Αρκετοί άνθρωποι επηρεάζονται από την συναισθηματική τους κατάσταση. Αυτό κατ’ επέκταση θα επηρεάσει την όρεξη για φαγητό. Το συναισθηματικό φαγητό, χαρακτηρίζεται από μια διαρκή επιθυμία για φαγητό, που μπορεί να γίνεται ευσυνείδητα ή ασυνείδητα και θεωρείται ότι είναι η συχνότερη διατροφική διαταραχή. Και δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που στρέφονται προς το φαγητό για να ξεχάσουν τα προβλήματά τους. Εξ ου και ο όρος comfort food.

Ποιες τροφές σχετίζονται με τον εθισμό στο φαγητό;

Πιστεύεται ότι οι πλούσιες σε ζάχαρη, λίπος, ή άμυλο τροφές συνδέονται στενότερα με τον εθισμό στο φαγητό.

Η Κλίμακα Διατροφικού Εθισμού του Yale είναι ένα ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αλλά και διάγνωση του προβλήματος. Σύμφωνα με τα όσα έχουν απαντήσει χιλιάδες άνθρωποι, οι πιο εθιστικές τροφές είναι:

Τσιπς

Τηγανητές πατάτες

Γλυκά

Σοκολάτα

Μπισκότα

Άσπρο ψωμί

Ζυμαρικά

Παγωτό

Ποια είναι τα συμπτώματα; Πώς θα καταλάβω αν είμαι εθισμένος;

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι σωματικά, συναισθηματικά και κοινωνικά. Αυτά περιλαμβάνουν:

-Ψυχαναγκαστική επιθυμία για φαγητό

-Διαρκή ενασχόληση με την απόκτηση και κατανάλωση τροφής

-Εξάρσεις υπερφαγίας ή καταναγκαστική κατανάλωση φαγητού

-Επαναλαμβανόμενες προσπάθειες διακοπής της υπερφαγίας, ακολουθούμενες από υποτροπές

-Απώλεια ελέγχου για την ποσότητα, την συχνότητα και του τόπου που τρώει το άτομο

-Αρνητικές επιπτώσεις στην οικογενειακή ζωή, την κοινωνικοποίηση και τα οικονομικά

-Ανάγκη κατανάλωσης φαγητού για συναισθηματική απελευθέρωση

-Το άτομο γευματίζει σε απομόνωση

-Κατανάλωση τροφής μέχρι το σημείο να εμφανίζεται σωματική δυσφορία ή πόνος

O εθισμός στο φαγητό μπορεί επίσης να επιφέρει αρνητικά συναισθήματα, όπως:

-Ντροπή

-Ενοχές

-Δυσφορία

-Μειωμένη αυτοεκτίμηση

Ο εθισμός στο φαγητό μπορεί επίσης να προκαλέσει φυσικές αντιδράσεις, όπως:

-Έντονο περιορισμό τροφής

-Καταναγκαστική άσκηση/γυμναστική

-Έμετο που αυτο-προκαλείται από τον ασθενή

Η χημεία του εγκεφάλου σας λειτουργεί εναντίον σας όλο το εικοσιτετράωρο.

Εάν δεν μπορείτε να ξεπεράσετε αυτό το πρόβλημα μόνοι σας, ίσως θελήσετε να ζητήσετε βοήθεια. Πολλά προγράμματα και θεραπείες μπορούν να παρέχουν αποτελεσματική θεραπεία.

Αυτό το άρθρο απαριθμεί τρεις από τις πιο συνήθεις επιλογές αντιμετώπισης της εξάρτησης από το φαγητό.

Προγράμματα 12 βημάτων

Ένας τρόπος αντιμετώπισης της εξάρτησης από το φαγητό είναι να βρεθεί ένα καλό πρόγραμμα 12 βημάτων.

Αυτά είναι σχεδόν πανομοιότυπα με τους Ανώνυμους Αλκοολικούς (ΑΑ) - εκτός από το ότι η ουσία του εθισμού είναι διαφορετική.

Σε ένα πρόγραμμα 12 βημάτων, παρακολουθείτε συναντήσεις με άλλους που αγωνίζονται επίσης με την εξάρτηση από τα τρόφιμα. Τελικά, παίρνετε κάποιον να σας βοηθήσει να αναπτύξετε ένα διαιτητικό σχήμα.

Η κοινωνική υποστήριξη μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο όταν ασχολείσαι με την εξάρτηση από τα τρόφιμα. Θα βρείτε πιθανώς άτομα που μοιράζονται τις εμπειρίες σας και είναι πρόθυμα να σας βοηθήσουν.

Επιπλέον, τα προγράμματα 12 βημάτων είναι δωρεάν και συνήθως διατίθενται σε όλο τον κόσμο.

Παρόλο που μπορεί να αισθάνεστε νευρικότητα για να παρακολουθήσετε την πρώτη σας συνάντηση, θα βρείτε αυτές τις ομάδες φιλόξενες, χωρίς να κρίνουν.

Επιπλέον μπορείτε να ζητήσετε θεραπεία για τη διαταραχή υπερφαγίας από ψυχολόγο που ασχολείται με εξαρτήσεις. Ο ψυχολόγος μπορεί να σας ενσωματώσει σε κάποιο γκρουπ, κατευθύνοντάς σας αντίστοιχα στο πρόγραμμα των δώδεκα βημάτων.

Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία

Μια ψυχολογική προσέγγιση που ονομάζεται γνωστική συμπεριφορική θεραπεία (CBT) έχει φανεί υποσχόμενη στη θεραπεία διαφόρων διατροφικών διαταραχών, όπως η διαταραχή διατροφικής διατροφής και η βουλιμία.

Αυτές οι καταστάσεις μοιράζονται πολλά από τα ίδια συμπτώματα με τον εθισμό στα τρόφιμα.

Αν προτιμάτε να δείτε έναν ψυχολόγο, ζητήστε να μιλήσετε σε κάποιον που έχει εμπειρία με εθισμό στα τρόφιμα ή σχετικές διατροφικές διαταραχές.

Ψυχίατροι και Φαρμακοθεραπεία

Εάν όλα τα άλλα αποτύχουν, θα πρέπει επίσης να εξετάσετε τη φαρμακευτική θεραπεία. Ορισμένα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας επηρεάζουν τον εγκέφαλό σας και μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων της εξάρτησης από το φαγητό.

Ωστόσο, δεν είναι εγγυημένη η αποτελεσματικότητά τους και έχουν επίσης παρενέργειες.

Ένα φάρμακο συνδυαστικό περιέχει τόσο βουπροπιόνη όσο και ναλτρεξόνη. Διατίθεται στο εμπόριο στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρώπη.

Αυτό το φάρμακο κατευθύνει άμεσα μερικές από τις οδούς του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην εθιστική φύση του τροφίμου. Οι μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να είναι αποτελεσματικό - ειδικά όταν συνδυάζεται με αλλαγές στον υγιεινό τρόπο ζωής.

Εάν είστε σοβαρά καταθλιπτικός ή ανήσυχος, η λήψη αντικαταθλιπτικών φαρμάκων μπορεί να σας βοηθήσει να δώσετε τη δύναμη που χρειάζεστε για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημά σας.

Το αντικαταθλιπτικό φάρμακο και το φάρμακο κατά του άγχους δεν θεραπεύει τον εθισμό στα τρόφιμα, αλλά μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να σας βοηθήσει να επιτύχετε την αποχή από τα τρόφιμα.

Αν σας ενδιαφέρει αυτή η προσέγγιση, μιλήστε στο γιατρό σας σχετικά με τις επιλογές σας.