Το μπρόκολο είναι από τα πιο υγιεινά λαχανικά που μπορούμε να βάλουμε στη διατροφή μας, και ας μην είναι και από τα πιο δημοφιλή. Είναι όμως φορτωμένο με θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε, και μπορεί να χωρέσει σε πολλά πιάτα, χωρίς να επηρεάσει τη γεύση τους.

Πέρα από το απλό βράσιμο (που συνήθως είναι και το πιο "μυρωδάτο" και κάνει τον κόσμο να το αποφεύγει) μπορείτε να ψήσετε το μπρόκολο στον φούρνο. Ακόμα και στο βράσιμο, όμως, η καλύτερη εναλλακτική σας για να κρατήσει περισσότερα θρεπτικά συστατικά, πιο τραγανή υφή και ουδέτερο άρωμα, είναι να το ζεματίσετε για πολύ λίγη ώρα σε νερό που κοχλάζει.

Το ωμό μπρόκολο περιέχει σχεδόν 90% νερό, 7% υδατάνθρακες, 3% πρωτεΐνη και σχεδόν καθόλου λιπαρά. Είναι πολύ χαμηλό σε θερμίδες, δίνοντας μόνο 35 ανά 90 γραμμάρια.

Τα διατροφικά στοιχεία για 1 φλιτζάνι (90 γρ) ωμό μπρόκολο είναι:

  • Θερμίδες: 35
  • Πρωτεΐνη: 2,3 γρ
  • Υδατάνθρακες: 5,6 γρ
  • Φυτικές ίνες: 2,2 γρ
  • Λιπαρά: 0,3 γρ
  • Βιταμίνη C: 91% της ημερήσιας ανάγκης
  • Βιταμίνη Κ: 77% της ημερήσιας ανάγκης
  • Φολικό οξύ: 15% της ημερήσιας ανάγκης
  • Κάθε μερίδα περιέχει επίσης μια μικρή ποσότητα καλίου, μαγνησίου, σιδήρου και ασβεστίου.

Υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες του μπρόκολου αποτελούνται κυρίως από φυτικές ίνες και σάκχαρα. Ωστόσο, η συνολική περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι πολύ χαμηλή, με μόνο 3,4 γραμμάρια απλών υδατανθράκων ανά μερίδα. (Δηλαδή υδατανθράκων μείον τις φυτικές ίνες.) Οι ίνες, από την άλλη πλευρά, που μας προσφέρει αυτή η μερίδα αντιστοιχούν στο 8% της ημερήσιας ανάγκης μας.

Βιταμίνες και μέταλλα

Το μπρόκολο περιέχει μια ποικιλία από βιταμίνες και μέταλλα, όπως:

  • Βιταμίνη C: Δρα ως αντιοξειδωτικό και είναι σημαντικό για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού και την υγεία του δέρματος.
  • Βιταμίνη Κ1: Το μπρόκολο περιέχει υψηλές ποσότητες βιταμίνης Κ1, η οποία είναι σημαντική για την πήξη του αίματος και μπορεί να προάγει την υγεία των οστών.
  • Φολικό οξύ (βιταμίνη Β9): Ιδιαίτερα σημαντικό για τις εγκύους, το φολικό οξύ είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική ανάπτυξη των ιστών και τη λειτουργία των κυττάρων.
  • Κάλιο: Είναι ευεργετικό για τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων.
  • Μαγγάνιο: Αυτό το ιχνοστοιχείο βρίσκεται σε υψηλές ποσότητες σε δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, φρούτα και λαχανικά.
  • Σίδηρος: Αυτό το μέταλλο έχει πολλές σημαντικές λειτουργίες στο σώμα, όπως η μεταφορά οξυγόνου στα ερυθρά αιμοσφαίρια.

Αντιοξειδωτικά

Σουλφοραφάνη: Μία από τις πιο εκτενώς μελετημένες φυτικές ενώσεις στο μπρόκολο, η σουλφοραφάνη μπορεί να προστατεύσει από διάφορους τύπους καρκίνου.

Ινδόλη-3-καρβινόλη: Ένα μοναδικό θρεπτικό συστατικό που βρίσκεται στα σταυρανθή λαχανικά, αυτή η ένωση μπορεί να είναι ευεργετική κατά του καρκίνου.

Καροτενοειδή: Το μπρόκολο περιέχει λουτεΐνη, ζεαξανθίνη και β-καροτίνη, οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη υγεία των ματιών.

Καμφερόλη: Ένα αντιοξειδωτικό με πολλά οφέλη για την υγεία, μπορεί να προστατεύσει από καρδιακές παθήσεις, καρκίνο, φλεγμονές και αλλεργίες.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
"Ευαγγελισμός": Επεισόδιο μεταξύ του υποδιοικητή και γιατρών στην εφημερία
Χαμηλή τεστοστερόνη και στυτική δυσλειτουργία: Σχετίζονται;
Είχε δίκιο ο Έλον Μασκ για την πληθυσμιακή κατάρρευση της Ελλάδας;