Τις περισσότερες φορές που ξεκινάμε μια δίαιτα, η πατάτα ίσως να είναι από τα πρώτα πράγματα που σκεφτόμαστε να κόψουμε - συνήθως μαζί με το ψωμί, ως δύο τροφές με πολλούς υδατάνθρακες. Και όμως, υπάρχει μια δίαιτα, που έχει αρχίσει να γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, που η πατάτα παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο σκοπός της είναι η πολύ γρήγορη απώλεια βάρους, και περιλαμβάνει το να τρώμε μόνο μαγειρεμένες πατάτες για ένα χρονικό διάστημα.

Το χρονικό διάστημα αυτό μπορεί να διαρκέσει από τρεις μέρες μέχρι και αρκετούς μήνες, και ενώ υπάρχει πολύς κόσμος που ορκίζεται στα αποτελέσματα της δίαιτας, δεν υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που να τα έχουν αποδείξει. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αν οι πατάτες δεν είναι τηγανιτές, είναι μία πολύ θρεπτική τροφή, και δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει ότι μπορεί να βοηθάει στο αδυνάτισμα. Είναι όμως μια δίαιτα βασισμένη πάνω της αλήθεια αποτελεσματική; Και, το πιο σημαντικό, είναι καν ασφαλής;

Η μέθοδος μπορεί να είναι πάρα πολύ απλή. Ο πιο βασικός τρόπος για να κάνουμε αυτή την δίαιτα είναι να μην τρώμε τίποτα εκτός από απλές, βραστές ή ψητές πατάτες για τρεις με πέντε ημέρες, και μπορεί να χάσουμε μέχρι και μισό κιλό κάθε μέρα - σύμφωνα με ένα από τα πιο δημοφιλή βιβλία σχετικά με αυτή την διατροφή, το "The Potato Hack: Weight Loss Simplified". Το μόνο που επιτρέπεται να προσθέσουμε είναι λίγο αλάτι, αν και δεν προτείνεται.

Τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί και άλλες εκδοχές, που μπορούν να διαρκέσουν για έναν χρόνο, και επιτρέπουν γλυκοπατάτες, βότανα και μπαχαρικά, και μερικές επιλογές για γαρνιτούρα χωρίς λιπαρά, όπως η σάλτσα ντομάτας, το τσίλι και η σως μπάρμπεκιου.

Επιπλέον, απαγορεύεται το αλκοόλ, και τα μόνα ροφήματα που επιτρέπονται είναι νερό, καφές και τσάι - χωρίς γάλα ή ζάχαρη, όμως.

Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η δίαιτα της πατάτας δεν είναι ακριβώς "επιστημονικός". Έχει να κάνει πολύ απλά με τις θερμίδες που καταναλώνουμε. Η μέση πατάτα έχει γύρω στις 110 θερμίδες, συνεπώς ακόμα και αν τρώγαμε δέκα πατάτες την ημέρα, δεν θα φτάναμε ούτε κατά διάνοια το όριό μας. Έπειτα, η επιπλέον δυσκολία είναι πως η πατάτα (ειδικά στις εκδοχές χωρίς μπαχαρικά) μπορεί να γίνει ιδιαίτερα βαρετή ως τροφή, με αποτέλεσμα να τρώμε ακόμα λιγότερο. Έτσι επιτυγχάνει να χάσουμε γρήγορα βάρος.

Οι τροφές με πλούσια γεύση δραστηριοποιούν το κέντρο επιβράβευσης του εγκεφάλου, και μας κάνουν χαρούμενους. Η σκέτη πατάτα έχει παρατηρηθεί ότι δεν το κάνει αυτό, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να φάμε υπερβολικές ποσότητες. Αυτό έχει ως συνέπεια να τρώμε μόνο όταν πεινάμε και μόνο όσο χρειάζεται για να κόψουμε την πείνα μας.

Επαναλαμβάνουμε πως η πατάτα, από μόνη της, είναι μια τροφή αρκετά ωφέλιμη. Εκτός του ότι είναι χαμηλή σε θερμίδες, περιέχει κάλιο, βιταμίνη Β6 και C, μαγγάνιο, φολικό οξύ, νιασίνη, αλλά και αρκετά αντιοξειδωτικά. Η περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες - ειδικά αν τις καταναλώνουμε με την φλούδα - είναι ικανοποιητική. Είναι ιδιαίτερα χορταστικές, και η δίαιτα αυτή θα μπορούσε να είναι μια καλή επιλογή αν είστε διατεθειμένοι να την ακολουθήσετε για τρεις με πέντε ημέρες, γνωρίζοντας όμως πως είναι πολύ περιοριστική και δραστική. Και η απώλεια βάρους από τέτοιες δίαιτες, συνήθως δεν είναι εύκολο να διατηρηθεί σε βάθος χρόνου.

Ένα πιθανό όφελος που μπορεί να έχει η δίαιτα της πατάτας, όμως, είναι ψυχολογικό: Από την στιγμή που τρώμε μόνο πατάτες, απλώς για να καλύψουμε την πείνα μας, είναι μια καλή ευκαιρία για να ανακαλύψουμε πώς ακριβώς αντιδρά ο οργανισμός μας στην πείνα, και να αναγνωρίζουμε πότε χρειάζεται τροφή. Αυτό μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο για ανθρώπους που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με συναισθηματική υπερφαγία ή που τρώνε αλόγιστα επειδή βαριούνται.

Σε γενικές γραμμές, όμως, οι κίνδυνοι και τα χαμένα θρεπτικά συστατικά από μια τόσο περιοριστική δίαιτα δεν αξίζουν τον κόπο. Επιπλέον, η δίαιτα της πατάτας εξασθενεί τους μυς και κάνει τον μεταβολισμό μας να δουλεύει πιο αργά, με αποτέλεσμα να είναι ακόμα πιο δύσκολο να διατηρήσουμε το βάρος μας στα ιδανικά.