αντιμικροβιακές και ανοσοποιητικές επιδράσεις.

Διατηρούμε τα επίπεδα ψευδαργύρου καθώς μεγαλώνουμε

Η μειωμένη ανοσολογική λειτουργία αυξάνει την ευαισθησία στην πνευμονία και τη γρίπη, εκτός από την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης αυτοάνοσων ασθενειών και καρκίνων. Η διατήρηση του ψευδαργύρου σε κανονικά επίπεδα, μπορεί να περιορίσει την πτώση της ανοσολογικής λειτουργίας που συμβαίνει συχνά λόγω ηλικίας.

Πολλές μελέτες έχουν βρει ότι οι ηλικιωμένοι διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας ψευδαργύρου. Λιγότεροι από τους μισούς ηλικιωμένους ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες καταναλώνουν επαρκή ψευδάργυρο. Το πρόβλημα επιδεινώνεται επειδή μπορεί να υπάρξει απώλεια απορρόφησης λόγω ηλικίας.

Οι έρευνες δείχνουν ότι, ειδικά για τους ηλικιωμένους, η διατήρηση κατάλληλων επιπέδων ψευδαργύρου μπορεί να έχει ιδιαίτερη σημασία για την πρόληψη της πνευμονίας. Για τους ηλικιωμένους, οι μολυσματικές ασθένειες, όπως η πνευμονία, αποτελούν μείζονος σημασίας θέματα και ακόμη αποτρέψιμες μορφές ασθένειας. Σε μια μελέτη σε ηλικιωμένους οι οποίο νοσηλεύονται στα σπίτια τους, εκείνοι με φυσιολογικό ψευδάργυρο στον ορό είχαν χαμηλότερη συχνότητα πνευμονίας και χρειάζονταν λιγότερα αντιβιοτικά σε σύγκριση με εκείνους που λάμβαναν λιγότερο ψευδάργυρο στον ορό.

Μελέτες που αφορούν ηλικιωμένους που παίρνουν συμπληρώματα με ψευδάργυρο υποδεικνύουν ότι η βελτίωση της κατάστασης ψευδαργύρου βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την αντοχή στις λοιμώξεις. Σε μια μελέτη του 2007, οι ενήλικες ηλικίας 55 έως 87 είχαν χαμηλότερο ψευδάργυρο πλάσματος και υψηλότερο οξειδωτικό στρες και φλεγμονώδεις δείκτες σε σύγκριση με νεότερους ενήλικες. Οι μισοί ηλικιωμένοι ενήλικες έλαβαν συμπληρώματα ψευδαργύρου για 12 μήνες και οι υπόλοιποι έλαβαν εικονικό φάρμακο. Ο ρυθμός λοιμώξεων του αναπνευστικού συστήματος και οι δείκτες φλεγμονής και οξειδωτικού στρες, ήταν χαμηλότεροι στην ομάδα ψευδαργύρου, από ότι στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου.

Σε μια μελέτη του 2016 στην Αμερικανική Εφημερίδα της Κλινικής Διατροφής, δόθηκε στους ασθενείς με έλλειψη ψευδαργύρου, ένα συμπλήρωμα ψευδαργύρου ή ένα εικονικό φάρμακο καθημερινά. Μετά από τρεις μήνες, η ομάδα ψευδαργύρου αύξησε τον αριθμό των κυττάρων ψευδαργύρου και Τ κυττάρων στον ορό.

Για όσους δεν κάνουν τη βέλτιστη διατροφή για να ενισχύσουν την ανοσοποιητική τους λειτουργία, η ανοσία αρχίζει να μειώνεται από την ηλικία των 60 έως 65 ετών. Αλλά ακόμη και εκείνοι που κάνουν μια σωστή διατροφή μπορεί να χρειαστούν συμπληρώματα ψευδαργύρου. Οι ανάγκες ψευδαργύρου εκτιμάται ότι είναι περίπου 50% υψηλότερες για εκείνους που ακολουθούν μια δίαιτα με βάση τα λαχανικά, εξαιτίας της μειωμένης βιοδιαθεσιμότητας των φυτικών τροφών. Το φυτικό άλας, που είναι μια αντιοξειδωτική ένωση που απαντάται σε δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, καρύδια και σπόρους, εμποδίζει την απορρόφηση ορισμένων μετάλλων, συμπεριλαμβανομένου του ψευδαργύρου. Επιπλέον, άλλα ορυκτά όπως ο σίδηρος και το ασβέστιο παρεμποδίζουν την απορρόφηση ψευδαργύρου. Ο χαλκός ανταγωνίζεται επίσης τον ψευδάργυρο για τη σύνδεση των πρωτεϊνών μέσα στα κύτταρα του σώματος.

Πώς ο ψευδάργυρος ενισχύει την ανοσία

Αν και ο ψευδάργυρος έχει πολλές διαφορετικές λειτουργίες στο σώμα, τα χαρακτηριστικά της δυσλειτουργίας της ανοσίας καθώς γερνάμε είναι παρόμοια με εκείνα της ανεπάρκειας ψευδαργύρου, υπονοώντας ότι ο μειωμένος ψευδάργυρος θα μπορούσε να αποτελέσει μείζονα παράγοντα για τη μείωση της ανοσολογικής λειτουργίας που σχετίζεται με την ηλικία.

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για τη σύνθεση του DNA και τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, και για το λόγο αυτό, τα πολλαπλασιαζόμενα κύτταρα, όπως τα κύτταρα του ανοσοποιητικού, εξαρτώνται από επαρκή παροχή ψευδαργύρου. Η ανάπτυξη ή η λειτουργία διαφορετικών τύπων ανοσοκυττάρων, όπως τα μακροφάγα, τα ουδετερόφιλα, τα φυσικά δολοφόρα κύτταρα, τα Τ κύτταρα και τα Β κύτταρα, επηρεάζονται από την έλλειψη ψευδαργύρου.

Εκτός από το ρόλο του στο ανοσοποιητικό σύστημα, ο ψευδάργυρος μειώνει επίσης το οξειδωτικό στρες, διαδραματίζει διαρθρωτικό ρόλο σταθεροποιώντας τις πρωτεΐνες, ρυθμίζει την έκφραση πολλών γονιδίων και οδηγεί σε εκατοντάδες χημικές αντιδράσεις στον οργανισμό.

Απαιτείται επίσης ψευδάργυρος για την απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο και την μεταφορά και έκκριση ινσουλίνης. Η διατήρηση της κατάστασης ψευδαργύρου μπορεί να παίξει τεράστιο ρόλο στο να ζήσετε μια μακρά, πιο υγιεινή ζωή, βελτιστοποιώντας τη λειτουργία του ανοσοποιητικού σας συστήματος. Ο ψευδάργυρος, σε συνδυασμό με την κατανάλωση μιας πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά, πλούσιας σε φυτικές ενώσεις διατροφή, επιβραδύνει τη διαδικασία γήρανσης και μειώνει τον κίνδυνο πνευμονίας και άλλων απειλητικών για τη ζωή λοιμώξεων.