Το σώμα μπορεί συνήθως να αντιμετωπίσει ένα περιστασιακό ξενύχτι, αλλά εάν στερείτε συχνά ή χρόνια τον ύπνο, θα υπάρξουν επιπτώσεις στην υγεία σας. Η πιο ισχυρή απόδειξη μπορεί να είναι το γεγονός ότι οι άνθρωποι δεν έχουν εξελιχθεί για να κοιμούνται λιγότερο από ό,τι εμείς πριν από χιλιάδες χρόνια, όταν οι άνθρωποι κοιμόντουσαν σε εξωτερικούς χώρους και οι κίνδυνοι επίθεσης από άγρια ​​ζώα ή τα στοιχεία ήταν πολύ μεγαλύτεροι από ό,τι είναι τώρα.

 Ο πολύ λίγος ή κακής ποιότητας ύπνος μπορεί να είναι το αποτέλεσμα των προσωπικών μας επιλογών: μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ ή καφεΐνης, πολύς χρόνος πριν τον ύπνο μπροστά από οθόνες ή απλώς να μην αφιερώνουμε αρκετές ώρες τη νύχτα για ύπνο. Ή μπορεί να οφείλεται σε ένα άλλο πρόβλημα υγείας (όπως αδιάγνωστη υπνική άπνοια, κατάθλιψη ή χρόνιο πόνο) ή παρενέργεια ενός φαρμάκου που παίρνουμε.

 Ανεξάρτητα από τον λόγο, ωστόσο, ο κακός ύπνος είναι κακός για την υγεία.

 Ακολουθούν μερικά από τα μακροπρόθεσμα προβλήματα υγείας για τα οποία ενδέχεται να διατρέχετε αυξημένο κίνδυνο εάν κοιμάστε αρκετά:

 Κατάθλιψη και άγχος

Η έρευνα δείχνει ότι τα άτομα που έχουν χρόνια αϋπνία έχουν υψηλότερο ποσοστό κατάθλιψης και άγχους σε σύγκριση με άτομα που δεν έχουν διαγνωστεί με αϋπνία. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι το 15 έως 20 τοις εκατό των ατόμων που έχουν διαγνωστεί με αϋπνία θα αναπτύξουν σοβαρή κατάθλιψη.

Η σχέση μεταξύ διάθεσης και ύπνου είναι πολύπλοκη και αμφίδρομη, πράγμα που σημαίνει ότι η κατάθλιψη ή το άγχος μπορεί να επιδεινώσει τον ύπνο και η έλλειψη ύπνου μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεση. Και η αϋπνία θεωρείται ανεξάρτητος παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη κατάθλιψης σε άτομα όλων των ηλικιών, σύμφωνα με μια ανασκόπηση του Φεβρουαρίου 2019 στο Journal of Cellular and Molecular Medicine.

Μερικές φορές χρειάζονται ξεχωριστές θεραπείες για να βοηθήσουν με τα προβλήματα ύπνου και το άγχος ή την κατάθλιψη, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις η βελτίωση του ύπνου μπορεί να βοηθήσει και τη διάθεση.

Διαβήτης τύπου 2

Ο κακής ποιότητας ύπνος ή η σύντομη διάρκεια ύπνου έχει συνδεθεί με χειρότερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα σε άτομα με και χωρίς διαβήτη. Μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη. Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 στο Diabetologia, διαπίστωσε ότι η αϋπνία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 έως και 17 τοις εκατό.

Αύξηση βάρους και παχυσαρκία

Η εργαστηριακή έρευνα δείχνει ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολικές αλλαγές που σχετίζονται με την παχυσαρκία. Η σύνδεση είναι ιδιαίτερα ισχυρή στα παιδιά. Αυτό συμβαίνει επίσης επειδή η έλλειψη ύπνου και η συνεχής κούραση κάνουν το σώμα να επιθυμεί τροφές με απλούς υδατάνθρακες.

Προβλήματα στα νεφρά

Η σχέση μεταξύ ύπνου και υγείας των νεφρών δεν έχει τεκμηριωθεί τόσο σταθερά όσο η σχέση μεταξύ ύπνου και άλλων χρόνιων παθήσεων. Η χρόνια αϋπνία συσχετίστηκε με την ανάπτυξη και την εξέλιξη της χρόνιας νεφρικής νόσου, αλλά όχι με νεφρική νόσο τελικού σταδίου ή θάνατο από οποιαδήποτε αιτία, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2018 στο Mayo Clinic Proceedings.

Γνωστικά προβλήματα, νόσος Alzheimer και άλλοι τύποι άνοιας

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2019 στο περιοδικό Translational Medicine διαπίστωσε ότι οι ηλικιωμένοι που είχαν συγκριτικά λιγότερο βαθύ ύπνο από άλλους είχαν μεγαλύτερες ποσότητες μιας πρωτεΐνης που σχετίζεται με την εξέλιξη της νόσου Αλτσχάιμερ. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει βρεθεί και σε νεότερα άτομα, σε μεταγενέστερη έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2020 στο Neurology.

 Προβλήματα στο ανοσοποιητικό

Η έλλειψη αρκετού ή αρκετά καλής ποιότητας ύπνου μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Υπάρχουν στοιχεία ότι ο επαρκής ύπνος μπορεί να ωφελήσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα και ότι ο εξασθενημένος ύπνος συνδέεται με το να είστε πιο ευαίσθητοι σε λοιμώξεις.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν λιγότερο από έξι ώρες τη νύχτα είχαν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν αντισώματα σε ένα τυπικό εμβόλιο ηπατίτιδας Β τριών δόσεων και ήταν σημαντικά πιο πιθανό να είναι απροστάτευτοι από το εμβόλιο σε σύγκριση με άτομα που κοιμόντουσαν κατά μέσο όρο περισσότερες από επτά ώρες ύπνου τη νύχτα.