Ουσία που βρίσκεται στο φυτό ροδιόλα (Rhodiola rosea) μπορεί ενδεχομένως να βελτιώνει τη μνήμη, αναφέρει έρευνα σε μύγες και ποντικούς.

Το φυτό είναι γνωστό πως αυξάνει τη νοητική επίδοση αλλά οι ερευνητές θέλησαν να διαπιστώσουν αν συγκεκριμένες ουσίες βελτιώνουν τη μνήμη. Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Science Advances.

Η Rhodiola rosea, χρησιμοποιείται από παλιά για την αντιμετώπιση σοβαρών διαταραχών περιλαμβανομένων του άγχους και της κατάθλιψης.

Η ερευνήτρια Dr. Birgit Michels, του Leibniz Institutes for Neurobiology, δήλωσε ότι για να γίνει η γνώση χρήσιμη στην ιατρική θέλησε να ανακαλύψει ποιες ουσίες από το φυτό βελτιώνουν τη μνήμη.

Σε αρχικά τεστ σε μύγες απομόνωσε την ουσία FAE-20, που προάγει την επίδοση της μνήμης.

Ο Dr. Ludger Wessjohann, του Plant Biochemistry, δήλωσε ότι αν και είναι απλό χημικά μόριο, ο εντοπισμός του ως αποτελεσματικό συστατικό στο εκχύλισμα του φυτού δεν ήταν κάτι τετριμμένο.

Είναι πιο πολύπλοκο να συνδέσουμε τη νοητική επίδοση, όπως την ικανότητα μάθησης, με τις εκατοντάδες συστατικών του φυτού από ό,τι είναι να ερευνούμε, για παράδειγμα, για νέα αντιβιοτικά, δήλωσε.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η καθαρή ουσία όπως τη συνέθεσαν στο εργαστήριο, οδήγησε σε σαφή απόδειξη της επίδρασης του FAE-20.

Στη συνέχεια, θέλησαν να ανακαλύψουν αν ήταν πιθανό να βελτιώσουν τη μνήμη των ηλικιωμένων μυγών. Προσθέτοντας το FAE-20 στην τροφή τους βελτίωσαν τη μνήμη τους κατά το ένα τρίτο σε σχέση με άλλες μύγες που δεν έλαβαν την ουσία.

Επιπλέον, ανακάλυψαν ότι το FAE-20 εμποδίζει την υπερβολική συσσώρευση πρωτεϊνών –λόγω ηλικίας-στις συνάψεις του εγκεφάλου της μύγας.

Στη συνέχεια, επιβεβαίωσαν τα ευρήματα σε ηλικιωμένους ποντικούς.

Στις μύγες, ηλικιωμένος σημαίνει 14 ημερών. Επομένως ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για τους ερευνητές να επιβεβαιώσουν τη θετική επίδραση στη μνήμη ποντικών, ακόμα και ηλικίας 2 ετών.

Αυτά τα πειράματα μάθησης χρησιμοποίησαν κλασική εξαρτημένη μάθηση, στην οποία ζώα μαθαίνουν να συνδέουν μια μυρωδιά με επιβράβευση.

Οι ερευνητές από τη Λειψία, που συνεργάστηκαν με επιστήμονες από το Otto-von-Guericke University και το German Center for Neurodegenerative Diseases, ελπίζουν να εφαρμοστούν τα ευρήματα στους ανθρώπους.

Τα αποτελέσματα με το FAE-20 σε ζώα είναι επομένως πιθανό να αφορούν και τους ανθρώπους.

Science Advances.