Ξέρουμε πως το ασβέστιο είναι απαραίτητο για την καλή υγεία των οστών μας, αλλά αυτό είναι μόνο ένα μέρος από τον ρόλο του. Το σώμα μας χρειάζεται ασβέστιο και για άλλες σημαντικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν τους μυς, τα νεύρα, τα αιμοφόρα αγγεία και την έκκριση ορμονών και ενζύμων. Για αυτόν τον λόγο, μια σοβαρή έλλειψη ασβεστίου μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον οργανισμό με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.

Αρχικά, το ασβέστιο το βρίσκουμε στις παρακάτω τροφές

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Σολομό σε κονσέρβα
  • Σαρδέλες με το κόκαλό τους
  • Λάχανο
  • Μπρόκολο
  • Κινέζικο λάχανο
  • Αμύγδαλα
  • Σουσάμι

Ορισμένα τρόφιμα, όπως το γάλα σόγιας και ο χυμός πορτοκάλι, είναι επίσης συχνά εμπλουτισμένα με ασβέστιο.

Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα εξαρτάται από την ηλικία και το φύλο σας. Όλοι οι ενήλικες ηλικίας 19 έως 50 ετών και οι άνδρες έως 70 ετών, θα πρέπει να λαμβάνουν 1.000 mg ασβεστίου την ημέρα μέσω της διατροφής τους και (αν χρειάζεται) συμπληρωμάτων. Οι γυναίκες από 51 ετών και άνω και οι άνδρες 71 ετών και άνω πρέπει να λαμβάνουν 1.200 mg ασβεστίου την ημέρα.

Βραχυπρόθεσμα, τα περισσότερα συμπτώματα έλλειψης ασβεστίου είναι διακριτικά - σε τέτοιο βαθμό που μπορεί και να μείνουν απαρατήρητα. Αλλά αν δεν αντιμετωπιστούν, αυτά τα συμπτώματα μπορεί να επιδεινωθούν.

Ενώ είναι δυνατό να κάνετε μια εξέταση αίματος για να προσδιορίσετε ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά, τα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα είναι συνήθως φυσιολογικά ακόμα και όταν η πρόσληψη ασβεστίου σας είναι χαμηλή. Αυτό συμβαίνει επειδή το σώμα σας θα πάρει ασβέστιο από τα οστά σας για να χρησιμοποιήσει στις λειτουργίες του. Μακροπρόθεσμα, αυτό οδηγεί σε μείωση της οστικής μάζας και αυξημένους κινδύνους για τα οστά μας.

Συμπτώματα έλλειψης ασβεστίου

Κούραση

Η κούραση είναι περίπλοκη υπόθεση, από την άποψη ότι είναι πολύ γενικός όρος, και μπορούν να την επιδεινώσουν ή και να την προκαλούν άλλα συμπτώματα.

Κακή στοματική υγεία

Τα δόντια μας δεν είναι οστά, αλλά είναι συνδεδεμένα με τα οστά μας. Αν το σώμα αφαιρεί ασβέστιο από τα οστά μας για να καλύψει τις ανάγκες του, αυτό κάποια στιγμή θα αρχίσει να επηρεάζει την υγεία των δοντιών. Θα τα κάνει πιο επιρρεπή στην τερηδόνα και τη χαλάρωση, ακόμα και στην περιοδοντική νόσο.

Μυϊκοί πόνοι και σπασμοί

Όπως είπαμε, το ασβέστιο επιτελεί και άλλους ρόλους στον οργανισμό πέρα από οτι σχετίζεται με τα οστά μας. Για παράδειγμα, βοηθά τους μυς μας να συστέλλονται και να χαλαρώνουν. Συνεπώς η πτώση των επιπέδων ασβεστίου στο αίμα θα κάνει τους μυς μας πιο αδύναμους. Αυτό αυξάνει και την πιθανότητα για κράμπες και πόνους.

Προβλήματα στην εγκεφαλική λειτουργία

Αν δεν υπάρχει αρκετό ασβέστιο στα κύτταρα του εγκεφάλου μας, μπορεί να εμφανιστούν συμπτώματα όπως ζαλάδα και σύγχυση. Υπάρχουν στοιχεία που έχουν δείξει ότι η πρόσληψη ασβεστίου μπορεί να επηρεάσει και την ψυχική μας υγεία, αλλά απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθεί αυτό. 

Μη φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός

Σε περιπτώσεις σοβαρής έλλειψης, μπορεί να εμφανιστεί καρδιακή αρρυθμία, μια πολύ σοβαρή κατάσταση που χρειάζεται να ρυθμιστεί άμεσα. Τα καλά νέα είναι ότι η έλλειψη ασβεστίου μπορεί να αντιμετωπιστεί. Μιλήστε με τον γιατρό σας αν φοβάστε ότι δεν λαμβάνετε αρκετό ασβέστιο από τη διατροφή σας, για να οργανώσετε μαζί ένα πλάνο δράσης.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Πόσα κιλά μπορούμε να χάσουμε σε έναν μήνα με ασφάλεια
Θανατηφόρα βακτήρια διψούν για ανθρώπινο αίμα
Οι επιπλοκές στην εγκυμοσύνη είναι πιθανόν να αυξάνουν τους κινδύνους υγείας για δεκαετίες [μελέτη]