Τα πικάντικα τρόφιμα και οι πιπεριές περιέχουν χημικές ενώσεις που ονομάζονται καψαϊκινοειδή που τους δίνουν τη θερμότητά τους. Τα καψαϊκινοειδή συγκεντρώνονται περισσότερο στη λευκή επένδυση μιας πιπεριάς.

Όταν δαγκώνετε μια πιπεριά, η καψαϊκίνη - το πιο κοινό καψαϊκινοειδές στις καυτερές πιπεριές - προσκολλάται στους υποδοχείς που ανιχνεύουν τη θερμότητα στο στόμα, προκαλώντας τη γνωστή αίσθηση καψίματος. Ποια είναι όμως τα οφέλη αυτών των ουσιών για τον οργανισμό μας;

Μπορεί να υποστηρίξουν την υγεία της καρδιάς

Οι καρδιακές παθήσεις είναι η κύρια αιτία θανάτου σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι τα πικάντικα τρόφιμα μπορεί να μειώσουν την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη, δύο βασικούς παράγοντες κινδύνου για καρδιακές παθήσεις. Για παράδειγμα, μια ανασκόπηση μελετών του 2022 διαπίστωσε ότι τα πικάντικα τρόφιμα και οι πιπεριές μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση της αρτηριακής πίεσης και στη μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιακή νόσο ή εγκεφαλικό.

Μπορεί να βελτιώσουν την υγεία του εντέρου

Το μικροβίωμα του εντέρου παίζει ζωτικό ρόλο στην υγεία και την ευημερία μας. Μια ανισορροπία βακτηρίων στο έντερο έχει συσχετιστεί με γαστρεντερικές και μεταβολικές διαταραχές όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και ο διαβήτης. Ενώ τα πικάντικα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν πεπτική δυσφορία σε μερικούς ανθρώπους, μπορεί στην πραγματικότητα να ωφελήσουν την υγεία του εντέρου όταν καταναλώνονται με μέτρο. Η έρευνα δείχνει ότι η καψαϊκίνη μπορεί να βελτιώσει την υγεία του εντέρου αυξάνοντας την ποσότητα των καλών βακτηρίων στο έντερο, ενώ μειώνει την αφθονία των βακτηρίων που προκαλούν ασθένειες. Χαμηλές δόσεις καψαϊκίνης μπορεί επίσης να βοηθήσουν στην απομάκρυνση του περιττού οξέος από το στομάχι.

Μπορεί να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους

Σε μια μελέτη παρατήρησης του 2021, το 63% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι βίωσε μεγαλύτερη ικανοποίηση από το γεύμα μετά την κατανάλωση ενός γεύματος με μπαχαρικά που περιέχουν καψαϊκίνη. Αρκετές μελέτες σε ανθρώπους υποδηλώνουν ότι η κατανάλωση πικάντικων τροφών μπορεί να υποστηρίξει τη διαχείριση του βάρους αυξάνοντας την ενεργειακή δαπάνη και την καύση λίπους, καταστέλλοντας την όρεξη και βελτιώνοντας τη σύνθεση του μικροβιώματος του εντέρου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές από αυτές τις μελέτες ήταν βραχυπρόθεσμες, είχαν σχετικά μικρά μεγέθη δειγμάτων και χρησιμοποιούσαν συμπληρωματικά καψαϊκινοειδή και όχι φυσικές πηγές τροφίμων.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Οδηγίες για την πρόληψη και αντιμετώπιση των πνιγμών στην Ελλάδα από τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό
Διεθνές συνέδριο για την έρευνα και διαχείριση του αυτισμού
Γ. Πατούλης: "Σκληρό μέτρο" η αποχή από τη συνταγογράφηση