Δεν είναι απόλυτο πως ο κάθε ένας από εμάς θα πάρει κιλά μεγαλώνοντας, αλλά για πολλούς ανθρώπους είναι μια πραγματικότητα. Και, από μια ηλικία και μετά, θα παρατηρήσουν ότι δυσκολεύονται να χάσουν βάρος με την ίδια ευκολία όπως παλιά. Γιατί συμβαίνει αυτό;

 Μυϊκή απώλεια που σχετίζεται με την ηλικία

Η μυϊκή μας μάζα αρχίζει να μειώνεται κατά 3 έως 8% ανά δεκαετία μετά την ηλικία των 30 ετών, μια διαδικασία που ονομάζεται σαρκοπενία. Μπορεί επίσης να χάσετε μυς εάν είστε λιγότερο δραστήριοι λόγω παθήσεων υγείας που σχετίζονται με την ηλικία, όπως η αρθρίτιδα, ή εάν έχετε μείνει στο περιθώριο λόγω τραυματισμού ή χειρουργικής επέμβασης για αρκετές ημέρες. Δεν είναι τεράστιες οι διαφορές που προκαλούν ατομικά αυτοί οι παράγοντες, αλλά αθροιστικά μπορούν να κάνουν ζημιά. Αυτό γίνεται πρόβλημα επειδή η μυϊκή μάζα καίει περισσότερες θερμίδες για να διατηρηθεί. Άρα λιγότεροι μυς, λιγότερο κάψιμο θερμίδων σε καθημερινή βάση.

 Φυσιολογικές ορμονικές αλλαγές

Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες υφίστανται αλλαγές στα επίπεδα ορμονών που εξηγούν γιατί η μέση ηλικία είναι η πιο πιθανή στιγμή για να βάλετε κιλά. Για τις γυναίκες, η εμμηνόπαυση - η οποία τείνει να συμβαίνει μεταξύ των ηλικιών 45 και 55 - προκαλεί σημαντική πτώση των οιστρογόνων που ενθαρρύνει τα επιπλέον κιλά να εγκατασταθούν γύρω από την κοιλιά. Αυτή η αλλαγή στην αποθήκευση λίπους μπορεί να κάνει την αύξηση βάρους πιο αισθητή και να αυξήσει τον κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης, καρδιακών παθήσεων, υψηλής χοληστερόλης και διαβήτη τύπου 2. Οι άνδρες, από την άλλη πλευρά, παρουσιάζουν σημαντική πτώση της τεστοστερόνης καθώς γερνούν. Αρχίζει να μειώνεται σταδιακά γύρω στην ηλικία των 40 με ρυθμό περίπου 1 έως 2% ετησίως.

 Ο μεταβολισμός σας είναι πιο αργός από πριν

Αυτή η μείωση της μυϊκής μάζας είναι πιθανό να επιβραδύνει τον μεταβολισμό σας. Όπως γράψαμε πιο πάνω, το να έχεις περισσότερο λίπος και λιγότερους μυς μειώνει την καύση θερμίδων. Πολλοί άνθρωποι γίνονται λιγότερο δραστήριοι με την ηλικία για διάφορους λόγους, γεγονός που επιβραδύνει περαιτέρω τον αριθμό των θερμίδων που καίτε. Ωστόσο, η ηλικία δεν είναι το μόνο πράγμα που καθορίζει τον μεταβολικό σας ρυθμό – το μέγεθος του σώματός σας και το φύλο σας παίζουν ρόλο.

 Βιώνετε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής

Αυτό λίγο-πολύ το ζήσαμε όλοι μέσα στην καραντίνα, όπου ο μόνος τρόπος να γυμναστούμε ήταν μόνοι μας - και αυτό για κάποιους δεν είναι λειτουργικό. Τα παιδιά, οι οικογενειακές υποχρεώσεις αλλά και ο αυξημένος φόρτος εργασίας μπορεί να μην σας επιτρέπουν να ασχολείστε με την γυμναστική στον βαθμό που το κάνατε παλιότερα.