Η γρίπη των πτηνών, η οποία μαίνεται σε όλο τον κόσμο, έφτασε για πρώτη φορά στην ηπειρωτική Ανταρκτική.

Ο ιδιαίτερα παθογόνος ιός Η5Ν1 ανιχνεύθηκε σε τουλάχιστον ένα γλάρο που πέθανε, σύμφωνα με το Κέντρο Μοριακής Βιολογίας του ισπανικού ερευνητικού ινστιτούτου CSIC. Το πτηνό ανακαλύφθηκε κοντά στην αργεντίνικη βάση Πριμαβέρα στην Ανταρκτική Χερσόνησο και στη συνέχεια αναλύθηκε από επιστήμονες στον ισπανικό ερευνητικό σταθμό Gabriel de Castilla.

"Η ανακάλυψη αυτή δείχνει για πρώτη φορά ότι ο υψηλής παθογονικότητας ιός της γρίπης των πτηνών έφτασε στην Ανταρκτική παρά την απόσταση και τα φυσικά εμπόδια", ανέφερε το ινστιτούτο σε ανακοίνωσή του. Η γρίπη των πτηνών είχε προηγουμένως ανιχνευθεί σε υπεράκτια νησιά.

Οι επιστήμονες ανησυχούν τώρα για την άγρια ζωή της Ανταρκτικής, ιδίως για τις αποικίες των πιγκουίνων.

"Οι πιγκουίνοι φωλιάζουν πολύ στενά μεταξύ τους και αν ο ιός εισέλθει στις αποικίες, μπορεί να εξαπλωθεί πολύ γρήγορα", γράφουν Βρετανοί ερευνητές σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη προκαταρκτική έκδοση επιστημονικής μελέτης για την εξάπλωση του H5N1 στην περιοχή της Ανταρκτικής.

"Αν ο ιός οδηγήσει σε μαζική θνησιμότητα στις αποικίες των πιγκουίνων, θα μπορούσε να είναι μια από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές της σύγχρονης εποχής".

Το μεγαλύτερο κύμα γρίπης των πτηνών που έχει καταγραφεί ποτέ εξαπλώνεται επί του παρόντος σε πολλές ηπείρους. Το παθογόνο προσβάλλει κυρίως τα πτηνά, αλλά έχει βρεθεί και σε αρκετά θηλαστικά.

Στη Νότια Αμερική, χιλιάδες φώκιες και θαλάσσια λιοντάρια έχουν ήδη πέσει θύματα του ιού. Πριν από περίπου ένα μήνα, καταγράφηκαν δύο κρούσματα μεταξύ πιγκουίνων gentoo στα νησιά Φόκλαντ στον Νότιο Ατλαντικό.

"Οι επιπτώσεις στους πιγκουίνους μπορεί να είναι πολύ διαφορετικές, νευρολογικές και αναπνευστικές", δήλωσε η Juliana Vianna από το χιλιανό ερευνητικό ινστιτούτο Milenio Base στον ραδιοφωνικό σταθμό Bío Bío. "Ο ιός προκαλεί υψηλή θνησιμότητα, η οποία διαφέρει από είδος σε είδος λόγω της γενετικής ποικιλομορφίας. Ορισμένα μπορούν να αντισταθούν στον ιό, άλλα πεθαίνουν".

Πώς οι τροφές επηρεάζουν την περίοδο