Ο ΠΟΥ εξέδωσε για πρώτη φορά οδηγίες σχετικά με το πώς άνθρωποι μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη της άνοιας.

Αίτια

Η άνοια επηρεάζει 50 εκατομμύρια ανθρώπους και γίνεται πιο συχνή.

Ενώ δεν υπάρχει θεραπεία, υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να μειωθεί ο κίνδυνος ή να επιβραδυνθεί η έναρξη.

Η μεγάλη ηλικία είναι ο ισχυρότερος παράγοντας κινδύνου αλλά δεν είναι φυσιολογική ή αναπόφευκτη συνέπεια της γήρανσης.

Γενετικοί παράγοντες επίσης παίζουν ρόλο αλλά πολλοί παράγοντες μπορούν να τροποποιηθούν.

Ειδικοί υπέδειξαν προηγουμένως ότι αλλαγές του τρόπου ζωής μπορούν να εμποδίσουν το ένα τρίτο των περιστατικών.

Οι οδηγίες συνιστούν

  1. Άσκηση-ενήλικες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, θα πρέπει να στοχεύουν σε άσκηση 150 λεπτών την εβδομάδα (μέτριας έντασης)
  2. Διακοπή καπνίσματος-είναι κακό για τον εγκέφαλο και το σώμα
  3. Να τρώτε καλά- μια υγιεινή, μεσογειακού τύπου  διατροφή, είναι ωφέλιμη
  4. Μην ασχολείστε με βιταμίνες σε μορφή χαπιών-δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου άνοιας
  5. Αποφύγετε τη μεγάλη χρήση αλκοόλ-το να πίνετε πολύ είναι επικίνδυνο. Ορισμένες έρευνες έδειξαν ότι η ελαφριά κατανάλωση θα μπορούσε να είναι προστατευτική από την άνοια αλλά δεν υπάρχουν αρκετές καλές ενδείξεις να στηρίζουν την ιδέα
  6. Εκπαίδευση του νου-έρευνες δείχνουν ότι δραστηριότητες που προκαλούν το μυαλό, όπως σταυρόλεξα, θα μπορούσαν να είναι ωφέλιμες
  7. Να είστε κοινωνικοί-αν και δεν υπάρχει απόδειξη ότι αυτό θα σταματήσει ή θα επιβραδύνει την άνοια, το να είστε συνδεδεμένοι με φίλους σχετίζεται με καλή υγεία και ευεξία
  8. Διατηρήστε υγιές βάρος-αυτό πηγαίνει μαζί με την καλή διατροφή και την άσκηση, για φόρμα και υγεία
  9. Προσοχή στην υπέρταση-υπάρχει ισχυρή σχέση  με την άνοια
  10. Αναζητήστε θεραπευτική αγωγή αν έχετε διαβήτη-ο καλός έλεγχος του σακχάρου είναι σημαντικός για τη μείωση του κινδύνου σχετικών επιπλοκών
  11. Προσοχή στην υψηλή χοληστερόλη- αποτελεί παράγοντα κινδύνου, αν και δεν είναι σαφές αν οι στατίνες αναστρέφουν τον κίνδυνο.

 

Πηγές: ΠΟΥ