Η εποχική κατάθλιψη είναι εκείνο το είδος κατάθλιψης που γίνεται πιο έντονο όσο πλησιάζει ο χειμώνας και μικραίνουν οι μέρες. Τα συμπτώματά της είναι σχεδόν τα ίδια με εκείνα της τυπικής κατάθλιψης, μόνο που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αλλαγή της εποχής. Η μέση ηλικία που εμφανίζεται είναι τα 27, και επηρεάζει εξίσου άνδρες και γυναίκες.

Είναι απολύτως φυσικό η διάθεσή μας να αλλάζει όταν αλλάζουν οι εποχές. Αυτό συμβαίνει επειδή αλλάζουν και τα επίπεδα ενέργειάς μας, οι συνήθειες του φαγητού και του ύπνου. Όλα αυτά επηρεάζονται με την αλλαγή του καιρού, συνεπώς το να έχουμε ανάγκη μια μικρή περίοδο προσαρμογής που δεν θα είναι και τόσο χαρούμενη, είναι λογικό. Όταν όμως αυτή η κακή διάθεση και χαμηλή ενέργεια παραμένουν για πάνω από δύο εβδομάδες και ο οργανισμός (αλλά και ο εγκέφαλός μας) αρνούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, μιλάμε για κατάθλιψη.

Πιθανολογείται ότι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που εμφανίζεται η εποχική κατάθλιψη είναι η λιγότερη έκθεση στο φως του ήλιου και η φυσική μείωση των επιπέδων βιταμίνης D στον οργανισμό. Ένας από τους ρόλους της βιταμίνης αυτής είναι να απελευθερώνει από τον εγκέφαλο ορμόνες που ρυθμίζουν τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις αλλά και τον κιρκαδικό μας ρυθμό. Οι ορμόνες αυτές είναι οι γνωστές σεροτονίνη και μελατονίνη.

Αυτή είναι μια λίστα με τα συμπτώματα που θα παρατηρήσετε:

-Συνεχής κακή διάθεση

-Έλλειψη ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που σας αρέσουν

-Ευερεθιστότητα

-Αισθήματα απόγνωσης, ενοχών ή ότι είστε άχρηστος

-Χαμηλή αυτοπεποίθηση

-Τάση να βάζετε τα κλάματα

-Αισθήματα ανησυχίας

-Αποκοπή από κοινωνικές δραστηριότητες

-Μειωμένη όρεξη για σεξ

-Νωθρότητα

-Αυξημένες ώρες ύπνου

-Αυξημένη όρεξη, ειδικά για υδατάνθρακες

-Αύξηση βάρους.

Η διαφορά της εποχικής από την τυπική κατάθλιψη είναι ότι ένα άτομο που πάσχει από εποχική κατάθλιψη πιθανότατα δεν θα εμφανίσει συμπτώματα τους πιο ζεστούς μήνες και σε γενικές γραμμές θα έχει καλύτερη διάθεση. Αλλιώς, το πρόβλημα της κατάθλιψης είναι γενικότερο, και απαιτεί άλλου είδους προσοχή, καθώς η πηγή βρίσκεται βαθύτερα.

Θα ήταν καλό να δείτε έναν ειδικό για να μιλήσετε αν παρατηρήσετε πως τα συναισθήματα αυτά γίνονται επικίνδυνα, όπως σκέψεις αυτοτραυματισμού ή αυτοκτονίας, αλλά και όταν αρχίζουν να επηρεάζουν την καθημερινή σας ζωή. Για παράδειγμα, αλλαγές στις συνήθειες ύπνου και υγιεινής είναι δύο πολύ συνηθισμένα παραδείγματα.

Εκτός από την ψυχοθεραπεία, η θεραπεία με φως συστήνεται από πολλούς ειδικούς για την αντιμετώπιση της εποχικής κατάθλιψης. Οι λάμπες που χρησιμοποιούνται στην θεραπεία με φως μοιάζουν με το φως του ήλιου και με την σειρά τους μπορεί να βοηθήσουν με τα συμπτώματα. Προφανώς, το να βγαίνετε περισσότερο έξω, έστω για μια δεκάλεπτη βόλτα το πρωί, θα βοηθήσει - όχι μόνο για την ηλιοφάνεια, αλλά και για τη διάθεσή σας γενικότερα· όλοι πλέον ξέρουμε πόσο κακό είναι να είσαι κλεισμένος σε τέσσερις τοίχους για πολύ καιρό.

Η αρωματοθεραπεία έχει βρεθεί ότι μπορεί να βοηθήσει, επίσης. Η λεβάντα, ειδικά, θεωρείται από τα καλύτερα αιθέρια έλαια για τη βελτίωση της διάθεσης και την ανακούφιση από το στρες.

Η γυμναστική, όπως και στην τυπική κατάθλιψη, είναι από τα καλύτερα "φάρμακα" που έχουμε στη διάθεσή μας. Ειδικά εκείνες τις μέρες που η γυμναστική βρίσκεται στον…πάτο της λίστας με τα πράγματα που έχουμε όρεξη να κάνουμε. Εκείνες τις μέρες τη έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη.