Το τελευταίο διάστημα, ζώντας με τους ρυθμούς και τις συνέπειες της πανδημίας, οι ρόλοι, οι υποχρεώσεις και οι συνθήκες μέσα στην οικογένεια έχουν αλλάξει και επηρεαστεί σε τόσο μεγάλο  βαθμό, που οι γονείς ανησυχούν και αρκετές φορές δεν ξέρουν πώς να χειριστούν την ψυχική και διατροφική  υγεία των παιδιών τους. Κάτι τέτοιο είναι απόλυτα φυσικό, διότι τα παιδιά είναι ο παράγοντας που όπως θα μπορούσαμε να πούμε, έχει επηρεαστεί τόσο πολύ, ειδικότερα οι πιο μικρές ηλικίες. Δεν πρέπει βέβαια να παραλείψουμε το γεγονός ότι όλο αυτό εντατικοποιείται και γίνεται πιο συχνό, στις πιο μεγάλες ηλικίες, ειδικότερα στους εφήβους, που καλούνται να αντεπεξέλθουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σε λίγο χρονικό διάστημα. Μια τέτοια διαδικασία η οποία από μόνη της είναι ψυχοφθόρα και απαιτητική, σκεφτείτε το ψυχοσωματικό κόστος του να βιώνεται μέσα σε ένα δυσπροσάρμοστο περιβάλλον. Οι επιβαρυντικές διακυμάνσεις που συνεπώς προκαλούνται  σε όλο το εύρος της προσωπικότητας του εφήβου, σε συνδυασμό με την κατάσταση που βιώνουμε, οδηγούν σε ένα ατέρμονο αδιέξοδο.

Ποιες είναι οι συνέπειες της πανδημίας στα παιδιά;

Ξαφνικά,αποτελεί γεγονός το ότι κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν ένα πολύ μεγάλο εύρος αλλαγών σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα η μετάβαση σε αυτό το πρωτόγνωρο στάδιο να μην ήταν ομαλή και αρμονική. Ως εκ τούτου, αυτό οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο δημιουργώντας αναταραχές στις διαπροσωπικές και ενδοοικογενειακές σχέσεις, δυσλειτουργικές συμπεριφορές και ασταθή διατροφικά επίπεδα. Και εδώ είναι το σημείο που θα ήθελα να επικεντρωθώ περισσότερο, διότι οι γονείς ανησυχούν για όλη αυτή την ψυχολογική διακύμανση των παιδιών τους με αποτέλεσμα να προσπαθούν από τη μια, να ενισχύουν χρησιμοποιώνταςυγιεινές τροφές το ανοσοποιητικό τους σύστημα και από την άλλη να παρατηρούνται έντονα φαινόμενα παχυσαρκίας τα οποία είναι συνέπεια του εγκλεισμού στο σπίτι λόγω της πανδημίας. Είναι εύλογο, ότι με το να στερείς, ταυτόχρονα, στη διάρκεια της παιδικής ηλικίας την επαφή με τη σχολική αίθουσα, το παιχνίδι σε έναν εξωτερικό χώρο, τη συναναστροφή με τους συνομηλίκους χωρίς να υπάρχει ένα κατάλληλο πλαίσιο προσαρμογής, η συναισθηματική ανεπάρκεια και καταφυγή σε βλαβερές για τον οργανισμό συνήθειες θα είναι αναμφίβολο γεγονός. Λόγου χάρη, ένα φαγητό που είναι πλούσιο σε λιπαρά, όπως επίσης διάφορα είδη γλυκών με περίσσεια ποσότητα ζάχαρης θα  λειτουργήσουν σαν ένα στιγμιαίο αντίδοτο στο συναισθηματικό κενό των παιδιών δίνοντας ψευδο-αίσθημα χαράς και ευτυχίας.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Για αυτό λοιπόν, κρίνεται αναγκαίο οι γονείς να προσπαθούν να ακολουθήσουν ένα μοτίβο που θα αναλύσουμε στη συνέχεια, προκειμένου τα παιδιά να έχουν την απαιτούμενη απόδοση στο μαθησιακό κομμάτι (που ως γνωστόν η τηλεκπαίδευση έχει επηρεάσει στο έπακρον τη ζωή τους), να μπορούν να βιώνουν όσο πιο ανώδυνα γίνεται την επώδυνη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει και να αποκτήσουν μηχανισμούς απόκρουσης των αρνητικών συναισθημάτων τους.

Πώς μπορεί η διατροφή να συμβάλει στη απόδοση των παιδιών;

Για να γίνει αυτό εφικτό θα πρέπει μαζί με τα δομημένα γεύματα της ημέρας που θα έχουν απαραίτητα στοιχεία λαχανικών και πρωτεϊνών,να υπάρχει επαρκής λήψη βιταμινών του συμπλέγματος Β (Β1, Β6 & Β12). Ως γνωστόν αυτές οι Βιταμίνες καθιστούν πιο λειτουργική τη δομή του εγκεφάλου κάνοντας την ώρα της μελέτης πιο αποδοτική και ενισχυμένη. Τα παιδιά που καθημερινά λαμβάνουν τεράστιο όγκο πληροφοριών, δεν δύνανται ειδικά όταν κάνουμε λόγο για μικρές ηλικίες, να αποθηκεύσουν και να ανασύρουν στη μνήμη τους εύκολα ό,τι μαθαίνουν. Και αυτό διότι ο εγκέφαλός τους είναι ακόμα πολύ εύπλαστος. Η θειαμίνη (Β1) που θεωρείται απαραίτητη για τη φυσιολογική νοητική και μνημονική λειτουργία της εγκεφαλικής δομής βοηθά στη γρηγορότερη επεξεργασία και αποθήκευση στη μακρόχρονη μνήμη μας.

Επιπλέον, εάν θέλουμε να αναφερόμαστε σε ένα ισορροπημένο ψυχολογικά και ανοσοποιητικά σύστημα θα πρέπει να εμπλουτίσουμε τη διατροφή μας με συστατικά όπως το ginkgo biloba & σελήνιο, τα οποία με τις ευεργετικές τους ιδιότητες μειώνουν το στοιχείο της υπερκινητικότητας στα παιδιά, τα καθιστούν πιο ήρεμα και συνεργάσιμα βελτιώνοντας έτσι την ψυχοσυναισθηματική τους κατάσταση. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ginkgo biloba συμβάλλει θεραπευτικά  στην όραση σε μια περίοδο που τα παιδιά ξοδεύουν αμέτρητες ώρες μπροστά σε μια οθόνη. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το σελήνιο που ρυθμίζει τις ορμόνες του θυρεοειδή, δομούν ένα ισορροπημένο ανοσοποιητικό σύστημα που με τη σειρά του οδηγεί σε μια πιο σταθερή ψυχική κατάσταση.

Όπως συνηθίζω να τονίζω, η ισορροπία που βιώνει ένα παιδί σε όλους τους τομείς της ζωής του διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο για την επαρκή συναισθηματική και διατροφική του επάρκεια. Η σχέση αλληλεξάρτησης που δημιουργείται καθιστά επιτακτική την ανάγκη ενός σταθερού προγράμματος μέσα στο οποίο τα παιδιά  θα μαθαίνουν να ελίσσονται στα επίπεδα μεταβατικά και σταθερά. Η ζωή δεν είναι στάσιμη και κάθε αλλαγή μας φέρνει πιο κοντά σε κάτι καινούργιο αρκεί να θέλουμε να το ανακαλύψουμε και να δουλέψουμε μαζί του.

 

Ραφαηλία  Νικολέττα Καλλιούπη

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας & Ειδική Παιδαγωγός