Από τη στιγμή που γεννιόμαστε μέχρι περίπου τη στιγμή που θα κλείσουμε τα 30, οι μύες του σώματος μεγαλώνουν και γινονται πιο δυνατοί. Αλλά κάποια στιγμή στα 30, αρχίζουμε να χάνουμε μυϊκή μάζα και λειτουργία. Η αιτία είναι η σαρκοπενία που σχετίζεται με την ηλικία.

Τα άτομα που δεν γυμνάζονται μπορούν να χάσουν από 3% έως και 5% της μυϊκής τους μάζας κάθε δεκαετία μετά την ηλικία των 30 ετών. Ακόμα και αν γυμνάζεστε όμως, θα έχετε κάποια απώλεια μυών.

Δεν υπάρχει κανένα τεστ ή συγκεκριμένο επίπεδο μυϊκής μάζας που θα διαγνώσει τη σαρκοπενία. Οποιαδήποτε απώλεια μυών έχει σημασία γιατί μειώνει τη δύναμη και την κινητικότητα του σώματος.

Η σαρκοπενία αρχίζει συνήθως να αυξάνει ρυθμούς γύρω στην ηλικία των 75 ετών. Αλλά μπορεί επίσης να επιταχυνθεί ήδη από τα 65. Είναι ένας παράγοντας αδυναμίας και της πιθανότητας πτώσεων και καταγμάτων σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας.

Συμπτώματα και αιτίες της σαρκοπενίας

Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν αδυναμία και απώλεια αντοχής, που μπορεί να επηρεάσει τη σωματική δραστηριότητα. Η μειωμένη δραστηριότητα συρρικνώνει ακόμα περισσότερο τη μυϊκή μάζα. Αν και η σαρκοπενία εμφανίζεται κυρίως σε άτομα που είναι ανενεργά, το γεγονός ότι εμφανίζεται και σε άτομα που παραμένουν σωματικά δραστήρια υποδηλώνει ότι υπάρχουν και άλλοι παράγοντες στην ανάπτυξή της. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι παράγοντες αυτοί περιλαμβάνουν:

  • Μείωση των νευρικών κυττάρων που είναι υπεύθυνα για την αποστολή σημάτων από τον εγκέφαλο στους μυς για την έναρξη της κίνησης
  • Χαμηλότερες συγκεντρώσεις ορισμένων ορμονών, συμπεριλαμβανομένης της αυξητικής ορμόνης και της τεστοστερόνης
  • Μείωση της ικανότητας μετατροπής της πρωτεΐνης σε ενέργεια
  • Δεν λαμβάνετε αρκετές θερμίδες ή πρωτεΐνη κάθε μέρα για να διατηρήσετε τη μυϊκή μάζα

Θεραπείες για τη σαρκοπενία

Η κύρια θεραπεία για τη σαρκοπενία είναι η άσκηση, συγκεκριμένα η προπόνηση με αντιστάσεις ή οι ασκήσεις ενδυνάμωσης. Αυτές οι δραστηριότητες αυξάνουν τη μυϊκή δύναμη και την αντοχή χρησιμοποιώντας βάρη ή ζώνες αντίστασης. Η προπόνηση με αντιστάσεις μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα ενός ηλικιωμένου ενήλικα να μετατρέπει την πρωτεΐνη σε ενέργεια σε μόλις δύο εβδομάδες.

Ο σωστός αριθμός, η ένταση και η συχνότητα της άσκησης με αντίσταση είναι σημαντικά για να έχετε το μέγιστο όφελος με τον μικρότερο κίνδυνο τραυματισμού. Θα πρέπει να συνεργαστείτε με έναν έμπειρο φυσιοθεραπευτή ή προπονητή για να αναπτύξετε ένα σχέδιο άσκησης.

Η φαρμακευτική αγωγή δεν προτείνεται για την σαρκοπενία. Ορισμένα συμπληρώματα ορμονών (όπως η αυξητική ορμόνη) δοκιμάζονται, αλλά χρειάζεται ακόμα περισσότερη μελέτη - και, σε κάθε περίπτωση, θα ήταν μία επιπλέον λύση για να συνδυάζεται με τη σωματική άσκηση. Δεν θα αποτελούσε αντικατάσταση.