Η παχυσαρκία επιβαρύνει σημαντικά τα παιδιά. Είναι γενικά δύσκολο να τεθεί υπό έλεγχο - και σχεδόν αδύνατο αν  οφείλεται σε γενετικό ελάττωμα. Ένα τέτοιο ελάττωμα έχει πλέον μελετηθεί λεπτομερέστερα.

Τα παιδιά με γενετικά λανθασμένα ρυθμισμένο υποδοχέα μελανοκορτίνης - 4 (MC4R) πεινάνε συνεχώς, τρώνε περισσότερο από όσο χρειάζεται και γίνονται παχύσαρκα.

Μια πρόσφατη μελέτη περιγράφει έναν νέο γενετικό μηχανισμό που ευθύνεται για τη σοβαρή παχυσαρκία στα παιδιά.

Η μετάλλαξη προκαλεί μη φυσιολογική έκφραση ενός γονιδίου που σχετίζεται με τον έλεγχο του αισθήματος της πείνας, γράφει μια ομάδα με επικεφαλής την καθηγήτρια Dr. Antje Körnerin του Κέντρου Παιδιατρικών Ερευνών του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Παίδων και Εφήβων του Πανεπιστημίου της Λειψίας στο περιοδικό Nature Metabolism.

Τα ευρήματα της έρευνας είναι επίσης σημαντικά επειδή αυτός ο γενετικός δείκτης δεν αναγνωρίζεται από τα περισσότερα γενετικά τεστ ρουτίνας που αφορούν την παχυσαρκία.

Το γονίδιο που απορρυθμίζεται από τη μετάλλαξη είναι ο υποδοχέας της μελανοκορτίνης - 4 (MC4R).

Η ενεργοποίηση του MC4R στον υποθάλαμο προκαλεί το αίσθημα κορεσμού ή σηματοδοτεί την απουσία πείνας. Κατά συνέπεια, η δυσλειτουργία της ενεργοποίησης ή της λειτουργίας του MC4R οδηγεί σε επίμονη και έντονη πείνα, ανεξέλεγκτη κατανάλωση τροφής και συνεπώς παχυσαρκία στα παιδιά.

Οι ερευνητές μπόρεσαν να δείξουν σε δείγματα ιστών από μια σοβαρά παχύσαρκη έφηβη ότι το γονίδιο που κωδικοποιεί τη λεγόμενη πρωτεΐνη σηματοδότησης - agouti (ASIP) είναι επίσης ενεργό σε αυτή την ασθενή σε κύτταρα όπου δεν εκφράζεται κανονικά, συμπεριλαμβανομένων των λιποκυττάρων, των λευκών αιμοσφαιρίων και των νευρώνων που μοιάζουν με τον υποθάλαμο.

Ο λόγος για αυτή τη μη - έκφραση είναι ο επαναπρογραμματισμός της γονιδιακής περιοχής όπου βρίσκεται και το γονίδιο του ASIP.

Ως αποτέλεσμα του επαναπρογραμματισμού, ένα αντίγραφο του γονιδίου ASIP στον ασθενή τίθεται υπό τον έλεγχο ενός συστατικού υποκινητή, έτσι ώστε μεγάλες ποσότητες ASIP να εκφράζονται ανεξέλεγκτα σε όλους τους ιστούς του ασθενούς.

Αυτό έχει συνέπειες καθώς το ASIP αναστέλλει την ενεργοποίηση του MC4R, ένα σημαντικό σήμα κορεσμού παραμένει σιωπηλό στον ασθενή.

Αυτός ο πολύπλοκος μηχανισμός, που προκαλείται από μια μετατόπιση, εξηγεί επίσης γιατί οι συνήθεις εξετάσεις για γενετικούς δείκτες που σχετίζονται με την παχυσαρκία, οι οποίες έχουν καθιερωθεί στην κλινική μέχρι σήμερα, δεν είναι αποτελεσματικές.

Ωστόσο, με βάση τα δεδομένα των ερευνητών της Λειψίας, είναι πλέον δυνατό να σχεδιαστούν κατάλληλα διαγνωστικά τεστ.

Nature Metabolism

Όλοι έχουμε Πνευμόνια! Πνευμονολόγο;
Γονίδια και αυτοανοσία