Πρωτοφανή πίεση στην «καρδιά» των υγειονομικών συστημάτων στην Ελλάδα, την Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, συνεχίζει να προκαλεί η πανδημία της COVID-19. Στον απολογισμό των νοσούντων και των νεκρών από τον ιό προστίθεται καθημερινά μια πιο «σιωπηρή», αλλά εξίσου θλιβερή στατιστική: αυτή των ατόμων που πάσχουν από ασθένειες μη σχετιζόμενες με την COVID, οι οποίοι -υπό το βάρος της υγειονομικής κρίσης- συχνότατα στερούνται της κατάλληλης περίθαλψης ή και της πρόσβασης σε θεραπεία.

Τα 2/3 των κρατών-μελών της ΕΕ παραδέχονται ότι, εν μέσω πανδημίας, είδαν σοβαρές «παρενέργειες» στην παρακολούθηση και την πρόληψη ασθενειών, όπως ο διαβήτης, η υπέρταση και ο καρκίνος. Επιπλέον, ορισμένοι τύποι μη επείγουσας φροντίδας μπήκαν αναγκαστικά στο περιθώριο, προκειμένου να διασφαλιστεί η ικανότητα ανταπόκρισης στην COVID-19.Παράλληλα, ο φόβος της έκθεσης στον ιό αποθάρρυνε πιθανούς ασθενείς από μια επίσκεψη σε δομές υγείας, όταν αυτό απαιτείτο.

Σε αυτό τον διμέτωπο αγώνα, για την περίθαλψη των νοσούντων από COVID-19 και τη θεραπεία των - μη σχετιζόμενων με τον ιό- ασθενών, τα συστήματα υγείας βρίσκουν έναν πολύτιμο σύμμαχο: την τεχνολογία. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, η ψηφιοποίηση εξελίσσεται σε βασικό εργαλείο του μέλλοντος της υγειονομικής περίθαλψης, συμβάλλοντας κυριολεκτικά στη διάσωση ζωών.

Είναι χαρακτηριστικές οι αναφορές της Katrina Lowes, Head of Customer & Partner Co-Creation του Vodafone Business, στο 6ο Delphi Economic Forum, η οποία επισήμανε ότι έφτασε η ώρα να αξιοποιηθούν οι ψηφιακές τεχνολογίες, όπως είναι η τηλεϊατρική και η τηλεδιάγνωση, προκειμένου να περιθάλψουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο περισσότερους ανθρώπους. Και επισήμανε ότι η μεγάλη πρόκληση είναι να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο οι εργαζόμενοι στο χώρο της υγείας και οι πολίτες αντιλαμβάνονται την ανάγκη για ψηφιοποίηση.

Το Ελληνικό παράδειγμα

Σε αυτό το σκηνικό της ραγδαίας ψηφιοποίησης του κλάδου της υγείας, η Ελλάδα δεν έχει τον ρόλο του ουραγού, όπως θα περίμενε κανείς. Αντίθετα, δείχνει να έχει αναπτύξει τα απαραίτητα αντανακλαστικά, ώστε να αξιοποιήσει κατάλληλα τα οφέλη της τεχνολογίας, και να δημιουργήσει καλές πρακτικές, ικανές να βελτιώσουν σταδαικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Νοσηλευτικής Μονάδας των Μολάων στη Λακωνία η οποία διακρίθηκε, εν μέσω πανδημίας, για τις καινοτόμες δράσεις τηλεϊατρικής που προσέφερε στους κατοίκους της περιοχής. Αξιοποιώντας το Πρόγραμμα Τηλεϊατρικής  του Ιδρύματος Vodafone, προσέφερε τη δυνατότητα στους πολίτες να υποβληθούν σε εξειδικευμένες εξετάσεις εντελώς δωρεάν και χωρίς να μετακινηθούν από τον τόπο κατοικίας τους.

Η δύναμη της τεχνολογίας

Πρόκειται για ένα απτό παράδειγμα γύρω από το πώς η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να γίνει ασπίδα προστασίας για τους ασθενείς, αλλά και για το ίδιο το σύστημα υγείας. Ειδικά σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, όπου 1 στους 5 πολίτες ζει σε αγροτικές, δυσπρόσιτες ή αραιοκατοικημένες περιοχές, με το 22% του πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών.

Η τεχνολογία μπορεί, επίσης, να προσφέρει λύσεις που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή ασθενών και ιατρών, αμβλύνοντας την πίεση στα υγειονομικά συστήματα. Συγκεκριμένα, είναι οι διασυνδεδεμένες IoT συσκευές που μπορούν να υποστηρίξουν τη νοσοκομειακή περίθαλψη, μειώνοντας το κόστος θεραπείας και παρακολούθησης περιστατικών με χρόνιες περιπτώσεις ή μετά από επείγουσα θεραπεία.

Το ΙοΤ σώζει ζωές

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάπτυξη του Vodafone Remote Healthcare, που έχει δημιουργήσει για λογαριασμό του ομίλου στην Ελλάδα η Vodafone Innovus. Πρόκειται για ένα ψηφιακό βαλιτσάκι, το οποίο εξασφαλίζει αδιάλειπτη επικοινωνία και ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ γιατρού και ασθενούς.

Με το Vodafone Remote Healthcare οι επαγγελματίες της υγείας μπορούν να ελέγχουν την κατάσταση των ασθενών τους εξ αποστάσεως, εξασφαλίζοντας επικοινωνία και ολιστική εικόνα της πορείας τους, μέσα από μία κλινικά εγκεκριμένη λειτουργικότητα και ιατρικό εξοπλισμό.

Μέσω εφαρμογής για smartphone ή tablet, και με τη χρήση ιατρικών αισθητήρων που συνδέονται με Bluetooth, το Vodafone Remote Healthcare γίνεται ο δίαυλος επικοινωνίας του ασθενή με τον γιατρό του, μεταφέροντας δεδομένα αδιάλειπτα.

Το καινοτόμο ψηφιακό βαλιτσάκι είναι ειδικά σχεδιασμένο για να βοηθήσει τους επαγγελματίες της υγείας που καλούνται να υποστηρίξουν ασθενείς και χρειάζονται τη συμβουλή-δεύτερη γνώμη ειδικευμένου ιατρού, σε πεδία όπως η παρακολούθηση ασθενών με χρόνιες νόσους ή COVID-19.

Επίσης, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τον έλεγχο ρουτίνας σε ευπαθείς ή ηλικιωμένους ασθενείς. Είναι, δε, ιδανικό για την υποστήριξη ασθενών στην κατ’ οίκον νοσηλεία τους, καθώς μέσω αυτού επικοινωνούν με τον θεράποντα ιατρό τους εξ αποστάσεως για την αντιμετώπιση χρόνιων ασθενειών ή την αποκατάστασή τους μετά από οξεία περίθαλψη.

Η ΙοΤ λύση Vodafone Remote Healthcare είναι εμπνευσμένη από το ψηφιακό ιατρικό βαλιτσάκι του Προγράμματος Τηλεϊατρικής Vodafone, που υλοποιείται από το Ίδρυμα Vodafone σε 100 απομακρυσμένες περιοχές σε όλη την Ελλάδα εδώ και 14 χρόνια, παρέχοντας δωρεάν προληπτικές υπηρεσίες υγείας. Το πρόγραμμα, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα των Υπουργείων Υγείας και Ναυτιλίας, έχει φέρει κάποια εντυπωσιακά αποτελέσματα, καθώς καλύπτει τις ανάγκες σε βασικές ιατρικές εξετάσεις 500.000 πολιτών από 100 δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας, και υλοποιείται σε συνεργασία το Ιατρικό Κέντρο Αθηνών, το Ελληνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων και την εταιρεία Vidavo.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ο ψηφιακός φάκελος ασθενούς, η τεχνητή νοημοσύνη και η μεγάλη παγίδα
Αλαλούμ με το πρόγραμμα πρόληψης κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
GSK: Μήνυση κατά Pfizer-BioNTech για τις πατέντες των εμβολίων mRNA