Όταν σε μία σχέση ένας από τους συντρόφους περνάει κατάθλιψη, τα πράγματα μπορεί να φαίνονται δυσοίωνα. Το να ζεις με ένα άτομο συνεχώς δυστυχισμένο, γεμάτο αρνητική ενέργεια δεν είναι εύκολο -και πολλές φορές είναι δύσκολο να πείσουμε κάποιον να ζητήσει βοήθεια, λόγω του κοινωνικού στίγματος που φέρουν οι ψυχικές νόσοι. Τα καταθλιπτικά επεισόδια διαφέρουν σημαντικά σε ένταση, αλλά τα μοτίβα συμπεριφοράς που συναντούμε σε αυτή την ασθένεια μπορούν να έχουν άσχημες επιπτώσεις στην σχέση. Η κατάθλιψη προκαλείται από αλλαγές σε χημικά στοιχεία στον εγκέφαλο, που επιδρούν αρνητικά στην διάθεση, τον ύπνο, την λίμπιντο και τα επίπεδα ενέργειας του ατόμου- και όλοι αυτοί είναι παράγοντες που επηρεάζουν έντονα την καθημερινή ζωή.

Κι όμως, υπάρχουν περιπτώσεις που η κατάθλιψη κατάφερε να φέρει ζευγάρια πιο κοντά. Όταν οι σύντροφοι αντιμετωπίζουν την ασθένεια μαζί, σαν ακόμα μία δοκιμασία της ζωής, τα πράγματα μπορούν να καταλήξουν πολύ καλύτερα. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά πράγματα που οφείλετε να κάνετε αν ο/η σύντροφός σας αντιμετωπίζει κατάθλιψη.

Μείνετε ενωμένοι

Έχετε έναν κοινό εχθρό να αντιμετωπίσετε, κι αυτός είναι η ασθένεια. Μην τα βάζετε ο ένας με τον άλλο. Δουλέψτε μαζί ώστε να καταπολεμήσετε την ασθένεια, αντί να αφήσετε την σχέση σας να χαλάει αργά. Προσπαθήστε να βρίσκεστε ενεργά δίπλα του, με όποιον τρόπο είναι δυνατό. Βγείτε καθημερινά μια μικρή βόλτα για να χαλαρώσετε, κανονίστε τα ιατρικά ραντεβού του ή σιγουρευτείτε πως λαμβάνει σωστά την φαρμακευτική του αγωγή.

Μην παρασύρεστε από τον θυμό

Το να βρίσκεστε αντιμέτωποι με την κατάθλιψη του συντρόφου σας καθημερινά είναι επίπονο, και μπορεί να φέρει στην επιφάνεια άσχημα συναισθήματα, ειδικά αν η κατάθλιψη έχει αρχίσει να φέρνει αλλαγές στην γνωστή καθημερινότητα. Όταν ο σύντροφός σας φαίνεται απόμακρος, η ερωτική σας ζωή θα υποστεί πλήγμα, όπως και η επικοινωνία σας. Προσπαθήστε να μείνετε ανεπηρέαστοι από τα αισθήματα που σας προκαλούν οι συνθήκες αυτές.

Βοηθήστε τον σύντροφό σας να λάβει σωστή διάγνωση και θεραπεία

Η ασθένεια λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που κάνει το άτομο που πάσχει να αρνείται πως χρειάζεται βοήθεια, οπότε βρίσκεται στο χέρι σας να ωθήσετε τον σύντροφό σας να αναγνωρίζει το πρόβλημα και να ψάξει θεραπεία. Δείξτε του να καταλάβει πως το να τον βλέπετε να υποφέρει είναι επίπονο και για εσάς, και πως η κατάθλιψη δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να νιώθει ντροπή. Και, πάνω από όλα, πως βρίσκεστε δίπλα του στον αγώνα που έχει μπροστά του.

Να είστε δεκτικοί

Δώστε βήμα στον σύντροφό σας να μιλήσει για όσα τον βασανίζουν, και ακούστε χωρίς να ασκείτε κριτική. Τα πράγματα που μπορεί να ακούσουμε από έναν καταθλιπτικά θα μπορούσαν να προκαλέσουν ακόμα μεγαλύτερη ρήξη. Ακούστε τα πάντα και δεχτείτε τα, επιβεβαιώνοντας πως είστε πρόθυμοι να βοηθήσετε.

Συνοδέψτε τον στον γιατρό

Είναι πολύ βοηθητικό - για τον ψυχολόγο αλλά και τον ασθενή, μακροπρόθεσμα - να παρευρίσκεται ο σύντροφος του ασθενή στην διάρκεια της θεραπείας. Πολλές φορές, ο σύντροφος μπορεί να παρατηρήσει ανεπαίσθητες αλλαγές, και η άποψή του μπορεί να είναι πολύτιμη.

Μιλήστε στα παιδιά

Αν έχετε παιδιά, λογικά θα έχουν ήδη παρατηρήσει ότι κάτι δεν πάει καλά. Προσεγγίστε αυτό το ευαίσθητο ζήτημα με ειλικρίνεια, αλλά όχι με ωμό τρόπο. Καθησυχάστε τα παιδιά πως η κατάθλιψη είναι ασθένεια που θεραπεύεται, και πως δουλεύετε όλοι μαζί ώστε να φτιάξουν τα πράγματα.

Κάντε υπομονή

Κατά την διάρκεια της θεραπείας, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν λάθη. Αυτό δεν σημαίνει πως στο τέλος βρίσκεται η χρυσή τομή· ένας γιατρός μπορεί όντως να βοηθήσει τον καταθλιπτικό ασθενή να γίνει καλά, συνδυάζοντας ψυχοθεραπεία και φαρμακευτική αγωγή. Είναι χρονοβόρα διαδικασία και χρειάζεται υπομονή, αλλά η κατάθλιψη δεν είναι ανίατη.

Να θυμάστε πως η κατάθλιψη είναι μια ασθένεια που εκδηλώνεται σποραδικά. Το άτομο που πάσχει εναλλάσσεται μεταξύ καλών και κακών περιόδων. Όταν ο σύντροφός σας περνάει δύσκολες μέρες, θα ήταν καλό να βάλετε μια παύση στις συζητήσεις που αφορούν την σχέση σας, ώστε να δώσετε όσο περισσότερη υποστήριξη μπορείτε.

Τέλος, αν νιώθετε ότι το έχετε ανάγκη - καθώς είναι πολύ λογικό να βιώνετε κι εσείς έντονη πίεση - απευθυνθείτε είτε σε έναν καλό σας, έμπιστο φίλο, είτε σε έναν επαγγελματία, ο οποίος μπορεί να σας προσφέρει υποστήριξη και να σας βοηθήσει να οργανώσετε τα αισθήματά σας.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος