Σήμα κινδύνου για την οδηγική συμπεριφορά νεαρών ατόμων που κυκλοφορούν στην πόλη με πατίνια και ποδήλατα, εκπέμπει με παρέμβασή του ο Λαρισαίος γιατρός, διευθυντής της Ορθοπαιδικής Κλινικής του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας και πρώην βουλευτής, Κώστας Μπαργιώτας. Όπως λέει, με αφορμή πρόσφατο περιστατικό τραυματισμού 13χρονου με πατίνι σε κεντρικό δρόμο της Λάρισας, κάθε μέρα φτάνουν στην εφημερία τραυματισμένα παιδιά και όχι μόνο. Χαρακτηρίζει την κατάσταση στους δρόμους αφόρητη, με δίκυκλα να κινούνται όπως λέει αντίθετα στο ρεύμα, να ελίσσονται ανάμεσα στα αυτοκίνητα, να πετάγονται από το πουθενά, ενώ κάνει λόγο για αναρχία και αδιαφορία των αρχών.

 

Στο θέμα παρεμβαίνει και ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας, ο οποίος με ανακοίνωσή του επισημαίνει πως πάνω από το 30% των σοβαρών τραυματισμών παιδιών σε τροχαία αφορούν δίτροχα ενώ οι έφηβοι ηλικίας 15–19 ετών παρουσιάζουν τον υψηλότερο δείκτη τραυματισμών από μοτοσυκλέτες. Η έλλειψη κράνους αυξάνει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού κατά 40–70%.

«Φταίει πάντα ο άλλος»

«Κάθε μέρα στην εφημερία βλέπουμε τραυματισμένα παιδιά και όχι μόνο. Στο δρόμο, η κατάσταση με τα δίκυκλα είναι πλέον αφόρητη, τόσο με τα ποδήλατα όσο και με τα πατίνια. Όλοι οδηγούν αντίθετα στο ρεύμα, ελίσσονται ανάμεσα στα αυτοκίνητα (με αντίθετη φορά εννοείται) πετάγονται από το πουθενά», αναφέρει σε ανάρτησή του ο διευθυντής της Ορθοπαιδικής, προσθέτοντας: «Το μόνο που είναι μεγαλύτερο από την αναρχία στο δρόμο είναι η αδιαφορία των αρχών. Φυσικά στα τροχαία με πατίνια, αν ρωτήσεις τον πιτσιρικά που πήγαινε ανάποδα στο ρεύμα χωρίς φως και μιλώντας στο κινητό, φταίει πάντα ο άλλος. Και συμφωνεί και η μαμά φυσικά που δεν καταλαβαίνει σε τι κίνδυνο βάζει το παιδί της».

Η ανάρτηση συνοδεύεται από δημοσίευμα τοπικού ΜΜΕ για το τροχαίο ατύχημα που έγινε την περασμένη Τετάρτη στη Λεωφόρο Καραμανλή της Λάρισας, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό ενός 13χρονου αγοριού. Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ΙΧ παρέσυρε το ηλεκτρικό πατίνι, με τον ανήλικο να σωριάζεται στο οδόστρωμα, να δέχεται τις πρώτες βοήθειες από τους διασώστες του ΕΚΑΒ και να μεταφέρεται στο ΓΝ Λάρισας. Στο πατίνι επέβαινε ένα ακόμη νεαρό αγόρι, το οποίο ευτυχώς δεν τραυματίστηκε.

ΙΣΛ: Σοβαρό ζήτημα δημόσιας υγείας

Τα τροχαία ατυχήματα με δίτροχα (μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα) σε παιδιά και εφήβους αποτελούν ένα σοβαρό ζήτημα δημόσιας υγείας, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας. Από την άλλη μεριά, προσθέτει, αυτά είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε αυτές τις ηλικίες λόγω της ευκολίας μετακίνησης και της αίσθησης ελευθερίας που προσφέρουν. Ωστόσο, η χρήση τους ενέχει σοβαρούς κινδύνους, ειδικά όταν δεν τηρούνται οι κανόνες οδικής ασφάλειας.

Όπως επισημαίνεται, η κύρια αιτία θανάτου σε αυτές τις ηλικίες  αποτελούν  τα πάσης φύσεως ατυχήματα με προεξάρχοντα τα τροχαία. Πάνω από το 30% των σοβαρών τραυματισμών παιδιών σε τροχαία αφορούν δίτροχα ενώ οι έφηβοι ηλικίας 15–19 ετών παρουσιάζουν τον υψηλότερο δείκτη τραυματισμών από μοτοσυκλέτες. Η έλλειψη κράνους αυξάνει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού κατά 40–70%.

Οι κύριες αιτίες ατυχημάτων είναι η μη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού (κράνος, επιγονατίδες κ.ά.), η υπερβολική ταχύτητα ή η επικίνδυνη οδήγηση, η έλλειψη εμπειρίας και γνώσεων κυκλοφοριακής αγωγής, η χρήση, κατά την οδήγηση, κινητού τηλεφώνου ή ακουστικών, η οδήγηση σε ακατάλληλους και επικίνδυνους δρόμους αλλά και η κίνηση σε αντίθετη κατεύθυνση του δρόμου, σε πλατείες και πεζόδρομους.

Σοβαρές επιπτώσεις του είδους αυτών των ατυχημάτων αποτελούν οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και τα κατάγματα ενώ σημαντικές είναι οι  ψυχολογικές συνέπειες, ο φόβος, το τραύμα και το άγχος. Παράλληλες βέβαια είναι και οι κοινωνικές και οι οικονομικές επιπτώσεις, οι νοσηλείες, οι απουσίες από το σχολείο και τα έξοδα αποκατάστασης.

Όσον αφορά τα μέτρα  πρόληψης και προστασίας, σε αυτά περιλαμβάνονται η υποχρεωτική χρήση κράνους και προστατευτικού εξοπλισμού, η εκπαίδευση σε θέματα οδικής ασφάλειας από μικρή ηλικία (σε σχολεία και οικογένεια), η απαγόρευση οδήγησης μηχανοκίνητων δίτροχων κάτω από νόμιμη τη ηλικία. η κατασκευή ειδικών διαδρομών για ποδήλατα και πατίνια και ο γονικός έλεγχος και η παρακολούθηση.

«Τα τροχαία ατυχήματα με δίτροχα σε παιδιά και εφήβους είναι συχνά αλλά προλαμβάνονται», υπογραμμίζει ο ΙΣΛ και καταλήγει: «Απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια από γονείς, σχολεία και πολιτεία για την καλλιέργεια σωστής οδηγικής συμπεριφοράς και για την ενίσχυση της ασφάλειας στους δρόμους».

Πηγές:
Κεντρική φωτο: Onlarissa

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ι. Βαρδακαστάνης: Το αναπηρικό κίνημα συνεχίζει να αγωνίζεται και να διεκδικεί
Ενδυνάμωση των ασθενών: Καμπάνια ευαισθητοποίησης για την ενίσχυση υιοθέτησης της περιτοναϊκής κάθαρσης στην Ελλάδα
Πνευμονία: Βακτηριακό ένζυμο είναι πιθανό να προκαλεί μοιραίες καρδιακές επιπλοκές [μελέτη]