Η ατμοσφαιρική ρύπανση και πόσο βλάπτει την υγεία παραμένει ένα θέμα ανοικτό εδώ και 30 χρόνια. Από τον καιρό που το Υπουργείo Υγείας επίσημα δήλωνε: ‘Φέρτε μας ένα νεκρό για να πεισθούμε για το πόσο βλάπτει η ατμοσφαιρική ρύπανση’ μέχρι σήμερα, έχουν αλλάξει πάρα πολλά.

Εν τούτοις οι έρευνες συνεχώς αποκαλύπτουν νέα στοιχεία και συνθέτουν μια ενδιαφέρουσα εικόνα που οδηγεί στην ανάγκη λήψης πρακτικών μέτρων.

Περίπου 1.150 σχολεία στο Λονδίνο βρίσκονται σε απόσταση 150 μέτρων από δρόμους με κυκλοφορία 10.000 αυτοκινήτων την ημέρα. Αυτό ανακοίνωσε ο οργανισμός CAL αρμόδιος για την καθαρότητα της ατμόσφαιρας του Λονδίνου, ο οποίος παράλληλα επεσήμανε ότι η έκθεση των μαθητών στη συγκεκριμένη ατμοσφαιρική ρύπανση οδηγεί σε αύξηση του βρογχικού άσθματος κατά 15-30%.

Παράλληλα δημοσιεύεται η Ευρωπαϊκή μελέτη APHEKOM στην οποία μελετήθηκε η ρύπανση της ατμόσφαιρας σε δρόμους με κυκλοφορία 10.000 οχημάτων την ημέρα, η οποία επιβεβαιώνει τα ευρήματα της αντίστοιχης μελέτης του Λονδίνου, ενώ παράλληλα σημειώνει αύξηση και των καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τα ευρήματα αυτά επιβεβαιώνονται από μια άλλη μελέτη που δημοσιεύεται στο ‘British Medical Journal’, η οποία υποστηρίζει ότι η ρύπανση της ατμόσφαιρας που προέρχεται από την εξάτμιση των αυτοκινήτων δεν προκαλεί άμεσα καρδιακή προσβολή αλλά επιδεινώνει την εξέλιξη των βλαβών που υπάρχουν στις στεφανιαίες αρτηρίες και έτσι επιταχύνεται το καρδιαγγειακό επεισόδιο.

Μάλιστα στη μελέτη αυτή προσδιορίζεται και ο χρόνος της καρδιακής προσβολής που τοποθετείται μέσα σε ένα εξάωρο από την έκθεση σε ατμόσφαιρα με σοβαρή ρύπανση. Παράλληλα, πέραν από την αιφνίδια καρδιακή προσβολή, υποστηρίζεται ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση περιορίζει σημαντικά το προσδόκιμο επιβίωσης.

Η έρευνα αυτή περιλαμβάνει 80.000 ασθενείς με καρδιακή προσβολή στην Αγγλία και την Ουαλία. Οι ατμοσφαιρικοί ρύποι που επισημάνθηκαν αφορούσαν το μονοξείδιο του άνθρακα, το όζον, το διοξείδιο του θείου και το διοξείδιο του αζώτου.

Τα υψηλότερα επίπεδα των ουσιών αυτών συσχετίστηκαν με τον χρόνο της καρδιακής προσβολής και θεωρήθηκαν υπεύθυνα. Πάντως ανεξάρτητα από το ποια ουσία είναι υπεύθυνη για την καρδιακή προσβολή, η πηκτικότητα του αίματος αυξάνει από την αναπνοή του καυσαερίου με αποτέλεσμα το αίμα να πήζει πιο εύκολα και να δημιουργεί θρόμβους μέσα στις αρτηρίες και εν τέλει να επέρχεται έμφραγμα του μυοκαρδίου ή αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο.

Το γεγονός ότι η συχνότητα των καρδιακών συμβαμάτων υποχωρούσε μετά το εξάωρο από την έκθεση στην ατμόσφαιρα με υψηλούς ρύπους, αποδεικνύει ότι η επίδραση της ρύπανσης δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των αποφασιστικών παραγόντων κινδύνου για καρδιακή προσβολή, όπως είναι π.χ.

η υψηλή στάθμη της χοληστερίνης, του σακχάρου, της αρτηριακής πίεσης κλπ. Ειδικότερα, ο καθηγητής Pearson, χαρακτηριστικά επισημαίνει ότι το ανθυγιεινό διαιτολόγιο, το κάπνισμα και γενικά όλοι οι άλλοι παράγοντες κινδύνου αποτελούν το κέικ, ενώ η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί την κρέμα πάνω στο κέικ.

Δηλαδή , με απλά λόγια η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι η σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι των καρδιοπαθειών.

Πάντως, ανεξάρτητα από ποια ακριβώς προϊόντα από τα καυσαέρια είναι υπεύθυνα για τις οργανικές βλάβες, τα νέα υψηλής τεχνολογίας φίλτρα που θα τοποθετούνται στους εξαεριστήρες των αυτοκινήτων θα φιλτράρουν ακόμα και τα μικρομόρια με διάμετρο μικρότερη από το ένα εκατομμυριοστό του μέτρου.

Τα μικρομόρια αυτά - σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου – θεωρούνται υπεύθυνα για τις καταστροφικές συνέπειες.

Το θέμα των μέτρων για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης παραμένει πάντα στην επικαιρότητα μέχρις ότου το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα αντικαταστήσει το συμβατικό για την κυκλοφορία μέσα στις πόλεις.