Στην αναζήτησή σας για μια διατροφή που θα σας βοηθήσει να χάσετε κιλά, ίσως να πέσατε πάνω σε κάποια πρόταση για δίαιτα με χαμηλά λιπαρά. Αυτό σημαίνει πως οι τροφές που περιέχουν λίπη (ειτε καλά, είτε κακά) είναι απαγορευτικές.

 Οι διατροφές με χαμηλά λιπαρά αρχικά δημιουργήθηκαν για να αντιστρέψουν τα υψηλά κρούσματα καρδιοπάθειας κατά την δεκαετία του '40, τότε δηλαδή που η επιστημονική έρευνα είχε αρχίσει να κάνει τον συσχετισμό μεταξύ πολλών λιπαρών και αυξημένης χοληστερόλης.

 Αντικειμενικά, δεν χρειάζεται κάποιο ιδιαίτερο πλάνο για να την ακολουθήσετε: αρκεί να μην τρώτε λιπαρές τροφές. Το πόσο περιοριστική θα είναι και αν θα επιτρέπετε στον εαυτό σας επεξεργασμένα τρόφιμα (όπως γιαούρτια με 0% λιπαρά) είναι δική σας επιλογή.

 Είναι όμως καλή ιδέα μια τέτοια δίαιτα;

Αρχικά, χρειάζεται πολλή προσοχή, επειδή ακόμα κι αν μια τροφή είναι χαμηλή σε λιπαρά, δεν σημαίνει πως είναι υγιεινή και ότι δεν έχει πολλές θερμίδες. Επιπλέον, πολλές τροφές που περιέχουν καλά λιπαρά, είναι και πλούσιες πηγές βιταμινών και μετάλλων, που ίσως είναι δύσκολο να βρούμε αλλού. Για παράδειγμα, σε μια διατροφή χωρίς λιπαρά είναι απαγορευμένοι οι ξηροί καρποί, οι οποίοι ταυτόχρονα περιέχουν μεγάλες ποσότητες σημαντικών μετάλλων, πρωτεΐνη και φυτικές ίνες.

 Στις περισσότερες επεξεργασμένες τροφές χωρίς λιπαρά (όπως, για παράδειγμα, σε dressing για σαλάτες), για να μην χαθεί η γεύση τα λιπαρά αντικαθίστανται με άμυλο ή άλλα σάκχαρα.

 Έπειτα, χρειάζεται να μπείτε στην διαδικασία να μετράτε τα λιπαρά που καταναλώνετε καθημερινά - μια διαδικασία που είναι ιδιαίτερα κουραστική, είτε την χρησιμοποιούμε για λιπαρά, για γραμμάρια πρωτεΐνης, ή και για θερμίδες γενικότερα. Το μέτρημα πάντα στερεί λίγη από την απόλαυση του φαγητού, και μια τέτοια διατροφή βασίζεται στο μέτρημα.

 Οι περισσότερες δίαιτες με χαμηλά λιπαρά, επίσης, δεν διακρίνουν τα λιπαρά σε ωφέλιμα και βλαβερά, που είναι μεγάλο λάθος. Τα ωφέλιμα λιπαρά, όπως αυτά που βρίσκουμε στον σολομό, τα καρύδια και το αβοκάντο, είναι μεγάλο κομμάτι μιας υγιεινής διατροφής, καθώς ο οργανισμός τα αξιοποιεί για ενέργεια και συμβάλλουν σε πολλές διεργασίες του σώματος. Τα ω-3, για παράδειγμα, που βρίσκουμε στον σολομό και σε άλλα λιπαρά ψάρια, παίζουν ρόλο σε αμέτρητες διαδικασίες που διατηρούν τον οργανισμό μας υγιή, και θα ήταν λάθος να τα κόψουμε ή να τα περιορίσουμε όπως θα περιορίζαμε, για παράδειγμα, τα τηγανιτά.

 Τα υπέρ και τα κατά μιας τέτοιας δίαιτας

 Υπέρ:

  • Μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους
  • Είναι φτηνή δίαιτα που δεν απαιτεί ιδιαίτερη προετοιμασία
  • Μπορεί να είναι ωφέλιμη για την υγεία της καρδιάς μας

 Κατά:

  • Υπάρχει μειωμένη πρόσληψη άλλων θρεπτικών συστατικών
  • Δεν είναι δίαιτες που μπορούν εύκολα να συντηρηθούν σε βάθος χρόνου
  • Μπορεί να υπάρχει αύξηση κατανάλωσης ανθυγιεινών και επεξεργασμένων τροφών